Avatar billede sa Nybegynder
09. juli 2001 - 11:26 Der er 26 kommentarer og
3 løsninger

Driver, Wavelan / Orinoco netkort

Jeg kører RedHat 7.1 med kerneversion 2.4.2-2 på en bærbar maskine og har i den forbindelse behov for at opsætte et Orinoco trådløst netkort (www.wavelan.com).

Oprindeligt understøttede kernen kortet og det hele fungerede perfekt (wvlan), men da jeg skulle arbejde sammen med trådløse netkort købt senere blev jeg nødsaget til at opgradere kortets firmware hvilket betyder, at en senere driver (wavelan2_cs) skal anvendes. Kernen har ikke denne driver indbygget. Jeg har prøvet at opgradere kernen til 2.4.6, men den så ligeledes ikke ud til at indeholde den nødvendige driver.

Herefter hentede jeg linuxdriveren fra www.wavelan.dk (for lethedens skyld har jeg lige lagt en kopi her: www.hej-sa.dk/orinoco/wlli606.tar). Jf. readme-filen (www.hej-sa.dk/orinoco/wavelan2_cs.txt) (afsnit 2.1)
understøttes kerneversioner fra 2.0.x til 2.2.x mens min kerne som sagt er 2.4.2-2.

Når driveren skal kompileres, skal (igen jf. readme-filen) pcmcia-cs-3.1.19.tar.gz fra pcmcia-cs.sourceforge.net anvendes. Imidlertid ligger her kun en senere udgave, nemlig pcmcia-cs-3.1.26.tar.gz
(www.hej-sa.dk/orinoco/pcmcia-cs-3.1.26.tar.gz).

Kan disse to versionsoverensstemmelser (kerne og pcmcia) skabe problemer?

Jeg har forsøgt at følge vejledningen fra før-nævnte readme-fil (afsnit 4.2), hvor pcmcia og wavelan-driveren udpakkes og der køres make config,
make all og make install. Under make all modtager jeg bunker af fejlmedd. i stil med \"dereferening pointer to incomplete type\" og \"warning: value computed is not used\" og der afsluttes med fejl i \"make wavelan2_cs.o\" og \"make all\". wavelan2_cs.o er den fil, der skal bruges som parameter til insmod, når driveren skal loades.

Formålet er i første omgang at kunne anvende internet via netkortet, så der er point så snart dette kan lade sig gøre..
Avatar billede seider Nybegynder
09. juli 2001 - 11:41 #1
er der ikke som standard nogle .o filer med ?

hvis ikke kan du sikkert ikke bruge de filer du lige har lavet.

men du kan jo prøve at loade dem ind med uha tænke, probe <filnavn> hvis det ikke virker prøver vi lige at slå med en støre hammer

www.fotx.net/seider
Avatar billede seider Nybegynder
09. juli 2001 - 11:43 #2
sider lgie og tænker, hvorfor downgrader du ikke til den gamle bios og skid på deres opgrade.

hvis altså det nye kort kan downgrades :-)
Avatar billede sa Nybegynder
09. juli 2001 - 11:52 #3
Der er som standard ingen .o filer med, og grundet fejlene bliver der heller ikke lavet nogen (whereis wavelan2_cs.o giver intet resultat).

Ud over at anvende det trådløse netkort hjemme, anvender jeg det også i et par andre netværk (med de nye drivere og firmware), som jeg ikke selv administrerer. Desuden giver den nye firmware en del ekstra muligheder for at overvåge transmissionskvalitet m.v.
Avatar billede seider Nybegynder
09. juli 2001 - 11:53 #4
desuden er warnings i C bare en advarsel om dårlig kode *S*, men du kan skrive til deres tech support og sige at det ikke lukter for godt, ellers skal du lige lave en

make all > all.txt
make install > inst.txt

og smide dem op så det er muligt at se hvad der er galt.
Avatar billede sa Nybegynder
09. juli 2001 - 11:53 #5
Udpluk fra readme-fil:

\"The current set of driver source files supports Linux
    kernel versions 2.0.x through 2.2.x for the Intel
    architecture, as included (for example) with the
    following Linux Distributions:
    * Red Hat version 5.2, 6.0, 6.1, 6.2, 7.0
    * Suse    version 6.1, 6.3, 6.4\"
Avatar billede seider Nybegynder
09. juli 2001 - 11:56 #6
kan du ikke lige fange fejlene og smide dem her ?
Avatar billede sa Nybegynder
09. juli 2001 - 12:03 #7
Hmm.. Det er så lige spørgsmålet:

make all > all.txt smider alle statustekster i filen, men viser kun selve fejlmedd. på skærmen. Fejlmedd. kommer således ikke med i filen.
Avatar billede seider Nybegynder
09. juli 2001 - 12:07 #8
ahh prøv med en pipe i stedet eller at markere og kopiere, så vender jeg lige tilbage i aften eller senere på dagen.
Avatar billede svindler Nybegynder
09. juli 2001 - 13:19 #9
Mht at få fejlmeddelelserne med:
make all 2>&1 >all.txt

