Avatar billede xited Praktikant
12. juni 2009 - 00:30 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Krypteret NAS med simpel vedligeholdelse

Hejsa,

Jeg har et stort dyr af en server stående - og den bruger både alt for meget strøm, og er en tung dreng at danse med når noget går skævt.

Jeg har efterhånden oplevet at en disk er død - et par gange - og det er mildest talt besværligt at diagnosticere, fjerne den døde disk og tilføje en ny disk. (Kører debian)

Kan man få et system - gerne med hotswap - der beder en om at skifte disk x, når denne begynder at fejle? - og at den så selv ordner tilføjelsen, syncen osv.

Diskene skal sættes op i RAID 5 eler 6 (er det ikke bedst?)

Det ville også være en bonus, hvis maskinen kan sættes op som printserver, og lignende småopgaver.

Løsningen kunne være i form af et skræddersyet stykke hardware, eller noget linux-software som er målrettet til dette formål.

Jeg har selv overvejet at bygge det op omkring en laptop, og lade RAID'et bestå af adskillige eksterne diske - men det går lidt imod princippet om at det skal være enkelt, og nemt at vedligeholde.

Nogen gode forslag?
Avatar billede bitkid Nybegynder
12. juni 2009 - 08:24 #1
Jeg har en Drobo. Den er genial. Den kan præcist det med diskene du efterspørger, men er ikke i sig selv en NAS.

Man kan udvide den med en Drobo Share, som gør den til en NAS og derefter kan man installere et hav af programmer på den. SDK er frit tilgængeligt og alle kan udvikle programmer som de ønsker det. Derfor er der mange forskellige programmer.

Desværre kan den ikke agere printserver, men derudover vil jeg mene den stort set er hvad du efterspørger.

Den er dog ret dyr.

Tjek den ud på drobo.com
Avatar billede jesna Nybegynder
12. juni 2009 - 08:29 #2
Hej

Du kunne jo kigge på en Windows Home server fra HP, - de hedder HP Mediasmart. Det er en skræddersyet løsning som er beregnet til privat brug, med henblik på at det skal være let og serveren skal være strømbesparende.
Du kan så installere forskellige add-ins og derved lave din server som du gerne vil have den.

Jeg smider lige et par links til dig:
www.wegotserved.co.uk
www.whsplus.com

Og du kan jo kigge forbi på min side WHS Forum og se beskrivelse af min hjemmebygget WHS i forummet.

Mvh Jakob
Avatar billede dragonknight Juniormester
12. juni 2009 - 09:25 #3
http://www.synology.com/enu/products/CS407/index.php
http://www.synology.com/enu/products/DS509+/index.php

Den kan det du eftersøger, og den kan både RAId 5 og 6, dog ikke hot spare, men efter udskiftning af disk, gendanner den sig selv.
Avatar billede justrace Novice
12. juni 2009 - 12:18 #4
Prøv at kigge lidt på QNAP's NAS.
Avatar billede xited Praktikant
12. juni 2009 - 22:43 #5
Hvad er den store forskel på "QNAP TS-509" og "Synology Disk Station DS509+"

Funktionerne _i_ drift er selvfølgelig vigtige - men hvad gør jeg når jeg har haft systemet kørende så længe, at modellen er udgået, og noget går i stykker - kan jeg så sætte harddiskene i en alm. computer, og få dataene ud? (jeg har hørt mange skrækhistorier om hardware-raid)

Kan begge ovenstående modeller køre med et krypteret RAID?
Avatar billede xited Praktikant
12. juni 2009 - 22:58 #6
"QNAP TS-639 Pro Turbo NAS" ser ud til at kunne bruge AES-kryptering af diskene. - dog kan jeg ikke rigtig gennemskue hvordan koden skal indtastes efter en genstart - via webserveren på den, eller lokalt, med et keyboard, eller hvordan?
Avatar billede justrace Novice
13. juni 2009 - 00:05 #7
Det med krypteringskoden kan nok findes i manualen, men er nok sandsynligt at gøre på web-interfacet.

Der er INGEN, diske der enten er krypteret eller har siddet i et RAID der kan sættes til andre steder end hvor det kommer fra, for at hive date ud. Hvordan vil du tage en disk der indeholder 1/3 af nogle data, og sætte den til en pc og læse den??

Derfor er begrebet failsafe, og backup for den sags skyld opfundet. Ved godt at failsafe også har en anden betydning, men med NAS er det det samme som en klon, der kører som et spejl af den anden NAS.

Ingen data er mere sikre end den backup man laver, og ingen backup er mere sikker end det udstyr man bruger, og det skal jævnligt udskiftes for at virke optimalt, og her tænkes også på holdbarhed.

Nu har jeg ikke selv haft nogen synology-kasser, men det har et firma jeg har arbejdet for. De bliver tit ret varme, og derved ødelægger diskene. Har hørt herinde at de er geniale, og stabile, men det er ikke min erfaring.

Jeg har selv både en LinkSys NSS6000 og en QNAP 409 Pro Turbo, og QNAP'en er altid iskold, og det er luften der bliver blæst ud af kassen jeg mærker på, og har prøvet at lukke den ned, og umiddelbart tage en disk ud, og de er ikke varme som i en pc.
Det er WD Caviar RE2 diske på 1TB X 4 der sidder i QNAP'en.

