Avatar billede boxer Nybegynder
07. juli 2009 - 00:38 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Tvungen scrollbars på korte sider

Hejsa,

Jeg har brug for lidt hjælp til at fremtvinge en scrollbar på alle sider.
Når man går fra en side der er llængere end browser vinduet til en der er kortere, giver det et irriterende hop i skærmen når der skiftes fra scrollbar til ingen scrollbar.

Jeg har tidligere brugt dette, men det har ingen effekt på IE8 og FF3.5
html {
    height: 100%;
    margin-bottom: 1px;
}
Avatar billede boxer Nybegynder
07. juli 2009 - 01:11 #1
Nå, jeg fandt ud af at rette height til 101%
Så spiller det i IE8 og FF3.5, men jeg ved ikke hvordan det ser ud i de tidligere versioner.
Avatar billede fusion-it Nybegynder
07. juli 2009 - 01:17 #2
Du kan skrive sådan her:

html {
overflow:visible;
}

100% findes ikke :)
Avatar billede fusion-it Nybegynder
07. juli 2009 - 01:19 #3
Overflow kan sættes til :

inherit
Auto
hidden
scroll
visible
Avatar billede fusion-it Nybegynder
07. juli 2009 - 01:20 #4
jeg mner klart 100% Height ikke findes :)
Avatar billede boxer Nybegynder
07. juli 2009 - 01:44 #5
Findes måske ikke, men det virker med height; 101%;

Og denne del har virket indtil FF3.5:
html {
    height: 100%;
    margin-bottom: 1px;
}
og det har ikke været et "problem" med IE før version 8.

Overflow virker ikke, visible giver ingen scrollbar.
Scroll giver scrollbar, men desværre også vandret. Så den dur ikke.
Avatar billede keysersoze Guru
07. juli 2009 - 07:24 #6
overflow-y: scroll;
Avatar billede fusion-it Nybegynder
07. juli 2009 - 09:03 #7
Det er muligt 100% height virker i din verden, men du skriver du gerne vil have den til at stå i alle browser ....

Men du kan læse her hvad du kan og ikke kan:

http://www.w3schools.com/css/default.asp
Avatar billede boxer Nybegynder
07. juli 2009 - 09:06 #8
Tak keysersoze, det virker perfect.

Jeg går ud fra at jeg stadig skal bruge dette til de ældre versioner a Firefox:
html {
    height: 100%;
    margin-bottom: 1px;
}

SMid et svar.
Avatar billede zips Juniormester
07. juli 2009 - 13:30 #9
Blot en kommentar.

100% findes og bruges, også 101% til html til at få en scroll bar fast frem, det virker i FF3, FF3.5 Opera 9,64, Safari 4.0, Chrome, IE7 og 8, sikkert også andre browser.
http://www.w3.org/TR/CSS2/visudet.html#the-height-property
http://www.w3.org/TR/CSS2/syndata.html#value-def-percentage

overflow-y: scroll; som keysersoze skriver virker det ved at den laver en scroll som er nedtonet indtil den skal bruges, den eneste af de browser jeg har testet dette i, er at i Opera kommer der også scroll vandret ved overflow-y, men Opera har ikke nogen løsning på dette.
http://my.opera.com/community/forums/topic.dml?id=282128

Er man den som vil have at alt skal valider, så er overflow ikke en del af css 2.1 men er med i css 3, så den vil give en validerings fejl, height: 101% er valid.
Avatar billede boxer Nybegynder
07. juli 2009 - 13:58 #10
zips -> så er vi faktisk tilbage til height 101% hvis vi skal have en overall løsning der virker i alle browsere?
Avatar billede keysersoze Guru
07. juli 2009 - 18:18 #11
svar :)
Avatar billede fusion-it Nybegynder
10. juli 2009 - 07:47 #12
zips:
Muligt det bruges i dette sammenhæng meeen det er så også det :)
Avatar billede Martin-Arhhh Nybegynder
25. december 2011 - 16:37 #13
Nu spørger jeg måske dumt, men man skal jo starte et sted: Hvor i HTML'en indsættes disse ordrer? Er det inde i "<STYLE type=text/css> </STYLE>", og så inde i "body, p, td{ }" ?