Avatar billede jbranner Nybegynder
12. september 2009 - 17:39 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Bedømmelse af site

Gennem de seneste 2½ år har jeg løbende udviklet design/layout og indhold på Klimadebat.dk.
Jeg kunne godt tænke mig at høre, hvad I siger til siden.
Er det til at finde rundt, eller er opbygningen forvirrende?
Virker designet tiltalende? Får man lyst til at tilmelde sig og deltage i debatten, hvis man interesserer sig for emnet?
Siden er særdeles velbesøgt, men langt de fleste besøgende bidrager ikke til indholdet. Er der noget, der kunne skræmme dem bort, som jeg kunne overveje at ændre på?

Vh Jeppe
Avatar billede lolman Nybegynder
12. september 2009 - 19:30 #1
Avatar billede lolman Nybegynder
12. september 2009 - 19:38 #2
ved første øjekast lidt rodet men ellers meget typisk debat side. Helt fint .

Måske skulle du kikke på http://www.ingenco2.dk/ .. Så kan vi altid diskutere om co2 kvoter er godt eller skidt. :)
Avatar billede jimmydk Nybegynder
12. september 2009 - 19:52 #3
Lidt flere farver ville ikke gøre noget.

Mit første indtryk er at der er alt for meget tekst på forsiden, det er ikke til at overskue.

I stedet for en banner med 7 små billeder, kunne det måske være en ide at have 7 bannere med lidt større billeder som skiftes når man klikker rundt på siden.
Avatar billede steenolsen1 Nybegynder
16. september 2009 - 07:38 #4
Enig - alt for meget ved førstehåndsindtrykket. Til gengæld vil jeg sige, at hvis det er meningen at det skal være et forum for "nørder" (positivt ment) så vil jeg ikke udelukke at det er fint nok at man kan se "alt" på en side.

Nu er det ikke nogen nem opgave at lave et site, der rummer så mange informationer og dimensioner sådan helt super-duper brugervenligt og overskueligt. Det er en udfordring, men grundlæggende:
- Store overskrifter
- Klare sektionsafgrænsninger
- Mindst mulig overflødig tekst
- Forklarende billeder

Det var nok der jeg ville starte.

Dette er ingen dumpekarakter, for når man lige har "sundet sig" og hvis man er fast bruger, så lærer man sikkert hurtigt at finde det man kommer der for.
Avatar billede jbranner Nybegynder
16. september 2009 - 16:11 #5
Tak for jeres svar!

@steenolsen1:
Dine fire punkter er fine, men kan du evt. komme med eksempler?
- Hvilken tekst synes du, jeg burde gøre større? ("Deltag i debatten om..."?)
- Hvilke sektioner er ikke afgrænsede i forhold til hinanden?
- Hvor er der overflødig tekst?
- Hvilken type billeder tænker du på? Har du eksempler på andre debatsider med mere grafik?

Ser jeg på andre debatsider/communities, f.eks. Eksperten.dk, er det, der giver mere grafik og flere farver i forhold til Klimadebat.dk, jo først og fremmest annoncerne. Jeg går ikke ud fra, det er det, I vil foreslå (også som svar på jimmydk).
Avatar billede steenolsen1 Nybegynder
17. september 2009 - 07:47 #6
Hej jbranner.

Nu er det som skrevet en større omgang at lave et redesign og jeg kan heller ikke lige trylle "løsningen" frem på stående fod og er ret presset tidsmæssigt denne uge. Jeg synes bare at jeg konstaterede at der manglede større overskrifter.

Tjek http://www.fyens.dk/ - på mange måder et rodet site i min verden, men det virker! I dit tilfælde ville der ikke være alle de reklamer, som der er på fyens.dk (hvilket er godt). Læg mærke til de overdrevent store overskrifter, der i øvrigt bliver mindre markante jo mere du scroller ned. De store overskrifter betyder, at det er nemt for brugeren lynhurtigt at skimme siden og finde det der er interessant for netop ham - på trods af bannerne. Hvis du så forestillede dig, at du blot tilføjede relevante (vigtigt) stemningsbilleder i forhold til det indhold du selv styrer. Dels ville det give positivt liv, dels ville det - ved korrekt billedvalg - guide brugeren, der ikke nødvendigvis læser men sanser mere ved første øjekast.
Som jeg skrev i sidste indlæg, så er dette kun min umiddelbare vurdering og hvis du mener at det er "klimanørder" der sætter sig ind i alle detaljer osv (ingeniørtypen) der færdes på dit website, så tror jeg ikke nødvendigvis at dette er helt så vigtigt - de skal nok blive hængende, men tænk alligevel over at nye nørder gerne med et øjekast skal vide hvad der befinder sig på sitet.

Jeg ved at debatsider i sagens natur er teksttunge og det er derfor en udfordring - i know. Jeg har ikke links til andre debatsider, der benytter flere billeder, men synes generelt at jeg savner det for at gøre det mere spiseligt.
Tjek eventuelt http://www.amino.dk/ som jeg så du også havde lavet et indlæg på - i min verden en god forside, fordi jeg kan se i topmenuen, hvad der er at byde på. Hvis du samtidig kigger på en tilfældig tråd http://www.amino.dk/forums/t/68921.aspx så læg mærke til avatarerne i venstre side og den klare opdeling, som du også i høj grad har. http://www.klimadebat.dk/forum/landsmoede-i-klimabevaegelsen-d18-e1071.php#post_14682 her ville jeg måske gøre det lysgrå topbjælke enten en anelse mere markant, eller gøre teksten større/fed eller måske begge dele.

Håber det hænger sammen... Er blot skrevet lynhurtig her om morgenen, før kaffen helt er trængt ud i alle vener :-)
Avatar billede jbranner Nybegynder
19. september 2009 - 20:38 #7
Hej steenolsen1,

Det er nogle gode pointer, du har. Jeg har faktisk indarbejdet nogle af dem i de små ændringer, jeg har foretaget på siden i går og i dag.
Som du kan se, er der nu flere forskellige skriftstørrelser på forsiden og rundt omkring...

Hvordan giver man point i systemet her på Eksperten? ;)
Avatar billede steenolsen1 Nybegynder
19. september 2009 - 23:42 #8
Hej igen,

Godt at det kunne bruges. Det er i min verden en af de største udfordringer, at få brugervenligheden og overskueligheden i top på sites hvor der bare ér meget indhold.

Jeg antager ud fra din tilbagemelding at det er mig, der modtager  pointene og har derfor skrevet dette som et svar, som du kan acceptere.

God vind med sitet!