Avatar billede bimbamse Nybegynder
04. marts 2009 - 12:00 Der er 8 kommentarer

CPU Ucode loading error

Jeg har købt ny PC og får følgende fejl, når jeg starter op:

"CPU Ucode loadring error"

Jeg skal trykke F1 for at komme videre.

Jeg har forsøgt at opdatere BIOS, men det har ikke hjulpet. Hvad kan det være?

Mit setup:
Kabinet - Asus Terminator Series T3-P5945GC
CPU - Intel - Core 2 Duo (Wolfdale) Model E7400 (2.8GHz)
RAM - Kingston - HyperX - 2x1024 MB DDR2, PC8500 DDR2-1066
Harddisk - Samsung - 320GB SATAII 16MB Cache 7200rpm
Avatar billede jokkejensen Novice
04. marts 2009 - 12:04 #1
du nævner ikkke bundkortet men kabinet ? - Det er et bios problem, så bundkort / cpu vil nok være mere passsende.

/J
Avatar billede snowball Novice
04. marts 2009 - 12:38 #2
Hvis du har opdateret BIOS til nyeste version, og du stadig får fejlen, så kunne man fristes til at tro, at du benytter en nyere CPU end dit bundkort kan klare.
Avatar billede bimbamse Nybegynder
04. marts 2009 - 12:49 #3
@jokkejensen

Det er et kabinet med indbygget bundkort: http://www.pc-lager.dk/vare-oversigt.php?varenummer=00821&type=hardware

@snowball

Ifølge den nyeste BIOS version skulle der være taget højde for de nyeste CPU'er, så problemet burde ikke ligge der vil jeg tro... Eller hvad?
Avatar billede jokkejensen Novice
04. marts 2009 - 14:11 #4
Tror det er en kendt fejl med 945GC chipsettet, der er i hvert fald mange der brokker sig:

http://www.google.dk/search?hl=da&lr=&ei=B3quSdLiMYLM-AbkouTOBg&sa=X&oi=spell&resnum=0&ct=result&cd=1&q=945GC+%22CPU+Ucode+loading+error%22&spell=1

Jeg ville bare fjerne "halt on errors" i bios, det er ubetydeligt.

/J
Avatar billede bimbamse Nybegynder
04. marts 2009 - 14:29 #5
@jokkejensen

Så du mener ikke, at fejlen betyder nogen nedsættelse af ydeevnen, så jeg kan ignorere det?
Avatar billede snowball Novice
04. marts 2009 - 14:34 #6
Ifølge "CPU Support" listen på ASUS' hjemmeside for den PC du har - http://support.asus.com/cpusupport/cpusupport.aspx?model=T3-P5945GC&SLanguage=en-us - så kan den max håndtere en Core 2 Duo E6700 (2.66GHz), men listen ser dog ikke helt opdateret ud eftersom den ikke nævner nogen CPU'er som virker fra og med BIOS v0801.

En anden ting er at bundkortet kun understøtter en CPU med FSB 1066Mhz hvis man overclocker, og E7400'eren er jo en 1066Mhz.

Jeg er ikke sikker på, at jeg i længden bare ville ignorere fejlen.
Avatar billede jokkejensen Novice
04. marts 2009 - 14:59 #7
Jeg vil i hvert fald gerne se den løst, indtil da, syntes jeg du skal trykke F1 eller fjerne "halt on errors", ellers tror jeg det kommer til at tage lang tid at løse for snowball, når ingen andre har en løsning.

/J
Avatar billede snowball Novice
04. marts 2009 - 15:45 #8
Hvad "bimbamse" ender ud med at gøre er jeg som sådan lige glad med. Jeg nævner blot de ting som jeg finder ved at søge på problemet, og udtrykker derefter min personlige bekymring om at jeg ikke vil ignorere det hvis det var mit eget hardware ;)

Hvis det var muligt, så ville jeg teste CPU'en i en anden PC som man 100% ved understøtter den pågældende CPU - selvom CPU'en er helt ny, så kan der jo teoretisk set godt være fejl på den.