Avatar billede mbpedersen Nybegynder
25. december 2008 - 15:55 Der er 1 løsning

Flerbruger-miljø/ikke tilgængelige data

Sidder og kæmper lidt med flerbruger-miljø/ikke tilgængelige data – eller rettere; ikke tilgang til ny oprettede data.

Min opsætning er som følger: En access-2000 database placeret i en backend på 2 XP maskiner i en delt folder på den ene af maskinerne og frontend på begge maskiner. Mit ”test”-miljø består af en XP og en Vista sat op på samme måde – begge miljøer opfører sig ens. I det første problem er PC1 og PC2 visa versa dvs. problemet er uafhængigt af hvilken PC der først åbner databasen.

De 2 nævnte problemer ved jeg ikke, om er relateret til hinanden.

Databasen starter op med en form, hvor postkilden er en query – jeg har prøvet direkte på tabellen uden afhjælpning af problemet. I formen findes en subform.

Første og vigtigste problem: Når PC1 opretter en ny post, kan PC2 godt se posten via en combobox men kan ikke komme ind på den. Først når PC2 har lukket forntend ned og startet op igen, er der adgang.

Andet problem (frontend placeret i delt folder):
a: Jeg har forsøgt at placere frontend i den delte folder og lade begge pc’ere starte samme frontend op. Kun PC1 kan åbne ved at dobbeltklikke. Når jeg fra access menuen på PC2 vælger: Åbn, og forsøger at åbne frontend på PC2 sker det uden problemer, men jeg kan ikke åbne den ved at dobbeltklikke på filen – det afhjalp i øvrigt ikke problem 1. Som forsøg, har jeg placeret en anden database, som jeg har kørende i et kilent/server miljø, i den delte folder på xp’en. Samme problem. Databasen skal åbnes fra Access menuen; Åbn.
b: Hvis PC2 åbner den delte frontend først, kan PC1, hvor den delte folder befinder sig ikke efterfølgende åbne databasen. Følgende fejl vises: ”Databasen er bragt i en tilstand af bruger ’Admin’ på maskine ’PC2’ der gør det umuligt at åbne eller låse den”.

Problem 2 kan have noget med opsætningen af den delte folder at gøre selvom jeg har tjekket denne.
Avatar billede mbpedersen Nybegynder
26. december 2008 - 13:36 #1
Ved at køre en requery og dermed opdatere datasættet på selve formen, er problem 1 løst. Problem 2 er stadig ikke løst, men det "skarpe" system er kørende på backend og frontend, så jeg lukker spørgsmålet.