Avatar billede kspr Nybegynder
29. juli 2009 - 23:17 Der er 9 kommentarer

Data-tracking: Fra softwareklient til web

God aften Eksperter!

Mit spørgsmål vedrører webstedet www.SharkScope.com, der tracker resultaterne af de mange pokerturneringer, som udspiller sig døgnet rundt på nettets udbud af forskellige pokersites.

Dermed kan jeg, når jeg har påbegyndt en given turnering, gå ind og slå mine modspilleres stats op, og dermed få en god idé om, hvem der er henholdsvis 'hajer' og 'fisk'.

Når en turnering er færdigspillet på et givent site er resultaterne tilgængelige i en begrænset tidsperiode, typisk et døgn, og dermed kunne deres database af resultater i teorien basere sig på manuelt indtastningsarbejde.

Men, - hvis jeg slår en given spiller op, kan jeg ligeledes se, om den pågældene spiller netop nu er i færd med at spille en turnering. Sitet opererer altså på en eller anden vis i real-time.

Jeg håber ikke det blev for langhåret - for nu kommer mit egentlige spørgsmål. Hvilken teknologi anvendes, når data (Turneringens slutresultat) fra pokerklienten (.exe) skal registreres i en webdatabase.

Gav det mening?

Jeg håber I kan besvare mit spørgsmål!

Med venlig hilsen
kspr
Avatar billede chalde Seniormester
30. juli 2009 - 00:53 #1
Hvad mener du præcist med teknologi?
Fungerer med al sandsynlighed på normalt klient-server basis.

Lige som når klienten logger på serveren for at spille poker.
Mellem klienten og serveren kan der heri transporteres diverse data, som det nu engang er sat op til.

Men der er med al sandsynlighed ikke tale om det store klienten sender/modtager foruden hvad der skal vises på skærmen og selve brugerinteraktionen (indtastninger, klik med mus osv..) samt hvad de andre deltageres træk har været.
Stort set alt foregår på selve serveren, hvormed data lagres i realtid.
Avatar billede arne_v Ekspert
30. juli 2009 - 01:04 #2
Det er vel:

browser----(HTTP)----web app----database----poker server----(?)----poker client
Avatar billede arne_v Ekspert
30. juli 2009 - 01:05 #3
Det er ikke muligt at identificere de specifikke teknologier udfra de foreliggende oplysninger.
Avatar billede kspr Nybegynder
30. juli 2009 - 01:07 #4
Det skal måske lige siges, at jeg ikke er nogen stor haj til programmering o.l., så godt være jeg ikke helt får forklaret mit spørgsmål ordentligt.

Lad os sige, at jeg vil have mit et slag onlinepoker. Jeg vælger det største site, PokerStars.com, og skal derfor downloade deres klient for at spille mod andre spillere over PokerStars' server.

I mit klientprogram har jeg forskellige muligheder og en af disse er at dyste i turneringsformat. Der, hvor jeg kan tilmelde mig en kommende turnering, kan jeg ligeledes finde resultatet for nogen af de netop afviklede op.

Netop disse resultatet af afviklede turneringer finder på en eller anden måde vej til SharkScopes database. Det er IKKE med manuelt indtastningsarbejde, og jeg forestiller mig i stedet, at det er en form for bot.

Giver mit spørgsmål mere mening nu?
Avatar billede chalde Seniormester
30. juli 2009 - 01:07 #5
tænker også lidt den vej, bare 2delt:
Klient <-> server <-> db
og
browser <-> webserver <-> db
Men alt afhængig af hvordan hele systemet er sat op.
Klienten kan jo også være ganske en ganske almindelig browser, evt. bare en klient med indbygget browser, hvormed selve spillet foregår i en browser i klienten.

Men det er svært at sige med sikkerhed uden at vide hvordan det enkelte poekersite er sat op.
Avatar billede chalde Seniormester
30. juli 2009 - 01:12 #6
#4 Bot er måske så meget sagt, det er bare automatiseret.
Men du kan være rimelig sikker på at selve spillet afvikles på serveren og det kun er brugerinput fra den enkelte og visning af spillet fremgang der foregår på klienten. Ellers ville jeg ikke røre det pokersite med en ildtang (afvikles det ikke serverside, så kan det manipuleres uden de store problemer).
Avatar billede kspr Nybegynder
30. juli 2009 - 01:15 #7
"Men du kan være rimelig sikker på at selve spillet afvikles på serveren og det kun er brugerinput fra den enkelte og visning af spillet fremgang der foregår på klienten. Ellers ville jeg ikke røre det pokersite med en ildtang (afvikles det ikke serverside, så kan det manipuleres uden de store problemer)."

Ovenstående er jeg helt med på.

Men ja, det er uden tvivl en automatiseret proces, men hvordan foregår den rent teknisk? Hvordan finder de data, som jeg ser i min PokerStars.exe, vej til SharkScope.com's database? Er det en speciel teknologi eller en specialprogrammeret 'bot'?
Avatar billede chalde Seniormester
30. juli 2009 - 01:32 #8
[quote] Hvordan finder de data, som jeg ser i min PokerStars.exe, vej til SharkScope.com's database? Er det en speciel teknologi eller en specialprogrammeret 'bot'? [/quote]

Det er mere den anden vej du skal tænke. Hvordan finder de data du ser i din klient vej fra serveren til din skærm, idet selve spillet og data hentes fra serveren.
Det eneste der kommer den anden vej, er de input du selv foretager lokalt.
Og det sker på den måde klienten nu er programmeret til.
På samme måde når jeg nu skriver denne post, så transporteres dataen fra min browser over nettet til ekspertens server og lagres i deres database, og det på den måde det nu er programmeret til.
Præcist hvordan det foregår for dit pokersite, afhænger af hvordan det er skrevet.

For et mere teknisk indblik på datakommunikation kan du læse lidt på OSI: http://en.wikipedia.org/wiki/OSI_model
Avatar billede kspr Nybegynder
30. juli 2009 - 16:40 #9
chalde

Mange tak for dit indlæg. Det giver god mening, omend det lyder til at være lige i den avancerede ende for en programmeringsrookie som mig.

Hvordan finder jeg eksempelvis ud af, hvordan klienten er programmeret og deraf hvordan data finder vej til min computer?