Avatar billede bruno Nybegynder
11. september 2009 - 12:39 Der er 13 kommentarer

asus a7v bundkort

Hmmm lyder nok som et rigtig begynder spørgsmål - kom til at trække ledningerne/stikket (der går op til tænd/sluk knappen) ud fra der hvor de sat på bundkortet, og problemet er at jeg ikke fik set hvor stikket sad??? Der er rigtig mange muligheder lige omkring det område hvor stikket sad!
Har prøvet at læse motherboard vejledning der fulgte med computeren men uden at komme det nærmere!

Bundkortet er et asus A7v
jumperfree pc133/vc133
200mhz FSB AGP pro/4x

håber der er en der kan hjælpe?

mvh b.l
Avatar billede dragonknight Juniormester
11. september 2009 - 13:21 #1
Det var ikke så godt.

Den vejledning er den ikke udgivet af Asus ?
De er ellers kendt for rigtig gode manualer.

I afsnit 3 under Layout contents sidst i listen kan du se omtalte stik. Det står en sidehenvisning. Gå til den.
Du kan ikke tage fejl, da det er klodsen længst ude mod kanten, og længst nede mod bunden af bundkortet.
Så er det bare at få de rigtige stik på de rigtige pins.
ATX Power er tændsluk, og den kan ikke vendes forkert.
Reset er som navnet indikerer reset, og kan ikke venes forkert.
system Power Led, lys3er når den er tændt, og blinker når den er i dvale. Den kan vendes forkert, og lyser den ikke når du tænder maskinen, vender du den om.
System Warning Speaker kobler do også til, hvis kabinettet har en sådan.

Sædvanligvis kan du se på stikket hvad det kommer fra. hvis der på stikket står PLED, så er det ATX Power. Det siger så at sige sig selv. Alternativet, som er noget besværligt, er at følge ledningen retur, og så se hvor den kommer fra.
Avatar billede dragonknight Juniormester
11. september 2009 - 13:22 #2
Du har adgang til Asus manualen her: http://dlcdnas.asus.com/pub/ASUS/mb/socka/kt133a/a7v133/a7v133-105.pdf

Deres site er noget langsom i dag.
Avatar billede dragonknight Juniormester
11. september 2009 - 13:26 #3
Når du vil åbne ind til bundkortet, så husk altid at fjerne de 220 volt.
Avatar billede bruno Nybegynder
11. september 2009 - 13:51 #4
nu har jeg sat stikket fra computerens tændknap i PWR stikket - går ud fra at tændknappen hedder ATX power switch!

Men når jeg trykker på tændknappen sker der intet..

men i skal nok have hele historien for at kunne hjælpe - det startede med at jeg skulle flytte pcen og i den forbindelse trækker jeg alle stik ud bagpå pcen - (pc var slukket)! fik pludselig et rimeligt kraftigt stød over fingerene da jeg rørte kabinettet (stålkabinet)

Da jeg efterfølgende fik opstillet pcen det nye sted og tændte for pcen var den helt død - i den forbindelse havde jeg mistanke om tændknappen var iorden og det var her jeg kom til at trække stikket ud.... nu hvor er stikket så forhåbentlig er sat korrekt tilbage er pcen stadig død??

Kan der være gået en sikring i forbindelse med det stød jeg fik?

Hvor sidder en evt sikring?

hilsen b.l
Avatar billede dragonknight Juniormester
11. september 2009 - 15:33 #5
Sikringen sidder inde i strømforsyningen, og er ikke sådan lige til at udskifte.
Når du skriver intet, så betyder det ingen reaktion overhovedet ?
Ingen blæser der kører en halv omgang, eller powerlys der blinker en enkelt gang ?

Når der er 220 volt til strømforsyningen, og den er tændt. der er en lille afbryder på bagsiden af strømforsyningen, så vil en lille lysdiode lyse på bundkortet. Gør den det ?
Avatar billede bruno Nybegynder
11. september 2009 - 16:00 #6
hej dragon

nej der er intet liv overhovedet - ingen blæser, ingen lys
Avatar billede dragonknight Juniormester
11. september 2009 - 18:37 #7
Så er strømforsyningen sikkert død.

Nue er det jo også en ældre model.
Avatar billede bruno Nybegynder
11. september 2009 - 20:07 #8
hello dragon

ja strømforsyningen er nok 6-8 år gamme´l....  skilte den ad men sikringen er ikke sprunget.
Avatar billede dragonknight Juniormester
12. september 2009 - 01:25 #9
Når du alligevel piller ved den, har du et voltmeter, for så kan vi starte den op, og se om den leverer spænding.
Avatar billede bruno Nybegynder
12. september 2009 - 08:44 #10
jo jeg har et voltmeter - hvor skal jeg måle.
Avatar billede dragonknight Juniormester
12. september 2009 - 18:37 #11
Den grønne ledning i stikket er den som bundkortet starter strømforsyningen med, og derfor er du nødt til at simulere dette ved at koble stel, som er sort ledning til denne grønne ledning.

Når dette er gjort, skal du måle de forskellige spændinger.

Du måler altid fra sort ledning (Stel).
Ved orange skal der være 3,3 volt
Ved Rød skal der være 5 volt.
Ved gul 12 volt
Ved blå -12 volt
ved hvid -5 volt

Så er der bare den grå tilbage, og der er lidt speciel, får når den grønne er koblet til stel, giver strømforsyningen besked tilbage til bundkortet via den grå ledning. Derfor når strømforsyningen er klar til kamp, skal der være 5 volt på den grå.
Avatar billede bruno Nybegynder
12. september 2009 - 18:58 #12
min nabo har lige været herover med en gammel strømforsyning han havde liggende - og nu virker det. Så det var det gamle #¤#¤%&%¤#
der var årsagen...

men tak for hjælpen allesammen ikke mindst dig, dragon!
Avatar billede dragonknight Juniormester
12. september 2009 - 19:31 #13
Det var da dejligt at høre :-)