Avatar billede arl Nybegynder
05. marts 2009 - 21:24 Der er 1 kommentar

Jeg installer xp på en computer der er født med vista

Kan Jeg installer xp på en computer der er født med vista. Og hvordan går jeg.
Avatar billede lars_computerworld Seniormester
05. marts 2009 - 21:36 #1
Hvis du er meget på bar bund mht. styresystemer ville jeg nok alliere mig med en bekendt som har styr på det. Det er trods alt en lidt mere avanceret opgave.

Men her er tjeklisten

1) Hvorfor? Hvis din PC er langsom i Vista er den nok også langsom i XP. Desuden er Vista nu engang mere sikker en XP.

2) Tjek hos producenten af din om der overhovedet findes XP-drivere til din model. Visse nye modeller har kun software som passer til Windows Vista. Det er lidt sent at opdage når du har slettet Vista.

3)  Køb en licens til Windows XP.

4) Tag backup af alle dine data. Tjek at du har installations-cd'er til alle programmer du også kommer til at slette.

5) Læg skiven i din pc, start op fra cd-drevet. Følg instruktionerne. Sørg for at slette alt på disken (partitionen) inden du installere for at undgå rod.

- virker dette meget kompliceret bør du nok ikke kaste dig ud i det medmindre du har en backup-pc eller en livline der kan komme og hjæpe.