Avatar billede kxrider Nybegynder
14. september 2009 - 16:23 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Sort /hvids billede med et markeret område i farve?

Jeg har et billeder der skal laves helt sort/hvid, men et mindre område på billedet skal være i normal farve.

Hvordan laver jeg dette nemmest?

Det skal helst være således at jeg kan "justere" på farverne, ligesom ved CTRL+U

På forhånd tak

Anders
Avatar billede prodic Mester
14. september 2009 - 16:57 #1
Lav det som et hue/saturation adjustmentlayer og brug layermasken til det normalt farvede.
Plain and simple.
Avatar billede kxrider Nybegynder
15. september 2009 - 16:12 #2
Hmm, kan ikke rigtigt få det til at fungere.

Kan du forklare det mere detaljeret? :-)
Avatar billede prodic Mester
15. september 2009 - 16:42 #3
Skal da forsøge, men det bliver nu ikke ret mange detaljer.
Du laver et hue/saturation-layer. Ved at gøre det får du et ekstra lag med 2 ikoner. Det venstre er selve farvejusteringen. Dobbeltklik på det og du kan justere videre. I CS4 er proceduren den samme dog med en seperat palette til justeringen.
Men ikonet til højre er selve din maske. Maler du heri med sort/hvid så tilføjer eller fjerner du farve fra området.
Maler du med gråtoner bliver det semi-fjernet.

Mere detaljeret bliver det ikke. Hjælp-funktionen anbefales for yderligere info. :-)
Avatar billede kxrider Nybegynder
15. september 2009 - 21:09 #4
Hmm, ved ikke lige hvordan man laver et hue/saturation layer uden at duplicate det..
Avatar billede prodic Mester
16. september 2009 - 08:38 #5
Uden at dublicate det? Den proces giver ikke umiddelbart mening.
Bemærk at der er forskel på en alm. hue/saturation-justering, som ikke kan fortrydes efterfølgende, og et hue/saturation-adjustmentlayer, som kan fortrydes og redigeres efterfølgende.

Et hue/saturation-adjustmentlayer finder du under Layer->New Adjustment Layer.
Avatar billede kxrider Nybegynder
17. september 2009 - 16:11 #6
Tak for hjælp. Smid et svar :-)
Avatar billede prodic Mester
17. september 2009 - 16:46 #7
Du smider bare et svar selv og accepterer det. Ellers tak.
Avatar billede kxrider Nybegynder
17. september 2009 - 20:10 #8
Mange tak, ;)