Avatar billede berliz Nybegynder
07. april 2009 - 23:20 Der er 13 kommentarer

Windows Vista - Proceslinien er grafit-grå - Hvordan gøres den lysere

På grund af den mørke farve er det svært at se, hvilke programmer der er åbne, og hvilken side der er aktiv. Det hele er gråt i gråt.
Jeg har uden held spurgt Microsoft, som henviser til producenten/leverandøren. Men der var der heller ingen hjælp at hente.
Jeg har prøvet følgende: På skrivebord -> højreklik -> Personlige indstillinger -> Vinduesfarve og -udseende ->
Der står der ganske tydeligt:
"Du kan ændre farven på vinduer, menuen Start og Proceslinien. Vælg en af de tilgængelige farver, eller opret din egen farve ved hjælp af farveblanderen".
Men man forklarer ikke nærmere, hvordan det skal foregå.
Hvorledes ændrer man grafit-grå til f.eks lyseblå, så teksterne på proceslinien og andre detaljer bliver tydeligere?
Det hjælper ikke bare at klikke på OK. Der sker intet.
Er jeg den eneste, som synes proceslinien er utydelig?
Kan nogen hjælpe?
M.v.h. berliz.
Avatar billede MichaelWJ-IT Nybegynder
07. april 2009 - 23:38 #1
Hej..

Prøv at kigge på din farve-opsætning på dit graffikort..

eller farve-opsætnigen på din skærm..
Avatar billede Slettet bruger
08. april 2009 - 17:26 #2
Højreklik på skrivebordet, vælg 'personlige indstillinger', vælg 'vinduesfarve og udseende', tryk på pilen til venstre for 'vis farveblander' brug de tre skydere indtil du får noget du kan bruge.Er du fortsat utilfreds, kan du ændre tema til 'Windows klassisk', så får du en pæn lysegrå proceslinje og en kedelig blå baggrund :-)
Avatar billede berliz Nybegynder
08. april 2009 - 18:40 #3
Jeg har fået i alt 4 gode råd og vejledninger fra jer, fra leverandøren og en bekendt, angående ovenstående problem. Men igen af dem gør det muligt for mig at ændre farven på proceslinien.
Der står i  vejledningen - som allerede nævnt:
"Du kan ændre farven på vinduer, menuen Start og Proceslinien. Vælg en af de tilgængelige farver, eller opret din egen farve ved hjælp af farveblanderen".
Hvordan får jeg markeret, at det udelukkende er Proceslinien jeg vil have gjort lysere. Intet af det foreslåede påvirker Procesliniens farve, kun vinduer og skærmens andre detaljer ændres.
Er min udgave af Vista mon anderledes? Jeg kan faktisk ikke afgøre, hvilket program på proceslinien der er det aktive. Det hele er gråt i gråt - grafit-gråt.
Avatar billede MichaelWJ-IT Nybegynder
08. april 2009 - 19:20 #4
har installeret SP1 ?
Avatar billede MichaelWJ-IT Nybegynder
08. april 2009 - 19:20 #5
- Du -
Avatar billede MichaelWJ-IT Nybegynder
08. april 2009 - 19:23 #6
Avatar billede Slettet bruger
08. april 2009 - 19:35 #7
Nogen gange er det andre programmer der blokerer for farveskift på proceslinjen. Højreklik på din proceslinje, gå op under værktøjslinier, hvis der står programmer som google desktop, iTunes, poverDVD eller andre så fjern fluebenet og prøv at ændre farverne under personlige indstillinger som tidligere beskrevet (evt efter genstart)
Avatar billede berliz Nybegynder
09. april 2009 - 01:30 #8
Der er da et underligt problem. Selv om jeg følger jeres vejledninger punkt for punkt, havner jeg hver gang i en blindgyde.
Kun MichaelWJ-IT's henvisning (= Window Blinds) gav et resultat. Proceslinien blev med det downloadede program faktisk lysegrå. Men de forskellige tekster i de øvrige elementer blev lidt for slørede.
Jeg må nok hellere beholde min grafitgrå proceslinie, når det hele er så bøvlet.
Hvordan tildeler jeg points?

berliz
Avatar billede MichaelWJ-IT Nybegynder
09. april 2009 - 02:57 #9
Det virkede jo ikke )O:

Skal vi ikke prøve igen ???

1. Hvad hedder dit Grafikkort ?
2. Har du installeret dit grafikkort "Chipset" ?
3. Har det virket før ?
  Hvis ja hvornår ? (i Vista eller andet styrer system)
Avatar billede berliz Nybegynder
09. april 2009 - 11:42 #10
Ja, nu kan jeg ikke lige spørge teknikeren i forretningen.
Jeg har kun begrænset kendskab til teknikken (desværre). Men på regningen står der bare: Onboard grafikkort.
Og ved højreklik på Computer står der: Intel G33/G31 Express Chipset Family. Har det noget med sagen at gøre?
Jeg har kun haft PC'en med installeret Win. Vista SP 1 i 10 dage og er i det store og hele godt tilfreds.
Jeg kan bare ikke forstå, at der under Personlige indstillinger --> Vinduesfarve og -indstilling - står, at man kan ændre farven på vinduer, menuen Start og Proceslinien, for der er ikke små bokse til at sætte flueben i. Det jeg har prøvet - på jeres opfordring -påvirker overhovedet ikke Proceslinien.
Avatar billede Slettet bruger
09. april 2009 - 12:32 #11
Du skal trykke på de store farvede firkanter hvor der står Standard ,Grafit , blå osv nedenunder.
Det skal gerne se sådan ud http://www.windowsvistamagazine.com/4352741768515631200/colour.png  bare med dansk tekst
Avatar billede berliz Nybegynder
09. april 2009 - 16:48 #12
Jamen det er netop problemet. Jeg kan sagtens ændre baggrundsfarverne ved at trykke på de pågældende felter, f.eks. standard lyseblå eller frost, men den valgte farve ændrer IKKE Procesliniens mørkegrå farve.
Efterhånden tror jeg, det er muligt at leve med, at det hele er gråt i gråt. - Det gør de fleste åbenbart...(!?!)
Tak for de velmenende råd.
Avatar billede berliz Nybegynder
15. april 2009 - 16:34 #13
Jeg ville ikke helt opgive projektet. Og så dukkede der pludselig noget interessant op på nettet, nemlig et lille program (nævnt i "Ludvigs Hjørne"), som hedder TransBar.
http://www.home.no/aksoftware/

Det forbedrer med sin justerbare gennemsigtighed procesliniens udseende og øger dermed læseligheden.
Man kan med en skyder indstille gennemsigtigheden fra 0 til 100% - 80% er passende.
Derved opnås en god kontrast mellem knappen, der angiver det aktive vindue og de andre knapper.
Programmet kan sættes til at åbne automatisk i Start.

Ved at eksperimentere lidt med selve skrivebordets basisfarve kan jeg p.g.a. gennemsigtigheden finde den helt rigtige balance mellem skærmens farve og elementerne i proceslinien.

Jeg er måske den eneste, som ikke er/var tilfreds med den grafit-grå og sorte farve i proceslinien.
Men jeg synes alligevel lige, jeg ville fortææle om det. Måske kan det bruges af andre.