Avatar billede elisen Nybegynder
17. juli 2009 - 19:06 Der er 53 kommentarer

Formatering + opdateringer m.m.!

Jeg har nu prøvet i flere forskellige forsøg at få rettet op på følgende fejl:
"Windows kunne ikke starte, fordi denne fil er beskadiget eller mangler:
<Windows-rod>\system32\hal.dll
Geninstaller en kopi af overstående.."

Min computer kan ikke komme ind i windows, hverken normalt eller i fejlsikret.

Det er ikke lykkes, og selvom jeg kommer til at miste en masse ting, tror jeg, at jeg bliver nødt til at formatere min computer! Jeg har en XP-cd og jeg har ikke nok styr på det, at jeg selv "tør" formatere og finde opdateringer til grafikkort m.m. Jeg vil derfor høre om der skulle være en hjælpsom sjæl, der evt. kan hjælpe over msn, skype eller andet, så man kan skrive samme undervejs. (jeg sidder med min gamle computer).

Min ødelagte computer er en Asus F5VL-AP0120!

Jeg håber meget nogen vil hjælpe, da jeg snart skal ud og rejse, hvor jeg meget gerne vil have min computer med..
Avatar billede b-and Novice
17. juli 2009 - 19:29 #1
Red dine data med dette program - følg guiden slavisk > http://bjergs.net/puppy_live.html

Når det er sket, så vend tilbage, så ta' vi det følgende derfra… *S*
Avatar billede elisen Nybegynder
17. juli 2009 - 19:42 #2
Tak for tippet, men jeg tror bare jeg formatere mit c-drev, er det ikke nok mon?
Avatar billede Slettet bruger
17. juli 2009 - 19:55 #3
Jeg skal ikke blande mig i denne tråd og dog, efter at jeg brugte 2 timer på
http://www.eksperten.dk/spm/880727#reply_7417466

En anden profil brugte ganske meget tid på
http://www.eksperten.dk/spm/880978#reply_7418930

Så meddeler du nu hvor der tilbydes hjælp af "b-and" at du blot ønsker at formatere, jeg håber at du forstår den frustaration der til tider kan opstå
Avatar billede off-line Nybegynder
17. juli 2009 - 19:55 #4
Jo du kan da sagtens formatere disken med din WinCD.
Men du kan også lave en "Repair" hvor du får en helt ny windows
uden at miste dine egne data.
"Repair"

Boot op med Windows CD. Ved valget mellem at trykke på "R" for
for at gå i konsollen, og at "Trykkke på Enter" for installation,
trykkes der på "Enter".
Ved installationen vil Windows fortælle, at der allerede er et
styresystem installeret, og man bliver spurgt, om man vil forsøge,
at reparere, eller om man vil foretage en nyinstallation.
Denne gang skal man så vælge "R" for reparation. Windows vil så
installere et nyt styresystem, uden at slette de eksisterende data.

Hvis den Windows CD man benytter kræver nøgle, så hav den parat.
Hvis man foretager en "Repair"for at bruge Windows på et nyt bundkort,
skal man huske, når Windows starter op, at installere den CD, som
fulgte med bundkortet, og som indeholder alle bundkorts driverne.
Hvis det er et helt andet bundkort, dvs. med et andet chipset, skal
man ikke forsøge at starte windows, men bare boote op på winCDén.

Da den Windows som bliver installeret er ny, har den ingen
opdateringer. D.vs. Man er nød til at tage en tur rundt om Microsoft,
for at hente dem alle igen.

Under "Repair" som jo er en "ny" installation, bør man tage sin
internet forbindelse fra.
Avatar billede elisen Nybegynder
17. juli 2009 - 20:01 #5
helgec: Jeg kan jo ikke få det til at virke. Det må da være mere frustrerende at have hjulpet mig frem til, at jeg (i følge dig) kun manglede én kommando, men du havde ikke tid til mere og jeg forstod ikke det du skrev, og efter det ville du ikke hjælpe mig mere.. så kan jeg jo ikke gøre så meget! Jeg har sagt at jeg har værdsat din hjælp, og er ærgelig over, at du pludselig ikke vil hjælpe mere, men dit valg jo! Så jeg er bare nået dertil, at jeg bliver nødt til at formatere, så jeg kan få den til at virke! Det jeg helst ikke ville af med er opdateringer, virus-programmer osv..
Avatar billede elisen Nybegynder
17. juli 2009 - 20:02 #6
off-line: Jeg har prøvet "repair", men det hjælper desværre ikke
Avatar billede Slettet bruger
17. juli 2009 - 20:10 #7
Jeg var fraværende i 47 minutter og ventede herefter på dig i 3 timer, såå
Men fortæl mig så hvad den sidste kommando du skrev helt præcis gav som respons
Avatar billede b-and Novice
17. juli 2009 - 20:12 #8
Du får lige lidt vejledning i en god og funktionel formatering:

Backup af mail og adresser i Outlook Express >
http://www.spywareinfo.dk/#/tip-og-tricks/backup-email.htm

Backup af mail og adresser i Outlook >
http://www.spywareinfo.dk/#/tip-og-tricks/backup_outlook.htm

Vælg det rigtige styresystem!!

