Avatar billede jmgranner Juniormester
11. maj 2009 - 21:04 Der er 1 løsning

Hjælp til at oprette et export script til filemaker 5.5

Kan det lade sig gøre nemt at oprette et script som exportere "siden sidst" de sidste records ud som en .csv fil. Det behov må der være mange som har. Findes der nogle færdige og gennemtestede kompenenter?
PS: det er filemaker 5.5 til PC
Avatar billede zordesign Nybegynder
11. maj 2009 - 23:45 #1
Det kan godt lade sig gøre. Det kan gøres mere fleksibelt i FileMaker 10 (skamløs reklame), men der er grundlæggende to måder at gøre det på i FileMaker 5.5:

Opret et felt i den database, du skal eksportere fra, og kald det fx "Eksporteret".
Foretag en søgning, hvor søgekriteriet er, at Eksporteret-feltet er tomt (skriv = i feltet - det tolkes som "find alle poster, hvor feltet er tomt).
Gå nu i ScriptMaker og opret et nyt script. Det skal bestå af:
1. Set Error Capture [On]
2. Perform Find [Restore, Replace Found Set]
3. Export Records (angiv så mange kriterier, som du har behov for at lægge fast, fx filnavn og eksportformat)
4.Replace Contents [No Dialog, vælg Eksporteret-feltet, indsæt fx et 1-tal]
Når scriptet kører, vil det finde alle poster, som endnu ikke har fået sat en markering for, at de er eksporteret, herefter vil disse blive eksporteret og til sidst vil de blive markeret som eksporteret.

Ulempen ved metoden er, at den vil opdatere posterne dvs. evt. ændringsdato og -tid vil blive opdateret af scriptet selv om der ikke er nogen bruger, der har opdateret data. En anden teoretisk ulempe er, at hvis en bruger er inde og ændre én eller flere af de poster, der eksporteres, vil disse poster blive låst for skrivning, og så kan opdateringsflaget ikke sættes korrekt.

Dette kan undgås hvis du i stedet opretter en separat indstillingstabel, hvor du registrerer dato og tid for sidste eksport, og så søger efter de poster, der er oprettet efter dette tidspunkt. I stedet for dato kan du også bruge et løbenummer, hvis alle poster oprettes med fortløbende løbenummer - så skal du blot registrere det højeste nummer, der hidtil har været eksporteret.

- André