Avatar billede pad Nybegynder
06. april 2009 - 23:26 Der er 7 kommentarer

Ønske om at lærer at lave computerspil

hej jeg tænkte på hvis jeg vil lærer at lave sådan et 3d computerspil, ligesom sådan et som hitman gjorde, hvad skal jeg så lærer, eller hvis jeg kan finde nogle der er med på ideén vi?
Avatar billede arne_v Ekspert
06. april 2009 - 23:32 #1
Først 3 år i gymnasiet, så 5 år på universitet for at få en kandidat grad i datalogi/matematik, evt. en PhD oveni, så nogle års erfaring. Og du er klar.

At lære C++ er det mindste - det lærer du under studiet.
Avatar billede pad Nybegynder
06. april 2009 - 23:34 #2
Det kan ikke passe det skal tage så langt tid, det må da være muligt at lærer det på en måde uden at skulle gennem langt varig uddannelse.
Avatar billede ejldk Nybegynder
06. april 2009 - 23:43 #3
Hmm, du kan jo starte med GameMaker:
http://www.yoyogames.com/make
Men de store 3D spil tager jo mange måneder at programmere.
Og uddannelsen tager lang tid, ja. Hvis det tog ½ år at lære, ville alle jo lave spil. Men bare klø på, hvis man er dygtig er der satme mange penge i det ! ;)
Avatar billede segmose Nybegynder
07. april 2009 - 23:34 #5
Det kommer jo an på hvad du vil inden for computerspil.
Vil selv lave engineen til 3D grafikken så skal du have en stor matematisk forståelse for vectore og matrix'er. Forståelse for matematiske forenklinger, for hardwarens styrings måde. Med andre ord du kommer ingen vejne her uden en (matematisk/fysisk) studenter hue, et datamatisk/datalogisk uddannelse af en slag, ph.d. er nok overdrevet.
Hvis du vil bruge en allerede existerende engine, så er en datamatisk uddannelse også god da du her lære at undgå mange af de fejltagelser du ellers ville lave.
Arbejdsmængden i at lave et 3D spil er temlig stor, der er enginen til at køre det hele, så er der manuskript forfatterer til at lave en ordentlig historie (den bliver dog ofte mishandlet af marketing, salg og deadlines). Grafikerer til at lave alle mulige skins og scener.
Ofte oversete områder når man starter som ny: Kvalitets kontrol, kode optimering, opbygning af udviklings miljøer, versions styringer, salgs afdeling, financiering.

Hvis du bare vil lege med det selv så prøv at lede efter "Ogre" der er en engine, vist nok freeware.
Avatar billede oddi Nybegynder
14. april 2009 - 13:18 #6
Her er en opensource 3D engine: http://irrlicht.sourceforge.net/ (C++)

Prøv at lege med det, på siden er der en masse eksempler på diverse ting man kan lave.

Her er f.eks et screenshot fra et spil som bruger irrlicht: http://irrlicht.sourceforge.net/images/projects/rabcat/Image13.jpg

Det kræver dog at du har en udmærket forståelse for C++...
Avatar billede arne_v Ekspert
05. juli 2009 - 22:04 #7
pad ?