Avatar billede px6 Nybegynder
28. juni 2001 - 23:44 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Red Hat og Netværk

Hejsa techies.

Ja, så prøver jeg at stable et Linux netværk op. Da jeg ikke ved ret meget om linux er jeg gået i stå.
Sådan ser netværket ud.

                    CyberCity
                        |
                  Cisco667 Router
                        |
                Server RedHat Linux
                  |    |    |    |
                w2k  w2k  w2k  w98

Ok, hvad har jeg gjort:
Jeg installerede pakken med stort set alt, uden Gnome.
Ligeså snart den fyrer op for Eth0 og Eth1 lukker og slukker mit netværk, inkl. inet forbindelsen. Når jeg starter Samba, kommer den fint op, men jeg kan ikke se mine andre maskiner. Det originale netværk er sat op med routeren som server med ip 10.0.0.1 og clients 10.0.0.2 - .5. Så snart linuxserveren kommer op, får mine clients ip med 163.33. et-eller-andet og kan ikke se hinanden.
Linuxserveren er sat op (default) med Network Configurator, så jeg vil skrive hvad der står i disse indstillinger.

Names: Arbiter, Domain: Arbiter, Nogle nameservers.

Hosts: ip 127.0.0.1, name Arbiter, Nogle nicks.

Interfaces: Io 127.0.0.1, proto none, atboot yes

eth1 10.0.0.2, proto dhcp, yes og active
eth0 10.0.0.3, proto dhcp, yes og active
eth0:0 ingen ip, proto none, intet og ved sgu ikke.

Routing: Default gateway 10.0.0.1
ingen interfaces.

Ok, jeg ved godt at det er et stort rod, men jeg har ingen ideer om hvor starte, så jeg kan finde ud af det. En af grundene er at jeg ikke kan forstå hvordan netværket skal sættes op ip-mæssigt. Såvidt jeg deducerer skal routeren beholde 10.0.0.1, server skal have 10.0.0.99 og clients skal beholde deres .1 - .5 ip. Disse har før været assignet automatisk af routeren, jeg tror at jeg skal sætte dem op til at være statiske i win.

Points går til den der kan hjælpe mig med at nå et eller flere af disse mål:

1. Få nogle gode newB linx omkring RedHat network.
2. Få min server til at skifte fra 127. til 10. Netværk.
3. Få mine clients til at se hinanden, under server.
4. Få domained op, så alle maskiner kan ses.
5. Få mig til at forstå ip kommandovejen mellem router/server/clients.

Serveren kan godt komme på internettet via 10.0.0.1 routeren som gateway.
Jeg er ikke dum, men har hårdt brug for menneske vejledning da jeg i manualer og howtos altid løber ind i et stoppoint. Grund til at vi vil have en server er uddeling af porte, http server og ORDENTLIG styring af netværk, da cisco667 har en grim tendens til ikke at kapere for mange porte uddelt o.a. Jeg er klar til alt, mit icq er 99252102.

Hjælp mig ud,
px6
Avatar billede esquimal Nybegynder
28. juni 2001 - 23:54 #1
http://www.sslug.dk/linuxbog/

http://www.linuxdoc.org

Her ligger lidt godnat læsning :O)
Avatar billede lasse_bach Nybegynder
29. juni 2001 - 00:58 #2
ang. link http://www.sslug.dk/linuxbog
Jeg er selv igang med at læse: Linux - Friheden til systemadministration
Indtil videre har den været en stor hjælp.
Avatar billede peter_m Nybegynder
29. juni 2001 - 11:56 #3
Hvis du har fast IP hos cybercity så er der ingen grund til at køre dhcp

Router ->RH -> hub <- w2k, w2k, w2k, 98

Hvis router har fastip så er den gateway for RH
og RH eth0 ip = 10.0.0.2 f.eks
RH eth01 ip = 10.0.0.254 f.eks

hub i RH eth1 + windows boxes.
windows sættes fastip 10.0.0.x og gateway til RH eth1

Men start med at få windows boxne til at se hinanden og kobel så RH på huben og se om den så kan ses.

Husk krydset hvis du ikke har swich/hub mellem Router og RH ellers alm. kabel.

Jeg går udfra at du vil have RH til at køre firewall for dit netværk??
Avatar billede px6 Nybegynder
29. juni 2001 - 17:30 #4
Jeps...

Finder RH automatisk mine clients eller skal jeg skrive dem ind et eller andet sted?
Avatar billede px6 Nybegynder
29. juni 2001 - 20:31 #5
Jeg har sat det op, som peter_m foreslog, og server er på internet, clients kan se hinanden og pinge server. Dekan ikke pinge routerm og de kan ikke komme på inet, og de kan ikke se serverens domain. Hva nu?
Avatar billede seider Nybegynder
01. juli 2001 - 16:13 #6
du <li>skal</li> bruge en netværksgruppe på din interne side der ikke er internet kompatibelt, det vil sige 10.*.*.* eller 192.*.*.* o.s.v.

normalt bruger man 192.168.0.1-255 hvor 1 er default gateway\'en. men du skal bare configurere din server til at arbejde med den interne gruppe sammen sat med en switch formoder jeg ?

så skal du have started routining med nat, på eth0 med nat sådan at alle maskiner incl redhat er skuult fra nettet og kun synlig gennem nat, hvis det ikke er tilfældt er det nat på eth1.

hvis du vil vide mere så læs om firewall/router på www.linuxdoc.com (eller er det .org ?) eller www.sslug.dk eller www.linux.dk

www.fotx.net/seider