Avatar billede zylin Nybegynder
24. december 2008 - 11:59 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Højtalere - tre stik til et stik?

Hey

Jeg har for et par måneder siden fået et højaler sæt med fem højtalere og ed subwoofer, dog glemte jeg alt om at få det sat til men fandt det frem her for et par dage side. Nu har jeg så sat det hele til, men nu kan jeg se at det kræver tre stik, et fra "FRONT" et fra "REAR" og et fra "CEN & SUB" og da jeg kun har et lydstik i min pc kan jeg ikke sætte det til, dog tænkte jeg at jeg kunne sætte 2 af stikkene i en minijack og så det minijack stik over i en anden minijack sammen med det resterende stik, og så sætte det i pc'en, det virkede også ved første øjekast, der kom lyd, men lyden er fuldstændig mærkelig og der kommer mest kun lyd fra venstre side, så mit spørgsmål er om man evt. kan "lave" det om til et enkelt stik?
Avatar billede julleman Nybegynder
24. december 2008 - 12:10 #1
Det er desværre ikke så simpelt, grunden til at der er 3 stik, er at alle kanalerne til surround-højttalerne er skilt ad og for at drage fuldt nytte af udstyret skal du enten have en surround-dekoder imellem, eller have et lydkort med 3 udgange for at kunne udnytte det optimalt.
Hvis du kun bruger front, får du lyden ud gennem de 2 fronthøjttalere og dette er vel hvad du brug for hvis du bare skal have stereo. Hvis du slutter det sammen som du beskrev, vil du få den ene af stereokanalerne ud gennem centerhøjttaleren og den anden ud gennem subwooferen.

Det bedste vil altså være at få et lydkort med 6 kanaler så du kan udnytte dit højttalersæt fuldt ud.
Avatar billede john.doe Nybegynder
27. december 2008 - 10:11 #2
dit bundkort har muligvis surround, og det giver andre lydmuligheder under det tilhørende software.
Avatar billede Slettet bruger
27. december 2008 - 10:14 #3
hvad siger din manual til højtaler sættet

at det er et 5.1 sæt så burde du også kunne køre det som et alm 2.1 sæt med h/v og sub
Avatar billede zylin Nybegynder
28. december 2008 - 03:32 #4
Det er et 5.1Ch Theater Speaker System fra Deltaco.

Men hvis det kan køre 2.1 hvilke stik skal jeg så sætte i for at det køre 2 signals? Altså det jeg vil have det til er jo at bassen køre for sig og højre og venstre køre for sig, jeg har ikke brug for at høre om det er foran, bagved, eller i midten...
Avatar billede Slettet bruger
28. december 2008 - 10:10 #5
så skal du kun bruge front til slutningen mod pc

rear og center skal ikke bruges ved 2.1
Avatar billede zylin Nybegynder
02. december 2009 - 19:29 #6
lukker