Avatar billede psychopixi Nybegynder
29. juli 2009 - 00:42 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Antal appendiks i titelblad

Hej,
Jeg har et titelblad (som ligger i starten af min rapport), hvor i jeg gerne vil inkludere antallet af appendiks.

Det dur ikke at oprette en alm. counter og ligge én til ved oprettelse af hvert appendiks, da jeg skal outputte antallet af appendiks inden appendiks (naturligvis), hvorfor antallet af appendiks ved den metode altid bliver lig nul.

Er der nogen der har en relativt systematisk eller automatisk metode til at inkludere antallet af appendiks i mit titelblad?
Avatar billede Slettet bruger
29. juli 2009 - 10:21 #1
Jo det dur faktisk, hvis man gør det rigtigt. Går ud fra at dine appendices er kapitler lavet med \chapter og at du starter appendix med \appendix, for så ligger antallet af appendices i chapter counteren i slutningen af dokumentet.

\makeatletter
\newcounter{numapp}
\newcommand{\HEST}{%
    \immediate\write\@auxout%
      {\string\setcounter{numapp}{\the\c@chapter}}%
}
\AtBeginDocument{\AtEndDocument{\HEST}}
\makeatletter

så ligger nummeret i \thenumapp i starten af dit dokument.

(utestet)
Avatar billede psychopixi Nybegynder
29. juli 2009 - 10:55 #2
Det virker superb!

Antaget at jeg har ét chapter der indeholder appendiks og hver appendiks ligger som en section, hvordan ville tælleren i så fald se ud?
Avatar billede Slettet bruger
29. juli 2009 - 11:09 #3
så ville jeg nok undre mig lidt, får så har du jo kun et appendix, nemlig appendix A

Dette at lægge det hele som section giver sjældent logisk mening.

Men du kunne jo sættes den til at fange section i stedet for chapter
Avatar billede psychopixi Nybegynder
29. juli 2009 - 11:16 #4
Hvis du mener:
{\string\setcounter{numapp}{\the\c@section}}

så virker det ikke - jeg kan ikke få den til at outputte andet et nul.
Avatar billede Slettet bruger
29. juli 2009 - 11:29 #5
Dette virker fint for mig. Husk at du skal kompilere et par gange før den får fat i det rigige nummer

\documentclass[a4paper]{report}
\usepackage{lipsum}

\makeatletter
\newcounter{numapp}
\newcommand{\HEST}{%
    \immediate\write\@auxout%
      {\string\setcounter{numapp}{\the\c@section}}%
}
\AtBeginDocument{\AtEndDocument{\HEST}}
\makeatletter

\begin{document}

\thenumapp

\lipsum
\appendix

\chapter{test}
\section{test}
\lipsum
\section{test}
\lipsum

\end{document}
Avatar billede psychopixi Nybegynder
29. juli 2009 - 11:38 #6
Ah. Det kan måske hænge sammen med at litteraturlisten (bibliography) ligger som sidste kapitel i rapporten? (Desuden kommer List of FixMe's, såfremt der er fixme's i rapporten, ligeledes efter appendiks)

litteraturlisten startes efter \backmatter.
Kunne man sætte counteren til at lytte på antal sections i ét bestemt chapter f.eks ved at referere til kapitlets label?
Avatar billede Slettet bruger
29. juli 2009 - 11:49 #7
det er backmatter

så bliver man nødt til at lave det manuelt, sæt

\HEST i slutning af dine appendices, og sørg for at den ikke er sat med \AtBeginDocument i starten
Avatar billede psychopixi Nybegynder
29. juli 2009 - 11:54 #8
Det virker! Mange tak for hjælpen :)
Smid svar for point.
Avatar billede Slettet bruger
29. juli 2009 - 12:06 #9
svar
Avatar billede Slettet bruger
29. juli 2009 - 12:17 #10
tak for points