Avatar billede bergstein Nybegynder
25. januar 2009 - 19:29 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Definition af grafik-/billedbehandlingsprogrammer

Hej

Jeg er total nybegynder indenfor grafik, billedbehandling osv. Forhåbentlig er der basis for, at jeg kan lære lidt, hvilket jeg nu kaster mig ud i.

Mit lokale bibliotek har lukket i dag og jeg har derfor valgt at google lidt på nettet og bruge nyhedsgruppen. Håber jeg kan få lidt input og guidelines af en venlig og kyndig person. :o)

Først: Er det samme program, som man anvender til at arbejde med grafik og billedbehandling eller gøres det i to forskellige programmer/programtyper?

Ligesom i mange andre sammenhænge (jeg kender selv til programmering (software og web)) er valg af software (og i programmering også valg af sprog) ofte et spørgsmål om religion. Alligevel vil jeg gerne høre, hvad der kan anbevales indenfor grafik/billedbehandlingens verden.

Jeg har selv stødt på en bred skare af programmer, men dækker de ikke mere eller mindre hinanden, hvoraf nogle blot er gratis og andre

Illustrator
InDesign
Photoshop CS
Photoshop Elements
Paintshop Pro
Macromedia Fireworks
Paint
Paint.Net
CorelDraw

Men er det alle programmer til samme formål som kan stort set det samme blot fra forskellige producenter (nogle fra samme dog) eller er det forskellige programmer til forskellige formål - hvis ja, hvad er til hvilke formål)

Jeg har brug for at arbejde med grafik og billeder til design af websider og til software samt publikationer. HVad bør man anvende hertil?
Avatar billede coderdk Praktikant
25. januar 2009 - 20:22 #1
Illustrator er til vectorgrafik
InDesign er til DTP (Desktop Publishing) / print
Photoshop er til raster billedbehandling
Photoshop elements er photoshop til ikke-professionelle

Fireworks er primært vectorgrafik, men mere rettet til webdesign

PaintShop Pro, paint og Paint.NET er, som Photoshop, raster billedbehandlingsprogrammer.

CorelDRAW er et vectorgrafikprogram, men det er også navnet på selve Corel pakken (CorelDRAW Graphics Suite), som indeholder vector, raster og raster-til-vector og capture programmer.

Til dit formål, ville jeg måske sætte mig ind i Illustrator og Photoshop - men det er religion :)
Avatar billede bergstein Nybegynder
25. januar 2009 - 22:03 #2
Hej.

Tak for dit bidrag. Du forklarer nogle begreber, men disker op med nogle nye. Kan jeg få dig til også at uddybe hvad

- vektorgrafik
- raster
- DTP (Desktop Publishing)

vil sige / er.

Jeg har i forvejen en ældre udgave af Fireworks og Illustrator, men ingen af de øvrige programmer.

Kan du anbefale gratis programmer eller programmer, der kan betale sig for hobby og amatører. Det er ikke fordi jeg har noget imod at betale for software eller er en der vil nasse (Jeg har selv betalt kr. 15.000+ for software indenfor mit eget felt) Men de kr. 5.000+ som Photoshop koster er formentligt kun for dem, der bruger programmet professionelt til at øge en indtjening
Avatar billede coderdk Praktikant
25. januar 2009 - 22:43 #3
Her er en definition på vektorgrafik: http://da.wikipedia.org/wiki/Vektorgrafik
Det der ikke er vektorgrafik er raster, eller pixelgrafik som ikke skalerer godt :)
DTP er når man laver grafik/layout osv til print

Til rastergrafik, vil jeg mene at Paint.NET er rigtig god, specielt med de plugins der findes - Alternativt kan du kigge på GIMP til windows, hvis du ikke er interesseret i at punge ud for den meget dyre Photoshop... http://www.gimp.org/windows/

Til vektorgrafik kan du kigge på InkScape, men jeg ved ikke hvor god den er, i forhold til Illustrator... http://www.inkscape.org/

Jeg kender desværre ikke så meget til fireworks - Men kan den ikke lidt af det hele?
Avatar billede bergstein Nybegynder
13. februar 2009 - 23:38 #4
Giv venligst et svar så du kan få point
Avatar billede coderdk Praktikant
14. februar 2009 - 00:47 #5
:D