Avatar billede pillpopper Nybegynder
15. december 2008 - 13:25 Der er 23 kommentarer og
1 løsning

kan man stole på SOS-Børnebyerne

Hej.

Jeg vil høre om der er nolge der kender eller har nogle råd om SOS-Børnebyerne.?

Er det er troværdigt sted at støtte i forhold til UNIHEF der tager et administrations gebyr på 70 kr. ud af 100 kr. således der KUN går 30kr. til hjælpen.

Her i SOS-Børnebyerne er det lidt 10 %

Er der nogle advarelses lamper der blinkr som jeg lige skal være opmærksom på.

Og hvad er Jeres menning om denne hjælpe organition.
Avatar billede vejmand Juniormester
15. december 2008 - 13:35 #1
Jeg går ud fra at det er UNICEF du henviser til.
Har du dokumentation for at de tager et administrations gebyr på 70 kr. ud af 100 kr?

Ellers er du nok lidt på kant med reglerne for brugen af Eksperten....
Avatar billede pillpopper Nybegynder
15. december 2008 - 14:07 #2
hvad mener du jeg er lidt på kanten med brugen af reglerne for eksperten.?  (jeg forstår ikke helt hvad du mener med det)

Ja det er unichef jeg omtaler der tager 70 % i administrator gebyr.

Det eneste bevis jeg har er at jeg så det i en udsendese på tv2. Jeg mener det var programmet "kontant" jeg så det i.

Derfor siger jeg ud af 100.- går de 30 kun til barnet.
Avatar billede pillpopper Nybegynder
15. december 2008 - 14:09 #3
Mit spørgsmål går kort sagtud på om der er nogle dr kender til at støtte "SOS-Børnebyerne" da jeg er i gang med at tilbyde min hjælp og en ting er at læse hvad de forskellige støtte organitioner skriver.
Et 2. er at høre det fra en person gerne flere helst. Hvordan de er som børne støtte organition.
Avatar billede aaberg Nybegynder
15. december 2008 - 14:31 #4
Min kone støtter SOS-børnebyerne. I forhold til det jeg læser og høre, har jeg en rimelig god tiltro til at SOS-børnebyerne gør et godt stykke arbejde. Jeg ved dog ikke hvor meget de bruger til administration og reklame, i forhold til hvad de indsamler.
Avatar billede pillpopper Nybegynder
15. december 2008 - 14:49 #5
mange tak for dit eksempel.
Jeg ved at til SOS-børnebyerne går lidt over 90% det er bare om det er de rigtige der får de penge som alle/jeg er med til at støtte et barn med til da der jo desvære altid er nogle der sidder med nogle skumle bagtanker, som jeg kalder det for.

Og det er bla. derfor jeg vil høre andres menning inden jeg beslutter mig for at støtte netop SOS-børnebyrene.

Jeg siger tak for din kommentar/hjælp:)
Avatar billede aaberg Nybegynder
15. december 2008 - 15:01 #6
Man ved jo aldrig. Men SOS-børnebyerne har været der siden kort tid efter 2. verdenskrig, så det er i hvert fald ikke en hjælpe-organisation der bare er oprettet for at snyde folk. Derudover er det jo en meget konkret form for hjælp de tilbyder. Pengene går mere eller mindre direkte til børnebyerne i hele verden, hvor børn (som ellers havde været på gaden) bor og får uddannelse. Mange andre organisationer sender nødhjælp til fattige lande som er i krig eller har hungersnød. De støder tit i problemer med at de lokale myndigheder må bestikkes for at nødhjælpen kan komme frem. SOS-børnebyerne er mere etablerede der hvor de opererer, så de har gode muligheder for at undgå at for mange penge forsvinder ud i luften (Eller i lommen på en diktator).
Avatar billede pillpopper Nybegynder
15. december 2008 - 15:12 #7
Jeg har læst rigtigt meget på deres side om hvad de gør og støtter. Så meget af det du siger, kan jeg genkende fra de ting jeg selv har læst på deres website, men ltid rart lige at høre andres menning hvis de selv har kenskab til det.

Jeg siger endnu engang tak for dine gode beskrivelser.

