Avatar billede emkay Nybegynder
05. januar 2009 - 15:03 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Overvågning af router

Hej

Vi skal snart købe ny router i vores kontorfællesskab og vi ville gerne have at den nye kan overvåge trafikken fra de forskellige interne ip'er. Med overvågning forstås bare at vi skal se hvor meget båndbredde der bruges på de forskellige interne ip'er. Det er ikke nødvendigt at logge hvilke sider folk besøger osv.

Jeg har før fået anbefalet metoden med at sætte en hub mellem routeren og switchen og så sætte en computer med noget overvågningssoftware til hub'en. På den måde ville det være muligt at overvåge hele netværket. Denne løsning vil vi dog helst undgå, da vi hverken har en computer eller en hub til rådighed og alligevel skal købe en ny router.

I de fleste routere i dag kan man logge ind på den via et web-interface og administrere port forwards osv. Her var det vi så godt kunne tænke os at der var en overvågningsfunktion, hvor vi kan se trafikforbruget for de forskellige ip-adresser, der er koblet til routeren.
Hvad hedder sådan en feature, hvis vi skal lede efter en router, der er i stand til det eller er der nogle routere der kan anbefales?

På forhånd tak
Avatar billede thov Forsker
05. januar 2009 - 15:28 #1
Det kan gøres med en network monitor http://www.paessler.com/prtg
(Gratis op til 10 computere).
Avatar billede leif Seniormester
05. januar 2009 - 15:31 #2
emkay -> Det er ikke en standard billig router som kan det. Jeg kører selv med en *unix box som både er min router, firewall og lige netop trafikovervågning jeg kører med pfsense
Avatar billede emkay Nybegynder
06. januar 2009 - 10:04 #3
thov >> Det var jo præcis sådan et program vi ledte efter. Routeren skal jo så bare understøtte det og det gør den nuværende ikke. Men vi fandt så under test af programmet ud af hvad det var routeren skal understøtte - SNMP. Det går vi efter når vi skal finde vores nye router, som nok bliver en D-Link DSL G684T. Smid et svar, så får du point.

leif >> Vi sidder ikke i et UNIX miljø, så vi kan desværre ikke bruge pfsense til noget. Men tak for din feedback alligevel :)
Avatar billede leif Seniormester
06. januar 2009 - 10:37 #4
Jeg sidder da heller ikke med et rent *unix miljø, men pfsense er et færdigt produkt som indeholder alt hvad du skal bruge.
Avatar billede thov Forsker
06. januar 2009 - 11:33 #5
Svar kommer her :-)
Avatar billede emkay Nybegynder
06. januar 2009 - 11:35 #6
leif >> Men så vidt jeg kan se skal man have freeBSD for at kunne installere det, ikke? Eller er det mig, der er galt på den? Fungerer pfsense på samme måde som prtq, det er bare gratis og open source..?
Avatar billede leif Seniormester
06. januar 2009 - 11:43 #7
Nej, pfsense er router/firewall software. Den boks det installeres på kan kun køre pfsense. pfsense er bygget på en freebsd så vidt jeg husker.

Og ja, pfsense er gratis.

Men køber fx: http://www.linuxshoppen.dk/products.php?showvariant_id=6571 og smider det og sætter den som om at det var din D-Link router.
Avatar billede thov Forsker
06. januar 2009 - 12:22 #8
En ny router er da en væsentlig billigere løsning :-)
Selv min gamle Linksys WRT54GL understøtter SNMP (Men mangler ADSL modem'et).
Avatar billede leif Seniormester
06. januar 2009 - 12:29 #9
Ja, men så skal du have software til at køre ved siden af på en maskine alligevel ? Men det er jo en smagssag hvad man vil. Jeg mente at denne løsning gav mig det jeg skulle bruge og andre mener det modsatte. Jeg kan godt li' at have en router/firewall som jeg selv kan modificere med et hav af extra moduler lige til at installere.