Formateringen XP >
http://www.spywarefri.dk/forum/topic.asp?TOPIC_ID=29193

Installation - geninstallation Vista
Video > http://www.pcworld.dk/blogs/Vistabloggen/368?a=blog&i=9
Og en skriftlig vejledning > http://www.helgec.dk/vista-install.html

God arbejdslyst!!
Avatar billede elisen Nybegynder
17. juli 2009 - 20:16 #9
Ja, men jeg var selv nødt til at gå. Jeg tror bare vi har misforstået hinanden. Jeg kan godt forstå dig, men jeg er altså sindssygt begejstret over, at andre mennesker gider ligge tid og arbejde i at hjælpe andre, så du må ikke tro jeg bare er utaknemmelig.

du skrev følgende: "læs guiden på http://www.helgec.dk/hal-dll.html og her bør du finde frem til hvor du har en brugbar hal.dll liggende herefter kopierer du den med følgende kommando "

og sån' som jeg læste det skulle man bruge en xp-cd, hvilket jeg ikke havde der.. Jeg er bestemt ikke en haj til det her, og ville derfor ikke prøve mig frem og måske ødelægge det endnu mere..
Avatar billede elisen Nybegynder
17. juli 2009 - 20:17 #10
b-and: tak for vejledningerne!
Avatar billede elisen Nybegynder
17. juli 2009 - 21:16 #11
Hvis man formaterer sin computer helt, hvordan skal man så dele sin harddisk for at få mest ud af den? Jeg skal installere XP og skal ellers bruge min computer til skolearbejde, musik, spil, billede osv..
Specifikationer: http://notebooksalg.computersalg.dk/produkt.html?varenummer=151252&SamleMenuID=24&gruppe=7&Extended=&SiteID=6&Show_description=0&serie=&producent=ASUSTeKCOMPUTER..

På forhånd tak!
Avatar billede elisen Nybegynder
17. juli 2009 - 21:24 #12
lige nu kigger jeg på den her: http://www.spywarefri.dk/forum/viewthread/27627/.. Men kan man bruge den? jeg mener, den er trods alt tre år gammel?
Avatar billede b-and Novice
17. juli 2009 - 21:28 #13
Det kan du rolig gøre - det er XP også, altså 3 år gammel... *S*
Avatar billede off-line Nybegynder
17. juli 2009 - 21:29 #14
Jeg vil foreslå, at du laver en partition, kun til windows og små programmer på 25 GB. En partition på 30 GB til store prigrammer
og resten af disken til hvad du måtte have lyst til at gemme.
Når du så har fået c-drevet (de første 25 GB) til at køre som det
skal, så lav et backup image med dette gratis program.
Får du problemer med windows, kan du så på ca. 10 min. med dette
image få en helt frisk start.
http://www.paragon-software.com/home/db-express/download.html
Avatar billede elisen Nybegynder
17. juli 2009 - 21:43 #15
ja ok!. Hvor finder jeg drivere til bundkort, grafikkort osv.?
Avatar billede elisen Nybegynder
17. juli 2009 - 21:48 #16
jeg vil prøve at slette alt, og følger denne vejledning.: http://www.spywarefri.dk/forum/viewthread/18283/, men jeg kan ikke finde programmet man skal brænde, som han har linket til.. jeg ved ikke hvor jeg skal trykke inde på siden :s
Avatar billede b-and Novice
17. juli 2009 - 22:46 #17
Hvad er du på vej ud i??

Killdisk er et program som nulstiller alle koderne på din harddisk, det er et yderst effektivt program - men kræver at brugeren har rimeligt styr på hvad han/hun laver.

