Avatar billede quantum Nybegynder
01. marts 2009 - 20:47 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

Tænde sin computer med sit tastatur??

Hej med jer,

Jeg ville hører om det er muligt på en eller anden måde at opsætte sin computer således at man kan tænde sin computer med sit tastatur? eller om man måske kan købe et tastatur som har denne funktion?

Jeg håber der er nogle herinde der ved lidt om det som kan hjælpe mig. Jeg har for øvrigt XP på min computer..

Mange venlige hilsner
Rasmus
01. marts 2009 - 21:09 #1
Du ka' bare bruge DVALE funktionen (ikke at forveksle med STAND-BY funktionen).
Så enhver tast vækker PC'en og er klar med det hele indenfor 20-60 sekunder...

Og DVALE er _ikke_ aktiveret som standard ...
01. marts 2009 - 21:10 #2
PS: Kig evt. på Logitech' tastaturer ?
Avatar billede quantum Nybegynder
01. marts 2009 - 21:18 #3
Men bruger computeren ikke ret meget strøm ved at stå i dvale?
Avatar billede vejmand Juniormester
01. marts 2009 - 21:35 #4
På mange kan det sættes op i BIOS, jeg kan bare ikke huske hvordan...  :-(
Avatar billede quantum Nybegynder
01. marts 2009 - 21:41 #5
Jeg har lige aktiveret Dvale under Power options i control panel, men når jeg sætter den til dvale tænder den ikke ved at trykke på tasterne, men man skal alligevel trykke på startknappen på computeren, og sådan er det for alle mine computere?
01. marts 2009 - 21:42 #6
Som sagt DVALE funktionen bruger _ikke_ noget strøm. Du ka' for den sagt skyld slukke for den store 230V afbryder bagefter uden problemer.
I modsætningen til STAND-BY funktionen; bruger _lidt_ strøm. Og hvis du slukker på den store 230V afbryder så vil den opføre sig underligt/med fejl ved opstart igen...
Avatar billede ohhelpme Nybegynder
01. marts 2009 - 21:48 #7
kan siges at logitech Cordless Desktop s510 har sådan en funktion...
Avatar billede quantum Nybegynder
01. marts 2009 - 22:08 #8
Jeg har lige været i bios på to af mine computere, og jeg har fået min stationerer som bruger xp til at tænde ved tryk på tastatur, men min bærebare som kører vista kan jeg ikke finde noget i bios, så er det alle computere som man kan lave denne indstilling med i bios??
Avatar billede quantum Nybegynder
01. marts 2009 - 22:24 #9
Men du sagde at man ved at lade computeren gå i dvale, så kan man tænde computeren ved at trykke på en tast, men det virker ikke, men skyldes det at man skal lave en eller anden opsætning for at det virker?
01. marts 2009 - 22:34 #10
Jeg bukker *S* - har taget fejl: Det er i _Standby_ tilstanden at den som standard ka' startes igen med "Any Key".

Men der ER (Logitech?) tastaturer og/eller visse BIOS som også ka' det ønskede trix...
Avatar billede quantum Nybegynder
01. marts 2009 - 22:49 #11
Du siger at stand by funktionen bruger lidt strøm, men er det så meget at det vil kunne mærkes på el-regningen hvis man bare altid lukker computeren i stand by?
Avatar billede quantum Nybegynder
01. marts 2009 - 22:51 #12
Er der evt. nogle som kan kommme med nogle navne på tastaturer som har den funktion hvor man kan tænde sin computer fra tastaturet?

Jeg har kigget på logitech Cordless Desktop s510, som der blev henvist til tidligere i tråden, men jeg synes ikke rigtig jeg kan se noget på nettet om at dette keyboard skulle kunne tænde pc'en?
01. marts 2009 - 23:07 #13
Det er nok ikke målbart for en PC StandBy's vedkommende.

... Du har vel allerede en Flad(?)skærm, DVD, VHS (?), TV, Radio, Flere sæt 12V StandBy enheder, ... som sansynligvis bruger mere StandBy strøm...

Der skal sansynligvis/muligvis pilles i BIOS for at "logitech Cordless Desktop s510" trixet skal kunne virke...
http://www.logitech.com/index.cfm/keyboards/keyboard_mice_combos/devices/145&cl=US,EN
Avatar billede CathrinePigen Nybegynder
01. marts 2009 - 23:34 #14
Ikke alle computer har wake up på sig, det kommer helt and på BIOS, du skal jo tanke på bios som et lille styre system :-)

Angående sådan en funktion på en.Bærbar giver ikke meget mening, der er jo en strøm forsygning som altid trækker strøm så ikke meget point i det.

Jeg bruger selv sleep funktionen på min bærbar og kan ikke helt se hvad forskelle på attrykke på power knappen eller fx space skulle gøre.
På en bærbar er det vel lige meget :-)

Men som nævnt længere oppe kan du bruge Hibenation hvilken vækker pc med any key.
Jeg bare dårlige erfaringermed det.
Syntes det crasher mere end det virker :-)
Avatar billede Jensen DK Novice
02. marts 2009 - 07:18 #15
Jeg har et tastetur som hedder FUJITSU SIEMENS der sidder lige over Num Lock en rund knap som kan starte komputeren fra slukket tilstand, samt fra stanby og dvale.
Avatar billede quantum Nybegynder
02. marts 2009 - 08:10 #16
Nej det kan måske virke som lidt overflødigt på en bærebar, men da jeg gerne vil have sat den bærebare fast til fjernsynes ville det være smartere at sætte et tastatur til og derfra kunne tænde computeren, så man ikke behøver at åbne låget på computeren for at tænde.. Det er derfor jeg så gerne vil finde ud af alt det her :o)
Avatar billede quantum Nybegynder
02. marts 2009 - 08:11 #17
Silbidor: kan du eventuelt sige mere om hvad det keyboard hedder, andet end FUJITSU SIEMENS?
Avatar billede Jensen DK Novice
02. marts 2009 - 09:33 #18
Der står flere numre på bagsiden, håber at du kan bruge dem, det er ikke et helt nyt tastetur, måske 4 år gammelt.

KBPC PX DK
S26381-K340-V150
Og flere nummere.
H61-A351  A01
030714A00399

YBKB 030911247796
Avatar billede quantum Nybegynder
30. november 2009 - 15:36 #19
Jeg tager selv pointene her
Avatar billede Jensen DK Novice
01. december 2009 - 06:16 #20
Hvad blev resultatet?