Avatar billede hjalte81 Nybegynder
06. februar 2009 - 18:55 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Hvad er forskellen på cname, a-record og MX?

Hej alle...

Jeg har lige oprettet et domain hos active24 (www.minnyeblog.com).

Jeg har hosting hos i123.dk.

Hos min host har jeg en blog (www.mitdomæne.com/blog)

Jeg vil gerne ha det sådan, så når man går ind på minnyeblog.com så henter den indhold fra www.mitdomæne.com/blog men der skal stadig stå www.minnyeblog.com i adressefeltet.

Hvordan gør jeg det?

Jeg har mulighed for at sætte nogle ting op hos active24: http://www.active24.co.uk/sw17426.asp og da jeg oprettede domænet fik jeg at vide at det sagtens kunne lade sig gøre...

Men jeg kan ikke gennemskue hvad jeg skal sætte op og hvordan?

Håber I kan hjælpe.

(Alt i parentes er bare eksempler)
Avatar billede arne_v Ekspert
06. februar 2009 - 19:30 #1
En A record oversaetter fra IP navn til IP adresse.

En CName record oversaetter fra et IP navn til et andet IP navn.

Begge kan bruges til web.

En MX record styrer hvor email til et domaene sendes og det er lidt mere komplekst end de andre.
Avatar billede arne_v Ekspert
06. februar 2009 - 19:31 #2
Det problem du beskriver loeses ved at lave et CName for www.minnyeblog.com og en  virtuel host paa din server - det sidste er den vanskelige del.
Avatar billede riversen Nybegynder
06. februar 2009 - 19:36 #3
en mx record fortæller, hvor mails til et givent domæne skal sendes hen. En mx-record peger, ligesom et cname, altid på en a-record.
Avatar billede hjalte81 Nybegynder
06. februar 2009 - 19:56 #4
ARNE>> Mener du ikke at jeg skal lave et CNAME hvor værdien er = www.mitdomæne.com/blog?

Hvor skal jeg oprette en virtual serveren og hvordan?
Avatar billede arne_v Ekspert
06. februar 2009 - 20:01 #5
Nej.

CNAME skal oversaette fra navn til nummeret paa serveren.

Virtuel host vil faa navnet matchet med det rigtige directory.
Avatar billede hjalte81 Nybegynder
06. februar 2009 - 20:09 #6
Okay.. Tak for svaret.. Men jeg forstår ikke helt.

Hvad skal jeg skrive i CNAME?
Og er en virtuel host noget jeg skal oprette hos min host (som ikke er den samme domænet ligger på)?
Avatar billede arne_v Ekspert
06. februar 2009 - 20:19 #7
Det navn som har en A record.

Virtuel host opsaettes i web serverens konfig.
Avatar billede hjalte81 Nybegynder
06. februar 2009 - 20:21 #8
Jeg har nu lavet følgende:

HOST  Record type  Destination
@      A            xx.xx.xxx.xx
www    CNAME        www.mitdomæne.com

Det virker, bortset fra at jeg får at vide at IP-adressen er delt, og at jeg skal skrive adresse istedet, men den peger derhen.

Hjælp :-/
Avatar billede hjalte81 Nybegynder
07. februar 2009 - 11:40 #9
Jeg er kommet lidt videre.

Jeg kan finde ud af at sende mit nye domæne hen til samme IP adresse hvor mit gamle ligger. Men jeg får en besked der siger, at ipadressen er delt.

Jeg har fundet dette hos min udbyder:
http://www.i123.dk/support/hvordan-kan-jeg-udgive-separate-hjemmesider-fra-samme-webhotel/

Tror i jeg kan bruge det?
Det jeg er i tvivl om er det sidste afsnit;

3) Tilsidst skal du kontakte vores support for at få aktiveret serveralias for domænerne.

På ISP-serverne (server 401 ->) er serveralias allerede aktiveret.

Hvad betyder det at på ISP serverne er serveralia allerede aktiveret?
Avatar billede hjalte81 Nybegynder
18. september 2010 - 14:15 #10
Jeg lukker!