Uden ar virke hovskisnovski - for sådan er det ikke ment - så virker det ikke på mig som at du er i den situation, så hvorfor ikke blot følge vejledningen og så formater den maskine??
Avatar billede elisen Nybegynder
17. juli 2009 - 22:50 #18
D'oh.. Der stod bare man kunne gøre det, hvis man ville være sikker på at alt forsvandt.. tænkte jeg bare ville have en helt "ny" computer og starte på en frisk!
Jeg er bestemt ikke i den situation.. men når Killdisk er færdig, er det så ikke bare at installere Windows?
Avatar billede off-line Nybegynder
18. juli 2009 - 12:13 #19
Jo så har du bestemt en harddisk så ren som da den var ny.
Avatar billede elisen Nybegynder
18. juli 2009 - 13:45 #20
ok, det er vel fint ;).. Kan du måske hjælpe mig med at finde opdateringer til mit bundkort, lyd osv.?
Avatar billede off-line Nybegynder
18. juli 2009 - 13:53 #21
Dem finder du ved at gå ind på producentens hjemmeside.
Hvis du ikke er sikker på din hardware, så er her et lille program,
som kan vise dem.
http://www.gtopala.com/siw-download.html
Avatar billede elisen Nybegynder
18. juli 2009 - 17:02 #22
Jeg har prøvet at installere XP, men pga. en key kunne jeg ikke fortsætte.. Jeg har nu skaffet en anden XP-cd og når jeg vil installere XP og vælger det skal installeres på c-drevet siger den:  "You chose to install Windows XP on a partition that contains another operation system. Installing Windows XP on this paritition might cause the other operation system to function improperly."

min disk er 35000 MB, og der er 34356 MB free, men det er alligevel som om der er noget installeret på den, siden den siger det? Hvad skal jeg gøre?
Avatar billede off-line Nybegynder
18. juli 2009 - 17:16 #23
Kørte du ikke Killdisk??? Efter den omgang skulle der ikke være
noget tilbage. Jeg kan ikke gætte, hvad du har lavet, men det er
i alt fald forkert.
Men så gør dette: slet alle partitionerne, og begynd forfra.
Når du har slettet alt, så opret en partition  på 25-30 GB, og
installer windows få den. Du kan altid senere, i diskhåndtering,
lave alle de partitioner du vil.
Avatar billede elisen Nybegynder
18. juli 2009 - 17:18 #24
det har jeg prøvet.. men når jeg vil slette c-drevet siger den noget med at den er beregnet til systemet, og at det måske er en dårlig idé?
Avatar billede off-line Nybegynder
18. juli 2009 - 17:28 #25
Det giver ingen mening for mig. Det må handle om gamle install.
som du jo bare skal af med. Altså blæs på hvad der advares om,
slet alt hvad der kan slettet. Du begynder jo forfra, og skal
ikke bruge noget af det gamle ragelse.
Avatar billede elisen Nybegynder
18. juli 2009 - 17:37 #26
ok, nu har jeg slettet c:.. nu hedder den i stedet E, bliver det et problem?
Avatar billede off-line Nybegynder
18. juli 2009 - 17:44 #27
Ja det kan give bøvl senere fordi windows altid først prøver at boote C.
Men hvad mener du med, at du har slettet C ? Du skalle jo slette
alle partitioner. Når du så opretter en ny (1. ny) partition, så
bliver den automatisk til C.
Avatar billede elisen Nybegynder
18. juli 2009 - 17:44 #28
hvis man installere en engelsk version, kan man så lave det om til dansk?
Avatar billede elisen Nybegynder
18. juli 2009 - 17:46 #29
ja, slettede det hele.. så jeg havde én stod.. jeg oprettede en ny på 35 gb og den hed så E. Den anden blev kaldt F
Avatar billede off-line Nybegynder
18. juli 2009 - 17:48 #30
Nej ikke en alm. winCD. Så skal det være en speciel Multi language.
Avatar billede elisen Nybegynder
18. juli 2009 - 17:52 #31
Hvad gør jeg med det E-drev? :s
Avatar billede off-line Nybegynder
18. juli 2009 - 17:55 #32
SLET ALT!!! Så du ikke har en enste partition tilbage. Og lav så
den c-partition.
Avatar billede elisen Nybegynder
18. juli 2009 - 19:34 #33
Jeg har slettet alt! Når jeg opretter en ny hedder den automatisk E.!
Avatar billede elisen Nybegynder
18. juli 2009 - 19:56 #34
Hvad kan man gøre? :s
Avatar billede off-line Nybegynder
18. juli 2009 - 20:12 #35
Den eneste forklaring er, at der muligvis ligger en recovery
installation på harddisken.
Prøv så snart du booter op, at trykke F10. Det er måske en anden
af "F" knapperne. Jeg kender ikke Asus bærbar.
Avatar billede elisen Nybegynder
18. juli 2009 - 20:15 #36
Reboot and select proper boot device
or insert boot media in selected boot device and press any key ????
Avatar billede elisen Nybegynder
18. juli 2009 - 20:29 #37
off-line: hvis du er på msn, ville det være super hvis du kunne tilføje mig? lidt hurtigere end at sidde og opdatere for at se om du har skrevet.. du kan tilføje mig: kussefissefjams@hotmail.com
(undskyld mailen ;))
Avatar billede off-line Nybegynder
18. juli 2009 - 20:37 #38
Jeg er ikke på msn.
Avatar billede elisen Nybegynder
18. juli 2009 - 20:43 #39
nå ok. du sagde jeg skulle trykker F10? Jeg trykkede F9 og nu står der:
Reboot and select proper boot device
or insert boot media in selected boot device and press any key ????