Linksys kan også anbefales, men kan ikke så meget.
Avatar billede xited Praktikant
13. juni 2009 - 02:10 #8
Jeg er blevet mere og mere interesseret i QNAP TS-639 (det ser heller ikke umiddelbart ud til at Synology'en kan kryptere dataene? :S)

Jeg havde ikke tænkt mig at tage én af diskene ud, hvis NAS'en skulle bryde sammen - snarere alle sammen. - Er det et hardware- eller software-RAID det kører? - og følger de ikke en standard, så man kan smide dem i en anden NAS?
Avatar billede justrace Novice
13. juni 2009 - 11:21 #9
En anden ting ved QNAP er at du kan starte med en HDD og efterhånden bygge den op, og ændre på RAID osv. UDEN at skulle starte forfra. Det kan man normalt ikke, og man har altid fået fortalt det ikke kunne lade sig gøre, men det ved QNAP åbenbart ikke. :)

Det med at sætte diskene i en/noget andet og bryde krypteringen tror jeg IKKE kan lade sig gøre. Har læst flere indlæg her på eksperten at mange bruger kruptering af deres HDD og hvis maskinen ryger er data ikke til at redde. Backup, backup og backup.
Hvis det er så vigtige data du har med at gøre at de skal krypteres, må der også laves en fast backup-rutine.

Selvfølgelig er softwarebaseret raid nemmere at rekonstruere end en udgået hardwarebaseret, men selv ved softwarebaseret skal diskene sættes 110% rigtigt sammen, initialiseres på nøjagtig samme måde igen for at have en chance for at hive noget ud.

Der findes firmaer der siger de kan, men de skal også vide nøjagtigt hvordan diskene sad, og så koster de mange gange prisen på at have en ekstra kasse til at stå som reserve hvis den man bruger smutter hen og lægger sig til hvile på skrotpladsen.
Avatar billede justrace Novice
13. juni 2009 - 22:27 #10
Efter at have kigget lidt mere på den 639 kan det godt ærgre mig lidt jeg ikke rigtig kan finde en undskyldning for at købe en, men må jo se om jeg kan fremtrylle et behov. :)
Avatar billede justrace Novice
13. juni 2009 - 23:08 #11
Den kan tilmed også klare en lang række printere. :)
Avatar billede xited Praktikant
14. juni 2009 - 16:20 #12
Tak for svar, indtil videre!

Mht. backup skal jeg nok have 2 af disse NAS'er. - én placeret hjemme og én på arbejdet - Det virker til at det er nogenlunde nemt at sætte op.

Dog er jeg stadig på bar bund hvad angår kryptering, når jeg læser diverse reviews.

Der står at det hele kan sættes op uden computer - via fronpanelet - men det er næppe tilfældet for opsætning af kryptering?
Nøglen skal vel så indtastes under "boot" af maskinen? - via web-interfacet?
- og når dette er gjort, fungerer den på samme måde som hvis den var ukrypteret? (Stadig mulighed for streaming af video og audio via. UPnP og lignende) - Samme med eks:
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=537883&Specs=true

Kan alle funktioner i øvrigt tilgås via web-interfacet? (Jeg har ikke Windows - hverken hjemme eller på arbejdet)
Avatar billede justrace Novice
14. juni 2009 - 16:46 #13
Der findes mange måder at finde ud af det på, og en af dem er manualen:  http://europe.qnap.com/download/Storage/TS-639ProTurboNAS/M_TS-639Pro_20081118_V2.1.0_ENG.zip

..eller en QIG (Quick Installation Guide:
http://europe.qnap.com/download/Storage/TS-639ProTurboNAS/QIG-TS-639Pro-EN-SWE-DAN-NOR-FIN.zip

Den Raidsonic du linker til, er det en du har?
Avatar billede xited Praktikant
14. juni 2009 - 17:04 #14
Tak for forslaget - dem vil jeg lige læse...

RaidSonic'en er også en jeg overvejer at købe, hvis den kan bruges sammen med QNAP'en
Avatar billede justrace Novice
14. juni 2009 - 17:11 #15
Har haft sådan en her:  http://www.shg.dk/p/425245  og det var et meget kort bekendtskab. Langsom, ikke ordentlig UPnP der nærmest slet ikke kunne streame en film der var rippet ned i cd-størrelse, uden hakken hvis den overhovedet anså filmen som en multimedie-fil. Men de kan jo have forbedret softwaren.
Avatar billede xited Praktikant
14. juni 2009 - 18:06 #16
Har du bedre erfaring med en anden model?
Avatar billede justrace Novice
14. juni 2009 - 18:36 #17
Jeg har en LinkSys NAS200 og bortset fra den larmer lidt, fungerer ret godt, men købte en Netgear EVA8000 som ikke behøver en UPnP-enhed for at finde media-filer på netværket, og så bruger jeg min Linksys NSS6000 med 4 x 1 TB diske til at lægge det hele op på.
Avatar billede xited Praktikant
09. september 2009 - 16:43 #18
Tak for gode inputs - jeg endte dog med at bygge min egen maskine.

Point?