Mht driveren, har du prøvet med Enterasys RoamAbout driver? Den er tilsyneladende baseret på samme kode.
http://www.enterasys.com/software/RoamAbout/

Avatar billede sa Nybegynder
09. juli 2001 - 13:42 #10
make all 2>&1 >all.txt synes ikke at medføre nogen ændring: Almindeligt output skrives fortsat til filen, mens samtlige fejlmeddelelser udelukkende vises i terminalen.
Avatar billede sa Nybegynder
09. juli 2001 - 13:48 #11
Hvad baserer du \"Den er tilsyneladende baseret på samme kode.\" på?

Det drejer sig vel om to forskellige produkter fra to forskellige producenter..

Citat fra 3.01 Release Notes, RoamAbout:

\"Introduction
The RoamAbout Linux OS Driver Version 3.01 supports the RoamAbout 802.11 DS PC Card \"...

\"Hardware Compatibility
IEEE 802.11 RoamAbout DS PC Card, CSIBD-*, CSILD-*, CSIBB-* and CSILB-* \"

Avatar billede svindler Nybegynder
09. juli 2001 - 13:52 #12
sorry:
make all >all.txt 2>&1
Avatar billede svindler Nybegynder
09. juli 2001 - 13:55 #13
Avatar billede sa Nybegynder
09. juli 2001 - 14:04 #14
Data fra de to kommandoer (make all & make install) inkl. fejlmedd. ligger nu her:

www.hej-sa.dk/orinoco/all.txt
www.hej-sa.dk/orinoco/install.txt
Avatar billede sa Nybegynder
09. juli 2001 - 14:31 #15
Efter hvad jeg kan se, er den seneste linux-driver på http://www.enterasys.com/software/RoamAbout/ den øverste fil (RoamAbout-client-Linux-301-pkg.zip). Følgende stammer fra hjælpedokumentet i denne fil:

Perform the following steps to extract the software and to read the RoamAbout_Linux.html file:

Download the RoamAbout driver, rmbt-301.gz, from the web site.

Change the directory to /usr/local.

Insert and mount the diskette as a DOS file system under Linux:
# mount -t msdos /dev/fd0 /mnt

Enter the following command to copy the distribution file to the Linux computer:
# cp /mnt/rmbt-301.gz /usr/local/rmbt-301.gz

Enter the following command to extract the file:
# tar xvfz rmbt-301.gz

The following files are extracted under /usr/local in the Enterasys directory:

./Enterasys/RoamAbout/RoamAbout-1-4-1.i386.rpm
./Enterasys/RoamAbout/RoamAbout-1-4-1src.tar
./Enterasys/RoamAbout/RoamAbout-1-3.1-src.tar
./Enterasys/RoamAbout/RoamAbout_Linux.html
./Enterasys/RoamAbout/RoamAboutInstall.sh
./Enterasys/RoamAbout/RoamAboutUninstall.sh

Change the directory to /usr/local/Enterasys/RoamAbout.

Enter the following command to install the binary distribution:

#sh RoamAboutInstall.sh
This command executes rpm -ivh RoamAbout-1-4.1.i386.rpm and places the collection of loadable modules containing the roamabout_cs.o binary driver, compiled for different Linux vendors, in /usr/local/Enterasys/RoamAbout.

Open the RoamAbout_Linux.html file using your browser for setup and installation instructions.

zip-filen indeholder hjælpedokumentet samt RoamAbout-client-Linux-301-sw.gz. Denne indeholder igen filen RoamAbout-client-Linux-301-sw og den er jeg så ikke helt sikker på, hvad man skal gøre ved..
Avatar billede svindler Nybegynder
09. juli 2001 - 15:31 #16
Hvad sker der, hvis du forsøger at installere /usr/local/Enterasys/RoamAbout/roamabout_cs.o efter installeringen af rpm\'en?