Skal jeg noget der?
Avatar billede off-line Nybegynder
18. juli 2009 - 20:59 #40
Som jeg skrev, det er måske en af de andre "F" knapper.
Jeg ved heller ikke, om du har en recovery partition, men det har
de fleste bærbare. Ellers følger der et par DVDér med.
Men nu har jeg ikke mere tid de første timer, så jeg smutter nu.
Avatar billede elisen Nybegynder
18. juli 2009 - 21:12 #41
jamen ved ikke hvad jeg skal få ud af at trykke på en F-knap? Jeg kan godt gøre det, men ved ikke hvad jeg skal lede efter?
Avatar billede off-line Nybegynder
18. juli 2009 - 22:28 #42
"jamen ved ikke hvad jeg skal få ud af at trykke på en F-knap?"

skriver du. Ja der er vel kun 2 muligheder. Enten forstår du det
ikke, og så er det en god grund til, at jeg stopper her.
Eller også forstår du det godt, og det er en endnu bedre grund til,
at jeg stopper her.

Hvis du ikke forstår hvad jeg mener, så hav det godt.
Men hvis du forstår det så k.d.r.m. hvis du forstår hvad jeg mener.
Jeg stopper i alt fald her.
Avatar billede elisen Nybegynder
18. juli 2009 - 22:55 #43
jamen du skriver jeg skal trykke F10 eller noget andet der virker.. men jeg ved jo ikke hvad jeg skal se efter? Kan godt være der dukker noget op når jeg trykker F10, men jeg ved ikke hvad du vil have der skal dukke op?
Avatar billede elisen Nybegynder
19. juli 2009 - 19:05 #44
Men det er fair nok, kan godt forstå dig.. Du sagde jeg skulle slette det hele, du ved ikke hvordan man retter op på det og du trækker dig! God stil Joe
Avatar billede b-and Novice
19. juli 2009 - 19:42 #45
Kopi fra denne tråd > http://www.eksperten.dk/spm/880727#reply_7417466
Ved du hvad, hvis du har planer om at forsøge at reparere en manglende "hal.dll" så er det helt nødvendigt at du har så meget styr på det, at du kan se om du har brænder i computeren ellers bør du finde sagkyndig assistance

Det er nok den bedste rådgivning man kan gi' dig - så gør det…
Avatar billede elisen Nybegynder
20. juli 2009 - 12:03 #46
hjemmesiden hedder eksperten, ikke eksperter! Hvis man var ekspert havde man nok ikke brug for hjælp!
Avatar billede b-and Novice
20. juli 2009 - 12:22 #47
Det hjælper ikke noget at du bliver fornærmet, jeg sidder ikke her for at genere dig overhoved - tværtimod, så sidder jeg og andre her ganske gratis og forsøger at hjælpe dig efter bedste evne.

MEN det kræver en ting, at modtageren forstår det modtagne - altså, kan omsætte de råd der gives i praktisk anvendelse.

Hvis du kigger på dine tråde, så er du blevet serviceret i begge ender.  Men at omsætte de givne råd til praktisk anvendelse er ikke lykkedes for dig, og så er du ganske enkelt nødsaget til at søge hjælp hvor du kan få den direkte…

Så pøj pøj med det…
Avatar billede elisen Nybegynder
20. juli 2009 - 12:44 #48
nej, for folk trækker sig så snart de ikke lige kan.. jeg har selv ordnet det.
Avatar billede b-and Novice
20. juli 2009 - 12:52 #49
Jamen det er jo fremragende - så luk trådene…
Avatar billede elisen Nybegynder
20. juli 2009 - 15:05 #50
Du skal ikke tro jeg er "sur" på dig ;).. Synes bare begrundelserne for at stoppe er langt ude! Du får pointene!
Avatar billede elisen Nybegynder
20. juli 2009 - 15:06 #51
hmm, hvordan giver man point? kan ikke huske det
Avatar billede b-and Novice
20. juli 2009 - 15:15 #52
Glem de sk*de point, dem går jeg ikke særlig meget op i…

Tryk du på dig selv, så bliver tråden lukket. *s*
Avatar billede Slettet bruger
20. juli 2009 - 15:38 #53
Nu er det jo en gylden regel her på eksperten, at når man har oprettet en tråd og der findes en løsning, så oplyser man løsningen til hjælp for andre. Når du skriver "jeg har selv ordnet det" så er jeg sindsyg nysgerrig efter at høre om den løsning du har brugt og som ikke allerede er blevet foreslået i en af de 3 tråde du har kørt vedr. dit problem