Avatar billede b-stenskrog Nybegynder
03. marts 2009 - 11:04 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Hjælp til opsætning af Thunderbird eller Windows mail søges

Hej

I går var jeg ved at opsætte et mailprogram for en af mine venner. - Det gik mildest talt ikke speicelt godt.

Hvorfor er jeg stadig i tvivl om!

Han bruger i forvejen (MS Office) Outlook, men vil af forskellige årsager gerne skifte. (I Outlook virker e-mailkontoen perferkt!)

Jeg hentede så Mozilla Thunderbird, samt prøvede at få kontoen til at fungere på Windows Mail (vel det der hed Outlook express i XP-dagene?)

INGEN af dem virker. Jeg har tjekket alt "10 gange", forsøgt at slette konto og oprette igen osv osv... INTET virker. Forstår det ikke.

Thunderbird kunne ikke hente "startsiden" som åbenbart skal være nede i bunden af startvinduet. (Hvorfor ved jeg ikke)

Hverken Thunderbird eller Windows Mail kunne komme i kontakt med "pop3" serveren.

Igen, jeg er 99% på at alt er korrekt udfyldt.

Jeg lavede sågar hans konto på min egen pc med XP og outlook express. Her virkede den - fint tænkte jeg, så eksporterer jeg indstillingerne og mailer til hans pc, og importere dem i i Windows mail... - Dét virkede heller ikke :O

Han har internet igennem TDC, maskinen kører med Vista.
Prøvede både at slå firewall fra og til.

Håber I kan hjælpe.

Brugte nok 4-5 timer uden resultat i går, så vil umiddelbart ikke mene jeg har overset noget logisk - har også haft en af mine venner til at se på det, og han kunne heller ikke finde "fejlen".

Windows mail kom med en fejlkode - denne søgte jeg på på Google, men selvom jeg fulgte de råd og anvisninger jeg fandt, så løste det ikke problemet. (Kan ikke huske koden - styrede hans computer over Logmein da jeg bor 50 km fra ham).

Vi vil allerhelst have hvis der kan komme nogle gode råd til Thunderbird da det program let kan importere nuværende mails mv. fra MS Outlook.

På forhånd tak.
Avatar billede thesheriff Nybegynder
03. marts 2009 - 11:19 #1
Er du helt sikker på, at din vens pc er "clean" og fuldt opdateret?

Hvilket AV bruger han?

Thunderbird kunne ikke hente "startsiden" som åbenbart skal være nede i bunden af startvinduet.

Jeg forstår ikke hvad du mener med ovenstående?
Avatar billede b-stenskrog Nybegynder
03. marts 2009 - 11:45 #2
Clen for virus? Det skulle jeg mene. Ud fra de sider han benytter, vil jeg ikke mene der er grund til bekymring på det punkt, og han har også et opdateret antivirusprogram.

Windows Vista er sat til automatiske opdateringer, så der burde heller ikke været et problem.

Nu spørger jeg dumt? AV? Han har et Motorola modem, igennem noget antenneforening i byen, hvor han også har IP telefoni over.
Det er TDC der er leverandør af internettet.

Når man går ind i Thunderbird programmet, så er der en bjælke nederst på skærmbilledet, hvor den formegentlig forsøger at hente en hjemmeside eller lign., og det er så her at den skrev noget ala "Thunderbird kunne ikke hente startsiden"...

Som sagt, der er fin internetforbindelse og ydermere virker hans mailkonto også perfekt i både Outlook på hans egen maskine og i Outlook express på min maskine.

Vil ikke lige frem mene at jeg er total grøn inden for computerverdenen, så synes det er meget mystisk at det ka være SÅ svært at sætte en mailkonto op i både Windows Mail og Mozilla Thunderbird.  :/
Avatar billede thesheriff Nybegynder
03. marts 2009 - 11:55 #3
AV = antivirus

Hvilket bruger han?

Det lyder nemlig som om, der er et program, der spærre for brugen af TB, hvilket godt kunne være et AV eller lign.

Hvilken TB prøver du at installere?
Avatar billede b-stenskrog Nybegynder
03. marts 2009 - 12:05 #4
Godt så :)

Jeg mener det er Norton han har på computeren - det kan jeg tjekke op på senere.

Det er det nyeste nye jeg installerede i går, dvs. Thunderbird 2.

Men det AV program går så også ind og blokere for Windows Mail, eller? Lyder bare mærkeligt at et std. Windows program også bliver lukket af, af et AV program?

Er villig til at prøve ca. alt for at få det til at fungere.
Avatar billede thesheriff Nybegynder
03. marts 2009 - 12:12 #5
Norton er ihvertfald ikke kendt for noget godt, så prøv at sætte ind dér først :)
Avatar billede b-stenskrog Nybegynder
03. marts 2009 - 12:17 #6
Ok

Er vi ude i noget AVG eller (hvad er det nu det andet gratis-AV hedder? Der er så'n en blå cirkel som logo?)

Har forelæsning her indtil kl 16, så får ikke set på det før, men vil gerne have noget feedback efterfølgende :)
Avatar billede thesheriff Nybegynder
03. marts 2009 - 12:30 #7
Avast.

Begge er ihvertfald betydeligt bedre end Norton.
Avatar billede b-stenskrog Nybegynder
03. marts 2009 - 16:35 #8
Problemet var ganske rigtigt Norton

Vi havde været i gang med nogle forskellige systemgendannelsespunkter, og efterfølgende var Norton begyndt at skabe sig. Det så ejeren så i går aftes efter jeg var logget af hans computer.

I dag (hvor Norton fungerede som normalt) virkede det jeg havde lavet i går - både i Thunderbird og Windows Mail.

Men mange tak for rådene!
Avatar billede thesheriff Nybegynder
03. marts 2009 - 16:41 #9
Velbekomme :)