Avatar billede visky83 Nybegynder
27. april 2009 - 22:08 Der er 3 kommentarer og
2 løsninger

Hvordan sletter jeg windows før install af Linux

Hej,
Jeg har lige hentet Linux Ubuntu som jeg skal have installeret på min computer i stedet for Windows. Jeg har brændt linux cd'en som image mv. så den er klar nu. Men jeg ved ikke om jeg skal slette windows, slette partitioner eller lign. inden install. Kan nogen komme med en simpel men fyldestgørende guide så linux i sidste ende virker i stedet for windows? Jeg ved nemlig ikke engang hvordan man ændrer i partitioner under pc opstart? Kan ikke finde noget brugbart ved at trykke F2 under opstart.

På forhånd tak
Avatar billede xited Praktikant
27. april 2009 - 22:10 #1
Det klarer linux-installeren for dig!
Men husk at indstille computeren til at boote fra cd'en, hvis den ikke allerede gør det!
Avatar billede xited Praktikant
27. april 2009 - 22:11 #2
Ubuntu-installeren spørger hvordan disken skal partitioneres.
Vælg "Brug hel disk" - eller noget i den stil.
Avatar billede mchlbk Praktikant
27. april 2009 - 22:20 #3
Hej Visky83,

Jeg kan godt forstå du har mange spørgsmål.

For det første vil jeg høre om du har prøvet at boote Ubuntu-cd'en og prøve live-versionen af Ubuntu - bare for at sikre dig, at computeren nu også virker som den skal med Ubuntu? (Vær opmærksom på at live-versionen er ret langsom da den kører fra cd'en...)

Dernæst: Har du lyst til at beholde Windows samtidig med at du installerer Ubuntu på maskinen? Så kan vi lave et dualboot-system, hvor du kan vælge om du vil ind i Windows eller i Ubuntu når du tænder computeren. Når jeg spørger til det, er det fordi kan være et stort spring at skifte til linux, så mange synes det er rart at have Windows i baghånden hvis alt kikser.

Når du har svaret på spørgsmålene skal jeg nok guide dig igennem opsætningen.

:)
Avatar billede visky83 Nybegynder
27. april 2009 - 22:29 #4
tak for svar begge to - hvordan deler jeg point til jer?
Avatar billede mchlbk Praktikant
28. april 2009 - 11:29 #5
Vi smider bare et svar begge to så kan du vist fordele som du har lyst til. ;)