Avatar billede hkhgubbi Nybegynder
25. november 2008 - 17:19 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Beskyttelse, firewall og/eller antivirus

Hej Eksperter
Jeg er nu ang. Linux, og har leget lidt med Ubuntu.
Jeg har hørt lidt frem og tilbage,
men er ikke rigtigt nået frem til et brugbart resultat.
Er det nødvendigt med firewall og/eller antivirus i Linux?
Bruger router med indbygget firewall, men er ikke klar over kvaliteten af samme.

HKHGubbi
Avatar billede arne_v Ekspert
25. november 2008 - 17:24 #1
Med NAT router => ikke brug for at slaa firewall til, uden NAT router => brug for at slaa
firewall til.

Ikke brug for antivirus.
Avatar billede hkhgubbi Nybegynder
26. november 2008 - 14:32 #2
Er der nogen særlig grund til at antivirus ikke er nødvendig?
Avatar billede arne_v Ekspert
26. november 2008 - 14:49 #3
Det er en kendsgerning at virus infektioner af Linux ses sjaeldnere end siberiske
snetigre.

Man kan gaette meget paa grunden til dette. Mine bud: ingen brugere koerer som root
(med admin rettigheder), den gennemsnitlige Linux bruger er langt kyndigere end den
gennemsnitlige Windows bruger, ingen koerer Linux fra et fil system uden sikkerhed
som FAT16/FAT32. En normal bruger kan hente al software fra et central repository
uden at skal ud og hente diverse halv suspekte steder.
Avatar billede hkhgubbi Nybegynder
26. november 2008 - 15:54 #4
Takker, smid et svar!
Avatar billede arne_v Ekspert
26. november 2008 - 16:15 #5
svar