Avatar billede sezz Nybegynder
15. marts 2009 - 00:56 Der er 2 kommentarer

Tung excel -> databsse istedet for?

Hej..

Jeg har en excel fil som er ved at være ret tungt..

Formål: Oversigt over medarbejderes arbejdesopgaver, gennem ugerne..

Opbygning:
Lavet i excel, hvor hver uge er i hver sit ark..

pr. ark:
1.2.3.4 osv, er navnene => Dag - Navn1 - Navn2 - Navn3 - Navn4 - Navn5 op til 20stk.
a, b, c, d osv. => Navn - Mandag - Tirsdag - Onsdag - Torsdag - Fredag - Lørdag -  Ekstra

Spørgsmålet: Vil det ved at opbygge strukturen i noget database struktur, så lvære muligt at mindske at den føles så "tung".. ?

Eller hvorledes kan denne byrde lettes.. ?

Mange tak..
Avatar billede hkb-x Nybegynder
15. marts 2009 - 01:21 #1
Ja, det der adskiller en database fra alt andet data er at der overn på det medfølger et system til at vedligeholde databasen. dvs at systemet vil tage sig af databehandlingen uden du skal tænke på hvordan. du skal bare fortælle systemet hvad du vil have gjort og så finder det selv ud af hvordan det så skal gøres.

På den baggrund vil det føles meget lettere at administrere data men det kræver at du lærer databasesystemet at kende.
Avatar billede falster Ekspert
15. marts 2009 - 11:44 #2
Enig med hkb-x. Hvis du har Excel, har du måske også Access.

Brug det. På vanlig MS-måde er der et grafisk brugerinterface, så programmet er let at bruge.

Del data op i mange tabeller (poster og felter) med primærnøgler, der kan referere til hinanden (medarbejdernr, opgavenr, ugenriåret osv.)

Har du først sat dig ind i databasetankegangen (tabeller, forespørgsler, rapporter, formularer mm.), f.eks. som det anvendes i Access, vil din brug af Excel mindskes betydeligt.