Avatar billede srhansen Nybegynder
09. februar 2009 - 12:54 Der er 13 kommentarer

DDNS hvordan?

Hej Eksperter jeg håber nogle kan hjælpe mig med følgende problem.

Jeg har fået registreret mit eget .dk domæne hos wendt net.

Jeg har nu købt en TS 209 pro 2 NAS som hoster min hjemmeside. Jeg har dynamisk IP adresse og har det fint med det, men jeg kunne godt tænke mig at anvende mit domænenavn på min hjemmeside istedet for blot ip-adressen, som jeg anvender i dag. Jeg har fundet mange "nameservere" som kan lave følgende: www.mitdomæne.etandetdomæne.org , men det er jeg slet ikke interesseret i. Jeg vil blot have: www.mitdomæne.dk.
Er der nogen der ved hvordan dette kan praksiseres.

Min NAS understøtter følgende udbydere:

NAS supports the 5 DDNS providers: members.dyndns.org, update.ods.org,members.dhs.org, www.dyns.cx, www.3322.org.
men jeg har ikke kunnet finde eller forstå hvad det er de skriver på deres hjemmesider, udover den første løsning som jeg ikke er interesseret i.

mvh
srhansen
Avatar billede lassebm Nybegynder
09. februar 2009 - 13:09 #1
DDNS er jo Dynamisk DNS.

For at få mitdomæne.dk f.eks. skal du købe det ønskede domæne navn, og så bruge din IP. Det er dog ikke så optimalt hvis du ikke har en fast IP da du så forholdsvis ofte risikere at skulle ind og rette den.

Uden at kende boksen ville jeg tro den har en funktion indbygget som kan opdatere IP adressen automatisk hos de 5 supportede DDNS udbydere som du har skrevet. Så slipper du på den måde for at opdatere det manuelt hver gang du får en ny IP.
Avatar billede dalbjerg Nybegynder
09. februar 2009 - 13:33 #2
Du opretter dig på dyndns.org.

For f.eks. tildelt: srhansen.dyndns.org.

Herefter gå du ind på dit domæne og opretter et cname på www.mitdomæne.dk som plejer på srhansen.dyndns.org

Så for du det du gerne vil have altså at man taster
www.mitdomæne.dk ind, og så bliver brugeren videresendt til srhansen.dyndns.org, denne laver så navnet om til brugeren.

Brugeren vil opleve det som om at www.mitdomæne.dk plejer direkte ned på din ip, altså kan brugeren ikke direkte se at dyndns bliver blandet ind over.
Avatar billede lassebm Nybegynder
09. februar 2009 - 13:46 #3
Selvfølgelig dalbjerg. Sådan havde jeg ikke lige tænk den.
Avatar billede srhansen Nybegynder
09. februar 2009 - 19:19 #4
Jeg forstår ikke så meget af det, men ser dette rigtigt ud og lyder det rigtigt at det koster $27.50 om året

DNS for srhansen.dk
Status: Not Purchased  Checkout
Service: Custom DNS Hosting
Mail Exchangers: Not configured
(host addresses will be used for mail delivery)  Edit MX List Set for MailHop
Hostname Service Details Last Updated
srhansen.dk  A-record  87.56.229.171 Feb. 09, 2009 1:16 PM
www.srhansen.dk  Alias (CNAME)  srhansen.dk  N/A
Add Alias (CNAME) Add Hostname
Avatar billede dalbjerg Nybegynder
10. februar 2009 - 06:08 #5
Nej, køb domænet ved www.gratisdns.dk, her får du som ordet antyder gratis dns.

Ved dyndns.org, der skal du kun oprette dig en gratis dyndns konto.
http://www.dyndns.com/services/dns/dyndns/
Og så beder du bare om at for tildelt et gratis navn, dette hedder måske srhansen.dyndns.org.

Herefter gå du ind på gratisdns, og logger ind på deres kontrol panel, vælger at oprette et cname og lave et cname record fra www.mitdomæne.dk til srhansen.dyndns.org.
Avatar billede srhansen Nybegynder
10. februar 2009 - 20:18 #6
Det går fint med dyndns, men ved gratisdns behøver jeg lidt hjælp. Det er fuldstændigt sort snak for mig, de omtaler kun transfer, køb af domæne, forny domæne og miniregistrator og der er intet af det jeg har brug for. Jeg kan ikke finde noget på siden der omtaler: Cname, nameserver eller gratis dns. Deres forum er desværre også ubrugeligt, det henviser mest til det der står på forsiden :-(
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
10. februar 2009 - 20:28 #7
Du kan skippe dyndns og bruge http://wiki.larsendata.dk/index.php/Dynamisk_IP_(DDNS)
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
10. februar 2009 - 20:28 #8
Nå, ok. Du skal bruge hele linket, inklusive: _(DDNS)
Avatar billede dalbjerg Nybegynder
10. februar 2009 - 20:36 #9
Erikjacobsen: Hans boks understøtter ikke larsen dynip... Derfor jeg meldte det ud med dyndns, den understøtter garanteret opsætning til andre på den ene eller anden måde men det er tit lidt mere besværligt.

srhansen: har du købt domænet? Eller skal du først havde det købt?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
10. februar 2009 - 20:41 #10
Med et simpelt cronjob understøtter den nu nok også mester Larsens lille firma ;)
Avatar billede srhansen Nybegynder
10. februar 2009 - 20:46 #11
Hej begge

Ja min boks understøtter kun de 5 nævnte.
Jeg har købt mit domæne og det virker til og med srhansen.dyndns.org.

Via lidt omveje fandt jeg endeligt frem til at ved at oprette en primær dns fik jeg mulighed for også at lave et CNAME. Når man trykker på denne knap skriver forfatteren igen i tåger. I stedet for nu at kalde det et CNAME, skal det nu hedde et "kanonisk navn" og så blev jeg dum igen :-)
Helt eksakt står der nu:

Ændre CNAME Recorden for *.srhansen.dyndns.org

Type CNAME
Vært *.srhansen.dyndns.org
Nyt kanonisk navn  srhansen.dk
Ny TTL  43200

men det virker ikke. Kan det være "*" der står forkert ?
Avatar billede srhansen Nybegynder
10. februar 2009 - 21:16 #12
Jeg har iøvrigt købt mit domæne gennem wendt-net, men det er vel ligemeget?
Avatar billede srhansen Nybegynder
11. februar 2009 - 18:40 #13
Har nu prøvet alle kombinationer med CNAME og er klar til at prøve noget andet.
Jeg har mailhotel hos wendt-net, er det muligt at de eller nogle andre mod betaling kan lave et CNAME? Prisen ved dynDNS er lidt pebret syntes jeg.