Jeg kom kun med et skud, baseret på ovenstående link. Jeg går og venter på at få en håndfuld Aironet udstyr, så jeg ville egentlig bare kigge med på dette spørgsmål. Der kunne jo dukke interessant information op.
Avatar billede sa Nybegynder
09. juli 2001 - 15:53 #17
Det jo lige netop problemet. Den downloadede fil indeholder bortset fra ovenciterede vejledning blot en .sw-fil(?)
Avatar billede svindler Nybegynder
09. juli 2001 - 16:51 #18
http://www.hpl.hp.com/personal/Jean_Tourrilhes/Linux/Orinoco.html
Det ser ud som om, at orinoco_cs understøtter dit kort, men det er lidt uklart. Den driver er med, hvis du opdaterer din kerne til 2.4.3.
RedHat har en update liggende til 7.1.
Avatar billede sa Nybegynder
10. juli 2001 - 12:22 #19
Jo, efter hvad jeg kan læse rundt omkring skulle orinoco_cs-driveren være lige så god til formålet som wavelan2_cs.

Jeg har således også lige installeret den seneste stabile kerne (2.4.6) igen, og orinoco_cs-driveren indgår ganske ritigt i den.

Under konfigurationen af kernen, har jeg aktiveret alt der har med wavelan/orinoco at gøre samt understøttelse af pcmcia-kort, men ved opstart aktiveres kortet ikke (hvilket det faktisk gjorde med den uddaterede driver) og der lyder to forskelligartede bib ved isættelse af kortet, hvorimod der normalt lyder to ens, når kortet bliver identificeret og igangsat korrekt.
Avatar billede svindler Nybegynder
10. juli 2001 - 13:07 #20
Har du checket /var/log/messages?
Hvilken besked får du, hvis du forsøger at loade modulet manuelt med insmod?
Avatar billede svindler Nybegynder
11. juli 2001 - 13:13 #21
Har du prøvet at støve lidt rundt i /proc og set, om kortet er genkendt?
Avatar billede seider Nybegynder
12. juli 2001 - 22:30 #22
hejsa

de fejlæ der kommer er mange, og klart noget der skyldes skod kode.

dereferencing pointer to incomplete type

dette er en pointer til en type der ikke passer, meget hurtig at rette, skriv og forklar dem at det er for dårlig en drvier de har og at der er for mange warnings i forhold til den fejlmelding den giver.

jeg har ikke studeret andet end den første fil med fejl og kan bare sie at det lukter af fedtmule kode langt væk.

jeg er bange for at der er en seriøs fejl i deres kode, da det ikke er fordi den kan finde filerne eller fordi der er noget der mangler i dit system. altså må der være noget der er smuttet i ders kode.

håber det bliver løst ellers skal jeg da gerne fortsætte, men send lige dine 2 fejl filer til deres support og forklar at det er for dårligt !

jeg har ikke tid eller lyst pt. til at debuge deres kode, den virker temeligt tung *S*

www.fotx.net/seider
Avatar billede seider Nybegynder
12. juli 2001 - 22:31 #23
men husk det er nye kompilere og lignende der gerne er skydl i mange fejlmeldinger.
Avatar billede sa Nybegynder
12. juli 2001 - 22:35 #24
.. og evt. at pcmcia-modulet + kernen er af nyere dato / version end det de har testet driveren med...

Jeg har også tænkt mig at forhøre mig hos dem, hvis jeg ikke får open source driveren (orinoco_cs) til at fungere..
Avatar billede svindler Nybegynder
12. juli 2001 - 22:45 #25
Har du prøvet med kernen, som den kommer fra RedHats RPM\'er, bare fore at checke, at du ikke er kommet til at slå noget fra, som skal bruges, da du lavede din egen kerne?
Avatar billede sa Nybegynder
12. juli 2001 - 22:48 #26
Mener du at bruge den oprindelige kerne fra RR 7.1 sammen med driveren fra wavelan? - I så fald: ja.
Avatar billede svindler Nybegynder
13. juli 2001 - 08:58 #27
Nej, jeg tænker på kernel opgraderingen til 2.4.3.
RedHat har lavet RPM\'er til dem. Se i dit foretrukne RedHat mirror, f.eks. ftp://sunsite.dk/mirror/redhat/updates/7.1/en/os/i386/
Avatar billede svindler Nybegynder
20. juli 2001 - 11:37 #28
sa> gik du på ferie eller hur?
Avatar billede sa Nybegynder
31. juli 2001 - 18:32 #29
Ja, det gjorde jeg. Det skal jo også til ;-)

I mellemtiden har Wavelan/Orinoco frigivet en ny udgave af den officielle driver, som virker fint sammen med RR 7.1, så der skulle ikke være flere problemer.

Her er lidt point for alle de gode råd, som desværre ikke helt førte til en løsning.