Avatar billede susanneandersen Nybegynder
28. november 2008 - 13:04 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Alike istedet for Like

Hej.
Er der nogen der kan hjælpe mig?
Jeg skal lave en forespørgsel i Access. Normalt bruger jeg følgende for at selektere kunder ud.
Like [Choose Sold To name - use *ben* for A/S Bentzzen] & '*'
Lige så snart jeg har skrevet det, og returnerer med enter ændres teksten til:
ALike [Choose Sold To name - use *ben* for A/S Bentzzen] & '*'

Ordet Like ændres til ALike - og det fungerer ikke???
Avatar billede mugs Novice
28. november 2008 - 13:52 #1
Like "*" & [TEKSTSTRENG] & "*"

Den har jeg aldrig set før. Bruger du 2007? Normalt når et ord ændres, er det fordi det pågældende ord er et reserveret ord. Ovennævnte søger efter den tekststreng du indsætter.

[] anvendes i 2003 og tidligere versioner, når du vil promptes for en indtastning. Jeg mener også der er noget galt med din navnekonvention. Ingen mellemrum i objektnavne.
Avatar billede susanneandersen Nybegynder
28. november 2008 - 14:54 #2
Mærkeligt. og sorry - jeg bruger Access 2003.
Jeg har en query, hvori jeg laver ovenstående kriterie - og det fungerer.
Det gør, at når jeg kører querien, kommer der et pop up billede frem der skriver "Choose sold To name - use *ben* for A/S Bentzzen" - herefter skriver jeg *bent* og alle navne der indeholder bogstaverne bent kommer frem.
Avatar billede mugs Novice
28. november 2008 - 15:43 #3
Her fungerer begge:

SELECT Tabel3.id
FROM Tabel3
WHERE (((Tabel3.id) Like "*" & [Choose Sold To name - Use *a* for anders] & "*"));
og

SELECT Tabel3.id
FROM Tabel3
WHERE (((Tabel3.id) Like "*" & [Choose Sold To name  - Use a for anders] & "*"));
Avatar billede terry Ekspert
28. november 2008 - 18:23 #4
from your comment 28/11-2008 14:54:20 you write "....Jeg har en query, hvori jeg

laver ovenstående kriterie - og det fungerer"

what is it that doesnt work?
Avatar billede erik_r Nybegynder
28. november 2008 - 19:03 #5
Jeg tror det er fordi din Access er indstillet til at bruge SQL Server kompatibel syntaks. Prøv at checke det i 'indstillinger'
Avatar billede terry Ekspert
28. november 2008 - 19:20 #6
Avatar billede susanneandersen Nybegynder
10. december 2008 - 15:37 #7
erik r. Tusind tak for hjælpen - det var årsagen. Kan du lægge et svar, så du kan få dine point.
Avatar billede erik_r Nybegynder
12. december 2008 - 08:47 #8
Det er fordi din Access er indstillet til at bruge SQL Server kompatibel syntaks. Prøv at checke det i 'indstillinger'.