Avatar billede jkjonas Nybegynder
09. juli 2009 - 00:00 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Acer Bærbar med sort skærm

Min 5 mdr. gamle acer aspire one zg5 er fra den ene dag til den anden gået helt i sort uden nogen åbenbar årsag - jeg lod den stå(i dvaletilstand) på mit skrivebord med opladeren tilsluttet, og da jeg nogle timer senere ville starte den op, var der problemer:
Når jeg tænder på knappen, er der en reaktion på LED-lys som normalt, hvorefter jeg kan høre, at harddisken accelererer.
Der er bare intet at se på skærmen - end ikke acers opstartslogo. Det vil sige at jeg ikke ser nogen boot-menu eller lignende og når jeg så venter et stykke tid, reagerer computeren heller ikke på fx den tastekombination, som skal få den til at gå i standby eller lukke ned. Dermed ved jeg, at den heller ikke starter windows - altså er det ikke bare en defekt skærm, computeren starter overhovedet ikke op. Jeg kan høre harddisken gå op og ned i tempo i et stykke tid uden nogen fremgang, og det eneste den reagerer på er når jeg holder på tænd/sluk-knappen i nogle sekunder, og computeren går ud.
Hvad er der galt med min computer?
Avatar billede klaverand Nybegynder
10. juli 2009 - 04:17 #1
Put bios firmwaren på en USB stik.. Smid din USB pen i computeren, og hold Fn+ESC inde, og tryk på startknappen.. Slip Fn+ESC efter noget stykke tid, og bios bliver flashed.. Dette sker 1-2 gange om måneden for min veninde. Aner ikke hvorfor, men der må være en "selvdestruktion" i deres bios :)
Avatar billede jkjonas Nybegynder
27. juli 2009 - 19:01 #2
Hej Klaverand. Tak for besvarelsen - jeg skal bare lige være sikker på at jeg forstår rigtigt før jeg prøver det af. Hvordan smider jeg firmwaren på den USB-pen dér? Eller er det dét, du beskriver hvordan jeg gør?
PS ejg har været på ferie og har derfor ikke set på sagen i et stykke tid
Avatar billede klaverand Nybegynder
27. juli 2009 - 23:04 #3
Download den fra producentens hjemmeside, og flyt filen over på usb-pen. Bemærk at filen muligvis er pakket ind i en rar eller zip.
Avatar billede jkjonas Nybegynder
28. juli 2009 - 08:53 #4
ok, tusind tak. Skal jeg regne med datatab?
Avatar billede klaverand Nybegynder
03. august 2009 - 20:40 #5
Nej, da det kun er en bios opdatering, og ikke en geninstallering af OS.

Bemærk at du skal have direkte strøm fra stikkontakten under hele processen, da hvis bærbaren løber tør, så bliver processen ødelagt, og det kan muligvis være svært at genskabe bios dernæst. (Notebooken skal muligvis åbnes osv...)

Husk tålmodighed under processen!! :)
Avatar billede jkjonas Nybegynder
04. august 2009 - 21:29 #6
Det virkede desværre ikke - jeg frygter at der er noget i den, der er kortsluttet(jeg kommer i tanker om at det faktisk var tordenvejr kortvarigt den dag den gik ned) - så nu må jeg have sendt den ind til Acer og se hvad de kan finde på at gøre ved det. Men tusind tak for indsatsen!
Avatar billede lotto5206 Nybegynder
07. september 2009 - 18:43 #7
hej....har du brugt nogle programmer...... jeg har et problem med en bærbar men næsten den samme problem...... hvad er dette her ''selvdestruktion''???