Avatar billede kamazoke Nybegynder
17. marts 2009 - 11:36 Der er 6 kommentarer

Windows 2008 std. share og permissions!

Hej,

Da der endnu ikke er en Windows server 2008 kategori, må jeg tage denne.

Vi har på mit job fået lavet en ny fil server i et virtuelt miljø. Serveren kører med Windows Server 2008 standard, og er tilmeldt vores DC, som kører med Windows Server 2003.

På den nye filserver er følgende "roles" installeret:

File server
Distributed File System
DFS Namespaces
DFS Replication
File server resource manager
Services for Network File System.

Vi har lavet shared på selve partitionen, og givet Domain Users read rettigheder. I mapperne under shared, skal forskellige folk have Modify adgang. Eks: Bent skal have Modify rettigheder til mappen Marketing som ligger under Shared Fælles, dette sætter vi op via Security faneblad.

Problemet er så, at når Bent prøver at oprette en mappe eller dokument i Marketing, får han access denied, selvom han faktisk har Modify rettigheder til mappen. Vi har smug kigget på den gamle fil server, og hvordan rettighederne er opstillet, og det er nøjagtig den samme opsætning som på den nye.

Google.dk har desværre ikke hjulpet mig .
Avatar billede ksoren Nybegynder
17. marts 2009 - 11:43 #1
De har altså kun "read" i share-rettigheder? Så kan du sætte nok så mange ntfs-rettigheder, de vil aldrig får skriveadgang.
Avatar billede kamazoke Nybegynder
17. marts 2009 - 11:49 #2
Glemte at sige, at hvis man sætter Domain Users til at kunne modify, så virker det fint..
Avatar billede kamazoke Nybegynder
17. marts 2009 - 11:52 #3
ksoren2:

Hvordan vil du så give Bent modify rettigheder til en mappe. Alle andre skal jo ikke have lov til at skrive i den mappe han nu administre.
Avatar billede ksoren Nybegynder
17. marts 2009 - 12:14 #4
Det gør du vha dine ntfs-rettigheder. Bent får skriveadgang og alle andre får kun lov til at læse.
Avatar billede ksoren Nybegynder
17. marts 2009 - 12:17 #5
De vigtigste rettigheder er altid dem du sætter på dine data, dvs ntfs-rettighederne. At alle får skriveadgang på share-niveau gør således ikke så meget (og det er dobbeltarbejde at sætte specifikke rettigheder på både share- og filniveau).
Avatar billede kamazoke Nybegynder
17. juni 2009 - 12:35 #6
hej ksoren2,

Jeg har ikke glemt dig eller spørgsmålet, der har bare været andre prioriteter siden. Jeg kigger på det senere i denne måned - tak for dine svar ind til videre.