Avatar billede 2pretty4u Mester
27. maj 2009 - 16:08 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Ekstern harddisk vil kun læses på Macbook ikke skrive?

Kære Eksperten..

Jeg har 2 eksterne harddisks fra Western Digital. En på 500 gb og en på 1 TB. Når jeg tilslutter dem til min Macbook som kører Tiger vil de kun læses derpå. Der står jeg ikke har lov til at skrive på dem eller slette.. Jeg har ikke sat nogle begrænsninger på dem. Begge harddisk er blevet formateret fra ny og lavet om til NTFS da de kun som FAT32.. Jeg har talt med WD-kundesupport og de siger at det er fordi jeg har lavet dem til NTFS. Dette har jeg dog svært ved at tro på. Nogen der har nogle ideer.? For omformattere jeg til FAT32 vil jeg ikke være i stand til at overfører store filmængder til diskene, og det ville være lidt ærgeligt.. Hjææææælp.

På forhånd mange tak
Avatar billede egonspock Seniormester
27. maj 2009 - 16:23 #1
NTFS er jo et M$-format, så det kan vel ikke komme som en overraskelse ;-) OS X kan kun læse det, men hvis du f. eks. bruger et program som

http://www.paragon-software.com/home/ntfs-mac/

kan du. Hvis du kan håndtere opensource, kan du også bruge denne, som er gratis:

http://macntfs-3g.blogspot.com/

hvis dine diske kun skal bruges til din Mac, er det en fordel at formattere i Mac OS udvidet (Journaled).
Avatar billede 2pretty4u Mester
27. maj 2009 - 16:25 #2
Så det burde virke hvis jeg formatterede den til FAT32.? Så ville der heller ikke være problemer med at skrive på disken via. Mac'en.? Disken skal bruges til både Mac og Win..
Avatar billede ejldk Nybegynder
27. maj 2009 - 20:00 #3
hvis den både skal burges til mac og windows skal du formattere den fra en mac til MS-DOS filsystem ..
Avatar billede egonspock Seniormester
27. maj 2009 - 22:09 #4
FAT32 er det Apple i Diskværktøj kalder MS-DOS filsystem, så ja, det vil virke, men jeg ville nok vælge at få NTFS til at virke på din Mac, da det (så vidt jeg har forstået) er bedre end FAT32.