Avatar billede john_dk_83 Novice
25. december 2008 - 16:16 Der er 13 kommentarer

Valg af bundkort?

Jeg skal i gang med at bygge et nyt computer. Spørgsmålet er hvilken bundkort jeg skal vælge til mit Quad core Q6600 CPU. Jeg vil helst have et kort fra ASUS, fordi jeg har hørt at de skulle være stabilt, nemt at overclocke og godt valg til prisen. Budget til mit kort må max være 1200 kr og helst under 1000 kr.

Dette kort har jeg hørt rigtigt godt om:
Asus P5K pro: http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=409109&searchArea=&Soegeord=

og

Asus P5Q pro: http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=449060&searchArea=&Soegeord=

Hvilken af ovenstående to kort synes I at jeg skal vælge?

Er der et 3. kort som I vil anbefale mig?
Avatar billede dragonknight Juniormester
25. december 2008 - 22:25 #1
P5Q anytime. Den har nyere chipset.

Hvis du har lidt håndører til overs til DDR3 RAM, så tag P5Q3.
Avatar billede john_dk_83 Novice
26. december 2008 - 09:56 #2
Det ser ikke ud til lige nu at DDR3 er væsentlig bedre end DDR2. Prisen mellem DDR3 og DDR2 er til at mærke, så jeg tror jeg skaffer DDR2.

Det er forresten første gang jeg prøver med OC. Ved du hvilke RAM af DDR2 jeg bør skaffe til formålet?
Avatar billede dragonknight Juniormester
26. december 2008 - 12:26 #3
DDR2 er ved enden af hastighedsspændet for teknologien, hvorimod DDR3 er i starten af spændet for teknologien.

OC. Da vil jeg helt sikkert anbefale at du vælger RAM fra QVL (Qualified vendor list), og ja det er en fornøjelse af lave OC på et ASUS board.
Avatar billede john_dk_83 Novice
26. december 2008 - 13:43 #4
Ok, kan du præcisere lidt hvad du mener med Qualified vendor list? Er der tale om bestemte mærker eller bestemte standarder som RAM skal opfylde? Tidligere har jeg altid brugt de billigste RAM jeg kan finde på edbpriser (eks. Kingston value RAM). Disse to høj latency, og jeg tror ikke de ville være særlig egnet til OC? Er der nogle du vil anbefale? P5Q pro understøtter max 16 GB RAM. Jeg tror 4-8 GB i systemet ville være rigligt. Med 8GB kan jeg køre windows vista 64 bit. Når det kommer til OC, tror du at windows vista 32 bit er bedre end 64 bit?

Det var mange spørgsmål :D
Avatar billede dragonknight Juniormester
26. december 2008 - 16:58 #5
Det er en liste af RAM moduler, som ASUS har testet i bundkortet. Du finder den altid i manualen, men også af og til på deres support hjemmeside, hvis der er opdateringer til den i manualen.

P5K Pro manualen finder du her: http://support.asus.com/download/download.aspx?SLanguage=en-us&model=P5K%20PRO Der er en QVL på samme side.
Den kan klare 4 stk. Kingston KHX8500D2/ 512 MB moduler.

P5Q Pro finder du her: http://support.asus.com/download/download.aspx?model=P5Q%20PRO&f_type=34&SLanguage=en-us
Den kan klare 4 stk. Corsair CM2X2048-8500C5D 1GB moduler eller
4 stk. Kingston KVR1066D2N7 1 GB moduler eller
4 stk. Kingston KVR800D2N5 2 GB moduler.

Vista 32 eller Vista 64 kan jeg ikke se har betydning for overclocking.
Avatar billede john_dk_83 Novice
26. december 2008 - 18:48 #6
Jeg forsøgte at finde de RAM via edbpriser.dk, men der kommer så mange hit frem. Når du skriver:
4 stk. Kingston KVR800D2N5 2 GB

Går jeg ud fra du mener Kingston Value RAM (KVR), 800 MHz (800), DDR2 (D2) og Cl 5 (N5)?

