Avatar billede hlt Juniormester
15. december 2008 - 17:50 Der er 1 løsning

SMB: LAN Manager Name

Jeg er ved at få lukket nogle huller på min server, og i den forbindelse er jeg kommet til denne "SMB: LAN Manager Name " på port 445. Så er mit spørgsmål. Hvordan kan jeg lukke for denne port, og hvad har det af konsekvenser for adgangen. Jeg har fået at vide at det har noget med fildelig at gøre. Og jeg har nogle mapper som er delt. Men dem der har adgang til dem, kan kun tilgå dem via en VPN forbindelse.
er det muligt at lukke dette "SMB: LAN Manager Name" på port 445, men samtidig give adgang til nogle mapper via VPN?
Det skal lige understreges at jeg ikke har særlig meget forstand på firewalls og servere.
Avatar billede langbein Nybegynder
16. december 2008 - 18:56 #1
Ja det er absoulutt mulig.

VPN setter opp en nommuikasjonstunnell som kan inneholde (transportere) mange forskjellige porter / protokoller, mens tunellen selv vanligvis bare benytter en port.

Det finnes litt forskjellige VPN løsninger og disse kan kommunissere litt forskjellig, men en del basisprinsipper er vel stort sett de samme.