Avatar billede brian@diku Nybegynder
28. juni 2001 - 22:07 Der er 11 kommentarer

ATX, blæser, acorp bundkort og fan speed control

Jeg har købt en Acorp socket A 800 mhz ball bearing blæser til mit Acorp 7kta1 atx socket a ATA100 FSB2 motherboard, og det larmer ad helvede til.

Der følger en hardware monitor med i biosen og den siger at blæseren køre henad 6200 RPM og når jeg kigger på acorps sidde siger de noget med 4500 RPMs .... jeg er lidt i tvivl om den er testet ved den hastighed eller skal bruges ved den hastighed ..

mit nødråb går ud på om der er nogen måde at kontrollere \"Fan Speed\" således at jeg slipper for den støj ?`det er jo totalt uudholdeligt.

kort: \"findes der en mulighed for at justere hastigheden på cpu blæseren via software\"

Avatar billede francke Nybegynder
28. juni 2001 - 22:14 #1
Det var squ osse hurtigt!! Min Silverado kører med 8 V men kun 3000 Rpm
Avatar billede retaxes Nybegynder
28. juni 2001 - 22:26 #2
Den holder ikke længe selvom det er med kuglelejer, lyder som en for høj spænding!
Avatar billede brian@diku Nybegynder
28. juni 2001 - 22:49 #3
jeg vil vide hvordan jeg ændre hastigheden, ikke at det er for højt .. det kan jeg sku godt hører :)
Avatar billede francke Nybegynder
28. juni 2001 - 22:52 #4
Du må kunne sætte V ned et sted!!
Avatar billede retaxes Nybegynder
28. juni 2001 - 22:57 #5
Er der tre ledninger på den blæser så bruges den ene til reg. af hastigheden!
Avatar billede brian@diku Nybegynder
28. juni 2001 - 23:00 #6
pinout på boardet er 12v (der er 2 som er ens, system og cpu)... kan ikke rigtig se nogen voltage regulator .. undersøger lige med hjemmeside og hvad blæseren egenlig er til .. fuck det her er spooky, og jeg bor i et motorrum ..
Avatar billede brian@diku Nybegynder
28. juni 2001 - 23:02 #7
lidt fra acorps køler beskrivelse .. hmm strømen er fin nok, men der er sku lige lovlig meget go i RPM\'en

ITEM SPECIFICATION/CONDITION
1.Part No.:5015M12CA
2.Outline Dimension:50¡Ñ50¡Ñ15mm
3.Rated Voltage:12VDC
4.Rated Current:0.12A
5.Power Consumption:1.44W
6.Rated Speed:4,500RPM
7.Max.Airflow:11.23CFM
8.Max Static Pressure:2.88mmAq
9.Noise Level:<28Dba
10.No. of Pole 4 Pole
11.Rotation Direction Counter ¡VClockwise
12.Tolerance¡Ó10%
Avatar billede brian@diku Nybegynder
28. juni 2001 - 23:24 #8
3 pins til fan\'en ..

- ground
- v12
- ground
Avatar billede retaxes Nybegynder
28. juni 2001 - 23:29 #9
Det lyder mystisk, så har jeg ingen forklaring på det, måske dukker der en op der kender den blæser!
Men hvor fanden får francke 8 volt fra?
Avatar billede francke Nybegynder
28. juni 2001 - 23:32 #10
Der er forskellige ledninger med Silverado som hver har deres V
Avatar billede retaxes Nybegynder
28. juni 2001 - 23:33 #11
Det var smart, det andet lyder helt vildt med RPM på 6200!