Avatar billede Imak Nybegynder
01. juni 2009 - 15:21 Der er 14 kommentarer

fysik.. hjælp.

jeg er bare en dør til fysik..
så jeg vil lige høre om der er nogen, som vil hjælpe mig?

-jeg skal vide følgende:
hvad er det væsenligt vigtiste at vide om; (9. klasse)

1. det periodiske system, hvad er der med de der undergrupper?
2. ioner?
3. syrer og baser? og titreing?
4. transformation?
5. luftforurening?
6. atomer?
7. elektrisitet?
8. forbrændingsgasser?
9. salte?
10. atmosfæren?
11. metaller?
12. induktion?
13. ioniserende stråling.. alfa, beta, gamma?
14. magnetisme.. elektromagnetisme?
15. atomkerneprocesser (atomkraftværker)?

dem jeg mangler mest ved er: 1, 5, 8, 10, 11, 12, 15.
Avatar billede Imak Nybegynder
01. juni 2009 - 16:24 #1
hjæælp taak :D
- I behøver ikke svare på alle, bare dem I kan og er sikre på.
Avatar billede Slettet bruger
01. juni 2009 - 17:44 #2
He he! :-) du har vist sovet i timen

Det periodiske system er udviklet gennem mange år og af utallige forskere, derfor virker det lidt rodet.

Du kan citere her fra: http://da.wikipedia.org/wiki/Periodiske_system

5. luftforurening - Beskriv udleding af partikler og gasser (eks. Co2). Frisk luft, består af mange gasser (molekyler) og kan forurenes  med andre menneskeskabte molekyler eller et vulkanudbrud.

8.forbrændingsgasser - De gasser som sammen med Ilt, kan skabe en forbrænding. F.eks Metan eller en prut! kan brænde ved antændelse fordi der er Ilt i luften omkring os. Benzin er meget anvendeligt, men dog flydende indtil det fordamper og kan blandes med luft/ilt.

10. atmosfæren - Det du indhalere når du trækker vejret. Der findes flere lag jo længere man kommer op mod rumstationen ISS det øverste lag kaldes stratosfæren og er ekstremt tyndt og består af meget lette molekyler, så som Brint. De meste af atmosfæren består af vand-damp.

12. induktion - Er en elektron vandring i en ledende emne. Jern eller en kobberledning osv. Ved at føre en magnet hen over en kobberledning/spole inducere du en strøm.

15. atomkerneprocesser - Uran (Metal) findes i naturen med atomnummer 235 og det kan "beriges" i et atomkraftværk til Uran 238 - jo højere nummer, jo tungere bliver det (ligesom bly er tungere end jern) Uran 238 findes ikke i naturlig form på jordens overflade, derfor skal den gennemgå en process i et kraftværk. Uran 238 er ustabil og har en kort halveringstid. Derfor kan du lave en Atombombe (Fusion)

Et atomkraftværk (Fision) nedbryder uran som derved giver varme.
Det eneste et Atomkraftværk kan, er at koge vand - sørgeligt men sandt.

Jeg tror ikke du kan består, med disse korte forklaringer, men håber de kan bidrage til din nyskerighed.
Avatar billede arne_v Ekspert
01. juni 2009 - 18:12 #3
Det er altsaa omvendt. U-238 er naturligt og U-235 er "spraengfarligt".
Avatar billede arne_v Ekspert
01. juni 2009 - 18:13 #4
Kan de fleste emner ikke slaaes op paa wikipedia?
Avatar billede Slettet bruger
01. juni 2009 - 18:35 #5
Umidelbart har du ret arne_v men hvordan vil du forklare en berigelse af u238 til 235? du skal ikke svare men jeg undre mig bare

Jo de fleste spørgsmål besvares på wiki, ville bare pirre lidt til spøgerens manglende opmærksomhed i timerne :-)
Avatar billede arne_v Ekspert
02. juni 2009 - 02:51 #6
Berigelse af Uran er ikke atomfysik men kemi.

Groft sagt splitter man naturligt Uran med en given fordeling a 235 og 238 op i 2 produkter:
- beriget med en højere andel af 235
- forarmet med en lavere andel af 235

http://en.wikipedia.org/wiki/Uranium#Enrichment
Avatar billede Slettet bruger
02. juni 2009 - 20:07 #7
Interessant, jeg har sikkert en misforståelse. Jeg forestillede mig at 235/238 var Atomnummeret, men det må være helt forkert. Da jeg (som en hobby for 40 år siden) læste bøger fra 1950-60 var det noget simplere end det jeg nu kan læse på wiki, så jeg forstår godt hvorfor spøgeren klør sig lidt i nakken.

Jeg kan godt genkende den med kemien.
Avatar billede arne_v Ekspert
02. juni 2009 - 20:24 #8
Uran har altid atom nummer 92. 92 protoner og 92 elektroner.

Men U-235 har saa 143 neutroner og U-238 har 146 neutroner.
Avatar billede Slettet bruger
02. juni 2009 - 20:37 #9
Ja det var også de 92 jeg fik "genopfrisket" og dengang gik det periodiske system kun op til 100, men så vidt jeg kan se, er vi oppe på 122?

Og at få (den naturlige 238) ned til 235, bruger man så disse centrifuger - Men hvor kommer disse 235/238 tal fra? hvad henviser de til?
Avatar billede arne_v Ekspert
02. juni 2009 - 21:04 #10
protoner+neutroner
Avatar billede arne_v Ekspert
02. juni 2009 - 21:09 #11
Jeg troede at hoejeste var 118.

http://en.wikipedia.org/wiki/Ununoctium

The radioactive ununoctium atom is very unstable, and since 2002, only three atoms of the isotope 294Uuo have been detected

(gad vide hvad kilo prisen er)

http://en.wikipedia.org/wiki/Ununhexium

Four isotopes are currently known with masses 290-293. The most stable is Uuh-293 with a half-life of 63 ms.

(det forsvinder mellem fingrene paa en - for hver sekund svinder det ind til 1/60000 del)
Avatar billede Slettet bruger
02. juni 2009 - 22:31 #12
2001 $5 kilo - 2007 $135 har jeg læst et eller andet sted (wiki) selv om det virker usansynligt at det skulle være så billigt, men det er vel ubearbejdet Uran.

Atomkraftværker springer jo op, overalt! Og Greenpeace har glemt hvad de stod for.

Det var også min første indskydelse at alt dette Co2 Gas! var blevet sparket igang af denne Industri som led i nogle gevaldige nederlag i 80,erne.

Nu frygter befolkningen mere forsile brændstoffer end Atomar henfald.
Avatar billede arne_v Ekspert
03. juni 2009 - 01:21 #13
De 5-135 er for Uran - jeg spurgte *retorisk* om prisen på Ununoctium.
Avatar billede Slettet bruger
03. juni 2009 - 01:42 #14
Ha ha, ja de 3 atomer, er vel devalueret?