Avatar billede enan2n Nybegynder
14. december 2008 - 23:26 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Hvordan optimerer jeg bedst min PC?

Jeg skal have fundet ud af, om det overhovedet kan betale sig for mig, at begynde på at anskaffe harddisk og evt. samtidig optimere på min nuværende PC med yderligere hardware - eller om det bedre kan betale sig, at købe en helt ny PC. Specifikationerne på min nuværende PC er som følger:

Intel Celeron 3200MHz S-775
Asrock 775Dual-880pro S-775
1GB DDR2 Ram PC4200 1. Part (2x512MB)
256MB Galaxy GeF 6600 DDR2 PCI-E
2 harddiske: 200GB Maxtor 7200rpm 8MB og 320 GB SEAGATE BARRACUDA 7200.10 16MB
Codegen 6203 CA 350W Sort/Sølv
Titan Køler
Silent opgradering Step 4 19dB
Pioneer DVR-215DBK BLACK 20x SATA DVD writer
Windows XP Home (Dansk)

Vurderer I herinde, at det vil kunne betale sig for mig at optimere på mit nuværende system? Hvilke ting vil I i givet fald anbefale mig at anskaffe mig, så jeg får en PC, der kører så hurtigt - og så støjsvagt - som muligt? Jeg bruger primært min PC til internet, div. office-programmer, radio/tv, musik og video - men den må også godt kunne lidt spil...
Avatar billede chalde Seniormester
15. december 2008 - 02:05 #1
Det kommer helt an på dit budget.
Avatar billede john.doe Nybegynder
15. december 2008 - 10:31 #2
Du kan sagtens opgraderer med en bedre cpu, ram og et bedre grafikkort.
Avatar billede fluse Nybegynder
15. december 2008 - 11:07 #3
Det er rigtigt at du sagtens kan opgradere nogle dele i den computer, men det kan ærlig talt ikke betale sig! specielt når du forventer at den skal kunne klare spil.

Med det sagt, er det nogle få dele jeg mener der er værd at gemme, nemlig harddiske, DVD-rw og windows. Men resten er ikke værd at bygge videre på efter min megning.

Fluse
Avatar billede johnstigers Seniormester
15. december 2008 - 19:53 #4
Enig med fluse.
Avatar billede enan2n Nybegynder
15. december 2008 - 22:30 #5
Nu regner jeg ikke med at skulle spille de nyeste og mest avancerede spil på computeren. Det er iøvrigt yderst sjældent, jeg overhovedet spiller på computeren. Sidste gang var for langt over 1 år siden.

Jeg har brug for lidt mere udspecificerede svar. Hvis jeg skulle udskifte cpu, ram og grafikkort, hvilke specifikationer ville så være passende i forhold til de øvrige ting, jeg har liggende? Jeg regner ikke med at spendere mere end max. 3-4000 kr.
Avatar billede fluse Nybegynder
16. december 2008 - 00:44 #6
Nu må du ikke tage det her forkert, men de dele du har pt. er simpelthen for dårlige til at bygge videre på... Dit bundkort er ikke godt nok til at være værd at smide penge efter dele til, samme gælder din CPU, dine ram. Din strømforsyning er ikke rigtig kraftig nok, og kabinettet er rimelig "low quality".

Med det sagt, så kan du for ca. 4000kr godt få en moderne computer, som vil holde i nogle år så længe der ikke skal games meget på den, eller i så fald vil være værd at smide et ordenligt grafik kort i hvis du vil game senere.

Core 2 Duo E8500 6 MB (Intel Boxed): 1400kr
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=419452&searchArea=products&Soegeord=e8500

ASUS P5QL: 700kr
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=485922&searchArea=&Soegeord

Corsair XMS2 2 x 2 GB: 400kr
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=393166&searchArea=&Soegeord=

Chill CP-520A4M 520w modular PCU: 650kr
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=452070&Specs=true

Antec New Solution NSK4000 -EC: 350kr
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=237628&Specs=true

Gainward 9500GT TV DVI (512 MB): 500kr
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=465612&searchArea=&Soegeord=

Og så genbruger du harddiske, DVD-rw, og windows. Resten i spanden, eller rodde skuffen om du vil. Så kan vi jo kalde det en "optimering", men det er jo mere eller mindre en helt ny computer.

Alternativt kan Dell levere en Studio PC til 4300kr der ikke er lige så god som de dele jeg lige har linket, men betydeligt bedere end den du har! og så kan du gemme den gamle som backup.

PROCESSOR: Intel® Core™ 2 Duo E8400-processor (3,00 GHz, 1333 MHz, 6 MB cache)
OPERATIVSYSTEM: Original Windows Vista® Home Premium SP1 - dansk
HUKOMMELSE: 2048 MB Dual Channel DDR2 SDRAM [2 x 1024 MB] på 800 MHz
HARDDISK: 320 GB SATA-harddisk (7.200 omdr./min.)
GRAFIKKORT: 256 MB ATI® Radeon™ HD 3450-grafikkort
OPTISKE: DREV Dvd+/-rw-drev (læser/skriver cd og dvd)
TASTATUR: Dell Multimedia USB Keyboard Black - Danish
MUS: Dell optisk USB-mus med 2 knapper og rullehjul – Sort

Fluse
Avatar billede enan2n Nybegynder
16. december 2008 - 20:33 #7
Jeg er lidt usikker på, om jeg indenfor en rimelig tid vil være i stand til selv at montere en computer fra grunden med de dele, du skitserer, Fluse. Mine erfaringer med at "pille" i kabinettet begrænser sig til at installere harddiske og dvd-drev. Kan du linke til en god, pædagogisk instruktion i, hvordan man gør - eller kender du en kortfattet, let og overskuelig instruktion, jeg kan købe eller låne på biblioteket?
Avatar billede enan2n Nybegynder
16. december 2008 - 20:42 #8
Hvis jeg realistisk set kommer til at bruge mere end 10-15 timer på at få monteret en PC fra grunden, tror jeg, at jeg hellere vil bruge 1000-2000 kr. på en færdigmonteret. Kan nogen herinde anbefale en færdigmonteret PC i prisklassen 5-6000 kr., der er lige så god, som de dele, Fluse har linket?
Avatar billede enan2n Nybegynder
30. december 2008 - 00:16 #9
Jeg er nået frem til at investere lidt flere penge i et helt nyt og færdigsamlet system. Men dine kommentarer hjalp mig på vej, fluse. Så hvis du poster et svar, får du pointene.
Avatar billede fluse Nybegynder
03. januar 2009 - 02:06 #10
Svar =)

Fluse