Det er vist nok oplysninger for mig og i og med jeg selv har brugt snart en hel del tid på at studere SOS-børnebyerne.

Kan du hygge dig og god jul;-)
Avatar billede aaberg Nybegynder
15. december 2008 - 15:25 #8
I lige måde :-)
Avatar billede jake_the_snake Nybegynder
15. december 2008 - 18:12 #9
Uddrag fra http://www.unicef.dk/script/site/page.asp?artid=701

"
UNICEF Danmarks bestræbelser på at få størst mulig værdi af hver enkelt krone:

Det er ikke muligt at drive en effektiv organisation uden at have omkostninger til administration. I UNICEF Danmark har vi en målsætning om at holde administrationsomkostningerne på mindre end 10 procent af den samlede omsætning.
....
"

Kan ikke lige finde de der 70% du taler om.
Avatar billede jake_the_snake Nybegynder
15. december 2008 - 18:13 #10
Ja glemte lige at sige at SOS børnebyerne også har et ganske udmærket ry så dem ville jeg heller ikke være bange for at støtte ligesom jeg også gerne støtter UNICEF.
Avatar billede vejmand Juniormester
15. december 2008 - 18:54 #11
Fra Ekspertens regler: http://www.eksperten.dk/regler.phtml

2.2
Indlæg på Eksperten.dk skal holdes i en sober tone. Nedsættende bemærkninger samt direkte personangreb eller injurier, det være sig mod firmaer eller privatpersoner, hører ikke hjemme på Eksperten.dk - og kan give anledning til deaktivering og sletning af indlæg.

pillpopper >> Det er muligt du ikke forstår det, men det er vist ikke reglernes skyld.
De er da klare nok.  :-)
Avatar billede dyrbye Praktikant
15. december 2008 - 19:57 #12
Vi har været fadder hos dem de sidste 2 år - så det håber jeg:)
Avatar billede Slettet bruger
16. december 2008 - 17:22 #13
SOS børnebyerne også har et ganske udmærket ry så dem ville jeg heller ikke være bange for at støtte ligesom jeg også gerne støtter UNICEF.

Det er værre med dansk røde kors
Avatar billede pillpopper Nybegynder
20. december 2008 - 09:28 #14
vejmand, kom lige med den sober tone jeg IKKE har overholdt.?

Og er der mee i vejn så sladre da og gør mig den tjeneste.
For jeg kan ikke se jeg ikke holder en sober tone.

OG, hvis du mener at fordi jeg skriver et med UNICHEFF, det har bestemt ikke noget at gøre med injurier el. personangren ect.

Men tag og meld mig for jeg er ved at være træt af det her pjat..

Hvad syntes I andre jeg gør forkert.???????????????????  (For det vil jeg meget gerne høre)

Desuden vejmand jeg har valgt en SOS-børnebyerne i form af støtte hvilket mit spørgsmål KUN gik ud på hvem der kendte til hvem og hvad der var bedst.
Avatar billede pillpopper Nybegynder
20. december 2008 - 09:31 #15
jake_the_snake
det er ikke noget jeg selv har læst, men kun hørt. Derfor kan jeg ikke komme med et link.

Og kunne jeg det så var jeg kommet med det efter vejmand første angreb:)

GOD JUL
Avatar billede pillpopper Nybegynder
20. december 2008 - 09:43 #16
Og det gjorde aaberg_cc

Her:

Kommentar: aaberg_cc
15/12-2008 15:01:14 Man ved jo aldrig. Men SOS-børnebyerne har været der siden kort tid efter 2. verdenskrig, så det er i hvert fald ikke en hjælpe-organisation der bare er oprettet for at snyde folk. Derudover er det jo en meget konkret form for hjælp de tilbyder. Pengene går mere eller mindre direkte til børnebyerne i hele verden, hvor børn (som ellers havde været på gaden) bor og får uddannelse. Mange andre organisationer sender nødhjælp til fattige lande som er i krig eller har hungersnød. De støder tit i problemer med at de lokale myndigheder må bestikkes for at nødhjælpen kan komme frem. SOS-børnebyerne er mere etablerede der hvor de opererer, så de har gode muligheder for at undgå at for mange penge forsvinder ud i luften (Eller i lommen på en diktator).