Jeg kender ikke Corsair så godt, men har hørt at mange bruger dem. Indtil videre har jeg kun brugt Kingston, men kunne godt tænke mig at gå over til Corsair. Spørgsmålet er, om det er at foretrække at tage RAM med højere frekvens eller lavere case latency?
Avatar billede dragonknight Juniormester
27. december 2008 - 01:11 #7
KVR800D2N5 er taget direkte fra manualen, og er Kingstons partnummer.

Du kan se hvad de enkelte elementer betyder på http://www.kingston.com/hyperx/products/decoder.asp
Desværre kan jeg ikke finde KVR betegnelsen.

Derudover anvender jeg www.shg.dk de giver meget mere relevant information end edbpriser.
De har et 4 MB kit Kingston KHX8500D2 på 4 X 1 GB http://www.shg.dk/p/2109871
Avatar billede john_dk_83 Novice
30. december 2008 - 17:51 #8
Jeg har ikke så meget forstand på RAM. Er det ikke noget med at når man OC, skal man overveje mulige "flaskehals" i systemet? For at være på den sikker side, er det ikke bedst at købe RAM med højst frekvens, dvs. 2xKVR1066D2N7? I mellemtiden har jeg lavet lidt research på nettet:

http://www.tomshardware.co.uk/forum/247866-11-overclocked-q6600-asus-victory var der en der brugte G.skill. Han havde samme setup som den build jeg har tænkt på, altså Q6600 og P5Q pro bundkort. Den RAM han brugte var: http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=430879&Specs=true

Jeg er meget i tvivl over hvad jeg skal vælge.
Avatar billede dragonknight Juniormester
31. december 2008 - 03:30 #9
Hvis hans fungerede med RAM der ikke står i QVL'en, så vil det også virke i din. Du skal blot være opmærksom på, om han havde 4 moduler i, og størrrelsen på disse.

Bundkortet kan godt unddlade at køre med 4 moduler, men hvor det gerne vil køre med 2 af samme slags.

Når du OC'er, så er det korrekt, at høj hastighed på RAM giver mere stabilt system, end med langsommere RAM, ved samme hastighed.
RAM: Så længe du holder dig fra at skrue spændingen op, så er det eneste du risikerer at maskinen bliver ustabil. Ved den hastighed på RAM hvor den bliver ustabil, kan du så prøve at forøge spændingen, for at se om den derved bliver stabil.
Du skal vide, at det er på eget ansvar når du OC'er, for du kan gøre udstyret ubrugeligt.

Den indbygggede OC feature på bundkortet er ikke ekstrem OC, men fungerer faktisk udmærket, så du vælger selv.
Avatar billede john_dk_83 Novice
05. januar 2009 - 10:41 #10
Hej dragonknight og godt nytår. Jeg er kommet så langt, at jeg har bestemt de dele som skal sidde i min nye computer:

CPU: Intel Quad Core Q6600
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=305881

Bundkort: Asus P5Q pro
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=449060

RAM: Corsair XMS Dominator 2x2 GB
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=433129 (fra QVL)

Grafikkort:
Meget i tvivl.....Er Club 3D HD 4850 overclocked:
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=471158
bedre end EVGA Geforce-e-8800 GT superclocked: http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=427627

Med hensyn til OC, kan jeg brug stockkøler, eller skal jeg skaffe en bedre køler? (hvis det er tilfældet, hvad vil du anbefale af køler og strømforsyning (500W))
Avatar billede dragonknight Juniormester
12. januar 2009 - 14:53 #11
Med en stock køler vil du ikke kunne Oc'e så meget før du når temp. loftet, så jeg vil anbefale dig at købe en anden køler. Bedst er selvfølgelig vandkøling. Det har jeg selv, og min CPU har endnu ikke været over 45 grader.
Avatar billede johnstigers Seniormester
20. januar 2009 - 20:28 #12
- NB.: KUN spørgsmål "om" Eksperten i denne kategori. For a få et hurtigt og præcist svar, find den bedst egnede kategori !!!!

(Det står der i en stor orange boks når man opretter spørgsmål her...)
Avatar billede john_dk_83 Novice
17. februar 2009 - 21:44 #13
Jeg har valgt Asus P5Q pro. Tak for hjælpen til dragonknight. Hvis du lægger et svar op, så kan vi få spørgsmålene afsluttet.