Avatar billede mazi-maiken Nybegynder
16. april 2009 - 11:48 Der er 6 kommentarer

Virus??

Jeg har fået at vide af flere at min messenger sender viruslinks rundt og har da også hørt om den virus, her er så det jeg ikke forstår...

Jeg har på intet tidspunkt klikket på sådan et link fra en anden og det er jo så vidt jeg har forstået sådan man får virussen.

Når jeg ikke har klikket på et link, hvordan har jeg så fået den?
Jeg er meget øm om min computer, så jeg klikker aldrig på sådanne links og går ikke ind på sider der ikke er sikre. Derudover har jeg firewalls og virusbeskyttelse på computeren.

Er det stadig den virus? og hvad kan jeg gøre ved det?
Avatar billede CCodam Nybegynder
16. april 2009 - 12:08 #1
Så vidt jeg har forstået foregår det sådan, at den installere en keylogger eller anden software som finder din adgangskode til MSN

Derefter så har de en server til at logge ind på din konto, sende beskeden til alle og logge af igen...

Derfor, sørg for først at tjekke med et antivirus/spyware program, at ingen keylogger er tilstede på din computer (det kan jo være en anden computer du er logget ind poå der har været infected)

Derefter skift din adgangskode til MSN (jeg ville også gøre det alle andre steder jeg bruger denne kode)
Dette gøres her: https://account.live.com/ResetPassword.aspx?mkt=EN-US
Avatar billede mazi-maiken Nybegynder
16. april 2009 - 12:15 #2
Den finder ingen "infections". Anti-virus programmet altså (AVG).

Så hvis jeg ændrer mit password bør jeg ikke have virussen mere? er det forstået korrekt?
Avatar billede CCodam Nybegynder
16. april 2009 - 12:45 #3
#2 Hvis du ændre dit password vil de ikke kunne logge ind på din bruger mere og sende disse beskeder...

Og du vil have løst dit problem, ja :)
Avatar billede b-and Novice
16. april 2009 - 13:03 #4
Det med koden er helt rigtig, men jeg vil syndes det var en god idé og lige smide nogle logs ind til gennemsyn - så du er sikker på der ikke også er andre infektioner på isenkrammet.

Hent CCleaner her > http://www.spywareinfo.dk/#/manualer/ccleaner.htm
Installer CCleaner, og fjerne fluebenet udfor Yahoo Toolbar - ingen grund til at få det skrammel på.
Du skal ikke køre programmet endnu.

Genstart i fejlsikret tilstand, hvis du ikke ved hvordan så kig her:
http://www.ctrlaltdel.dk/forum/forum_posts.asp?TID=23&PN=1

Start så CCleaner > Fjern fluebenet i cookies.
Klik på kør Cleaner og lad den fjerne hvad den finder i både Windows og Programmer.  Kør et par gange eller til der ikke er mere og komme efter.
Klik så på Register ovre i venstre side (den blå terning), klik på Skan efter problemer, når den er færdig, klik på Udbedre valgte problemer, lav evt. en backup af registreringsdatabasen, klik så på udbedre alle valgte problemer.  Kør et par gange, eller til der ikke er mere og komme efter.
Klik på OK, klik på Luk når den er færdig.
Genstart…

Hent Malwarebytes Anti-Malware [url="http://www.spywarefri.dk/downloads1/mbam-setup.exe"]her[/url] og tryk på Kør

Installer programmet - når det er gjort skal du lade programmet opdatere sig.  Herefter åbner et vindue, hvor du skal flytte prikken til "Kør et fuldstændigt systemscan" - klik på Skan Knappen - lad programmet arbejde.  Når det er færdig (det tager lidt tid afhængig af hvor meget du har på computeren).

Derefter - Tryk på "Vis resultater" knappen efter scanningen - og herefter tryk på "Fjern det valgte" - nu åbnes log'en og du skal gemme den et sted, hvor du kan finde den igen.

OBS!!  Ovenstående scanning skal foretages som enkelt scanning for samtlige brugere på maskinen - det vil sige, at der skal logges ind på hver enkelt bruger og køres en scanning…

Kopier indholdet herind…

-ooOoo-

Hent Combofix, og gem den på dit skrivebord:

http://download.bleepingcomputer.com/sUBs/ComboFix.exe
http://download.bleepingcomputer.com/sUBs/Beta/ComboFix.exe

Luk alle andre vinduer ned.

Kør så combofix.exe, og følg anvisningerne.

[red]Vigtigt->[/red] Deaktiver dit antivirus/antispyware program. Da det/de kan "forstyrre" og konflikte med Combofix, eller fjerne vigtige Combofix filer, hvilket kan få computeren til fryse.

Du må ikke klikke på vinduet imens værktøjet kører, idet det kan få din computer til at fryse.

Når Combofix er færdig, og efter det (muligvis) har genstartet, skulle der gerne åbnes en logfil: combofix.txt som ligger her C: Combofix txt

Indholdet af denne fil må du gerne lægge herind

-ooOoo-

1. Hent nyeste version af HijackThis ned til skrivebordet.

2. Dobbeltklik på installationsfilen, og følg installationsvejledningen.

3. Dobbeltklik på det nye HijackThis ikon på skrivebordet.

4. På menuen der kommer op, klikker du på: Do a systemscan and save a logfile.

5. Efter et kort øjeblik åbner en logfil i notesblok, kopier teksten herind.

6. Hvis du ikke selv vælger at gemme loggen på skrivebordet, bliver den automatisk gemt på destinationen: C:/Programmer/hijackthis.log hvor du senere kan finde den.

http://sptlarsenserious.googlepages.com/HJT-sfx.exe

OBS!!  Da de foreslåede renseprogrammer af mange sikkerhedsprogrammet vil blive opfattet som infektioner - er det en god idé at afbryde sikkerhedsprogrammerne under installation og scanninger…
Avatar billede mazi-maiken Nybegynder
04. maj 2009 - 20:47 #5
uha, det lyder alt for besværligt, tror jeg ikke jeg tør uden en back-up...
Avatar billede mazi-maiken Nybegynder
04. maj 2009 - 20:47 #6
Men CCodam, det virker vidst... Ingen har oplevet spam siden jeg skiftede koden.
Hvis du skriver et svar, kan jeg give dig point....