Avatar billede morild Nybegynder
21. april 2009 - 10:47 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

MTU?

Jeg har et spörgsmål til opsätning at MTU på min Dlink DIR-655.

Jeg har en Synologi NAS server der kan köre gigabit netvärk og "Jumbo frames". Men MTU'en er sat til de 1500 som er generelt. Kan jeg öge min fastighed mellem NAS'en og routeren ved at sätte denne op i både router og NAS, eller hvad skal der til for at få mest ud at mit gigabit netvärk?
Avatar billede CCodam Nybegynder
21. april 2009 - 11:18 #1
#0 Ja, Jumbo Frames står netop for pakker med mere end 1500Bytes, typisk 9000
Men hvis du sætter din MTU op på din router, skal du være opmærksom at dette kan gøre andre enheder på netværket ustabile, hvis disse ikke understøtter Jumbo Frames.

Det er generelt en regel at man skiller Jumbo Frame enheder fra non Jumbo Frame enheder, hvis man vil benytte sig af denne teknologi...
Avatar billede morild Nybegynder
21. april 2009 - 12:38 #2
Tak for info, men kan du uddybe lidt mere om konsekvenser og mulige indstillinger?

Jeg har som sagt en NAS der understötter Jumbo Frames der er sat direkte på min DIR-655 gigabit router. Derudover har jeg en DAP-1353 Access Point sat til direkte og 3 trådlöse computere og en trådlös printserver på netvärket.

Hvor er det at det vil give mig problemer?

Hvis jeg sätter MTU raten op, bör jeg så göre det i små steps eller blot indstille til höjeste med det samme? Hvordan finder jeg ud af hvilken indstilling som er bedst?
Avatar billede CCodam Nybegynder
21. april 2009 - 18:20 #3
Du kan sagtens ligge ud med at sætte din MTU til 9000 (Jumbo Frames standard) på din Router og NAS

Derudover kan du også indstille alle computer der er sat til via kabel og har 1GB netkort til en MTU på 9000:
-Start -> Højreklik "Denne Computer" -> Administrer -> Enhedshåndtering
- Højreklik på netkortet og vælg "Egenskaber" -> Avanceret
- Vælg Jumbo Frames, og sæt værdien :)

Konsekvenserne ligger i at selvom enhederne imellem burde finde ud af at skrue ned for MTU'en, hvis begge enheder ikke kan håndtere denne, så er det ikke altid det sker :/
Derfor kan du opleve ustabilitet og/eller tabte pakker m.m.

Jeg ved dog faktisk slet ikke om den MTU indstilling på din D-Link også gælder for et trådløse, jeg tvivler faktisk...

Men jeg synes da du skal prøve dig frem? :)

Til sidst så vil jeg dog lige sige at jeg undre mig at du vil sætte Jumbo Frames op, når alle dine maskiner alligevel er trådløse(54Mb/s)? Jumbo Frames er kun aktuelt ved 1Gb/s forbindelser...
Avatar billede morild Nybegynder
21. april 2009 - 19:39 #4
Jeg havde opfattelsen af at min hastighed mellem NAS - router ville blive hurtigere, da disse jo er kabelforbundet. Og at jeg dermed kunne tilgå mine mediefiler med en bedre hastighed og streame film og musik uden hakken. Jeg har med den nye router teoretisk mulighed for op til 300Mb/s med N-netværk.
Avatar billede morild Nybegynder
21. april 2009 - 20:16 #5
Hmm... Jeg får ikke lov til at ændre MTU værdien i min router. Den siger valid range = 128-1500???

Hvordan kan det være tror du?
Avatar billede CCodam Nybegynder
21. april 2009 - 20:51 #6
#5 Jeg tjekkede lige, og din Dlink DIR-655 understøtter IKKE Jumbo Frames :/ troede du havde undersøgt det, siden du spurgte ind til det...

Men...Selvom hastigheden mellem Router og NAS muligvis kunne blive større, så ville dette jo ikke hjælpe stykket mellem din Router, AP og Bærbare...

Selvom du har N teknologien, får du ikke et signal på 300Mb/s, dette er rent teoretisk, og efter som N teknologien, stadig kun er på draft stadie 2, så får vi ikke at se de hastigheder før om et par år ;)
Avatar billede morild Nybegynder
21. april 2009 - 21:23 #7
Jeg købte faktisk DIR-655 fordi den havde Gigabit netværk og troede at den naturligvis understøttede jumboframes. Ved du hvad kravet så er for at en router understøtter det? Gør DIR-855 det f.eks.?

Hmt. til båndbredde er jeg enig med dig i at jeg aldrig kommer op på 300 Mb/s, men har da fået den op på 130Mb/s hvilket jo faktisk er en hel del bedre end de 54Mb/s som jeg teoretisk kunne komme op på tidligere. Så jeg havde en forventning om at det næsten kunne blive som et gammelt kablet netværk ydelsesmæssigt. Men der er jeg måske helt gal på den?
Avatar billede CCodam Nybegynder
21. april 2009 - 21:33 #8
Der er ikke noget krav som sådan, andet end at producenten skal ha tilføjet support for det, så med mindre det ikke direkte står at den gør det, så gør den det formegentlig ikke...
Ellers må man jo lige forhøre producent/forhandler...

Jamen selv ved 130Mb/s så er Jumbo Frames slet ikke nødvendigt, og desuden ville jeg ikke sende så store pakker over det noget "ustabile" trådløse netværk, du vil sikker ende op med en masse pakker der hele tiden skal sendes igen, fordi de blev tabt på vejen...
Avatar billede morild Nybegynder
21. april 2009 - 21:39 #9
OK, så blev jeg da en hel del klogere!

Tusind tak for hjælpen.