Avatar billede Kim Neesgaard Seniormester
15. juni 2009 - 19:52 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

256 eller 512 MB grafikkort?

Hvor stor forskel gør det, om ens grafikkort har 256 mb eller 512? På hvilke områder mærkes forskellen mest?

Jeg skal købe en MacBook Pro 15", men jeg er i tvivl om, om jeg skal vælge modellen med 256 mb grafikkort eller 512. Computeren skal bruges primært til Photoshop, Illustrator o.l., men den må også gerne være god at lave musik og (til dels) videoredigering på.
Avatar billede MathiasDue Nybegynder
15. juni 2009 - 19:56 #1
jo flere ram du har tilrådighed på dit grafikkort jo bedre er det til at arbjede for sig selv (: så helt klart 512.
Avatar billede Kim Neesgaard Seniormester
15. juni 2009 - 20:36 #2
Tak for svaret, Mathias. Jeg læste godt nok ellers lige, at de fleste programmer i højere grad udnytter computerens ram og ikke grafikkortets og det derfor ikke har ligeså stor betydning om man vælger et 256 eller 512. Er der noget om det?

Jeg hørte netop, at NVidia har haft nogle problemer med lodningen af deres 9600-serie fra 2008 Q4 MacBook Pro'erne. Er dette stadig et problem eller er det rettet?
Avatar billede MathiasDue Nybegynder
15. juni 2009 - 21:08 #3
det skulle gerne være rettet i de nye ja, men det er jo nemmere at afvikle et tungt program hvis grafikkortet har noget at arbjede med.
Avatar billede Kim Neesgaard Seniormester
15. juni 2009 - 21:13 #4
Okay. Jeg ville godt bruge de ekstra penge på et 512 mb grafikkort. Jeg vil bare være sikker på, at den forskel jeg vil komme til at mærke ikke er så minimal, at det ikke er pengene værd. Men det lyder som om, et 512 mb er en god idé hvis man vil ofre pengene på det.
Avatar billede MathiasDue Nybegynder
15. juni 2009 - 21:19 #5
det er det skam også (: - kigger jeg efter grafikkort sørger jeg altid for at der er minimum 512mb på kortet.
Avatar billede Kim Neesgaard Seniormester
15. juni 2009 - 22:16 #6
Okay. Jeg må lige finde ud af om jeg vil ofre så meget på en computer. Tak for hjælpen :)
Avatar billede drenriza Nybegynder
16. juni 2009 - 16:42 #7
Faldt lige over dette indlæg.

Når du skal bruge maskinen til de programmer, er så meget ram/cache som muligt en god ide.

Maksimer alle ram:)

Ram
Cache på cpu
Ram på gfx (grafikkort).

Så computeren har noget og arbejde med og holder sig så langt fra at lave lager på harddisken til midlertidige filer som muligt.

Men en ordentlig omgang processor kraft er jo heller ikke noget man helst skal uden om.