Hvilket er en perfekt oplysning.
Avatar billede vejmand Juniormester
20. december 2008 - 10:28 #17
Citat fra dit spørgsmål:
"Er det er troværdigt sted at støtte i forhold til UNIHEF der tager et administrations gebyr på 70 kr. ud af 100 kr. således der KUN går 30kr. til hjælpen."

Hvis du ikke kan dokumentere det, og det ikke er sandt, jå så er det "Nedsættende bemærkninger samt direkte personangreb eller injurier, det være sig mod firmaer eller privatpersoner"

Om du forstår det, eller "er ved at være træt af det her pjat..", ændrer ikke på at det er en overtrædelse af relerne.
Avatar billede pillpopper Nybegynder
20. december 2008 - 15:47 #18
Jehg er ikke enig i det du siger ´´desvære)

Det eneste bevis jeg har er at jeg så det i en udsendese på tv2. Jeg mener det var programmet "kontant" jeg så det i.

Derfor siger jeg ud af 100.- går de 30 kun til barnet.

Det var mit bevis ikke ret godt men trods alt sandt.
Avatar billede enya Nybegynder
20. december 2008 - 16:37 #19
>pilpopper: Vil blot tilføje, at programmet "Kontant" bliver sendt på DR og ikke på TV2.
Her er et link til et program bl.a. vedr. Unicef - men ved ikke, om det er dét, du mener: http://www.dr.dk/DR1/kontant/2005/12/06193507.htm
Avatar billede arne_v Ekspert
20. december 2008 - 16:59 #20
Og bare for at alle fanger pointen - "Her går mellem 40 og 50 procent af indtægterne
fra julekort til hjælpearbejdet - når produktionsomkostninger og administration er
betalt." betyder ikke at 40-60% går til administration - det koster også at
producere julekortene.
Avatar billede pillpopper Nybegynder
20. december 2008 - 23:55 #21
Hej enya, du har sikkert ret da jeg kun kan tage hele 2 kanaler DR1 & TV2:)
Men det link du sendte var ikke fra den udsendelse jeg husker for der var ikke noget med kunster/kunstværker i.
Men tak aligevel for din venlighed.
Avatar billede pillpopper Nybegynder
21. december 2008 - 00:22 #22
Lukket fra min side af.

Jeg siger mange tak for de gode bidrag.

God Jul
Avatar billede pillpopper Nybegynder
21. december 2008 - 00:22 #23
.
Avatar billede carsten-tygesen Nybegynder
09. februar 2012 - 13:10 #24
hej Allesammen,
Selv om SOS-børnebyerne,Red Barnet, Planfadder og andre organitioner gør et stort arbejde, så koster det at have personale, generalsekretær m. m. ansatte. Der er jo ingen af de ansatte der forventer at de skal nøjes med en løn som et job som kassedame kan indbringe.

MEN der findes alså rigtig mange organitioner hvor mange frivillige donerer penge og selv tager af sted for at gøre en indsats på stedet hvor behovet findes.

Min kone og jeg har været i Afrika for hjælpe til med praktiske ting m. og det var en oplevelse som er mange undt. Bare det at man kan se det gavner og at de midlerne man medbringer gør 100 % gavn på stedet. Det at se glade børn, selv om de lever på lossepladser, hvor de søger efter mad, kvinder i krisecentre der får nyt mod på livet (selv om de er blevet voldtaget af deres fædre)er i sig selv løn nok. Og de oplevelser gør at det selvfølgelig er aktuelt at tegne fadderskaber på forældreløse børn.

En mulighed inden man donerer penge. er at man kan få tilsendt regnskabet fra dem men overvejer at donere penge til for at se om midlerne bliver anvendt fornuftigt.

Én af de organitioner vi har tillid til er :
New Life Africa International i Kenya, hvor der IKKE bruges penge til administration og lignende, som så medfører at de midler der doneres bliver anvendt 100% på stedet og de formål de er tiltænkt.
mvh Carsten Tygesen