Avatar billede ronnibom Nybegynder
08. november 2008 - 18:06 Der er 9 kommentarer

Isat gammel harddisk på ny pc, men win nægter at starte

Efter at mit gamle grafikkort, gik nedenom og hjem, besluttede jeg at jeg ville købe mig en ny computer. Jeg havde jo så de fleste dele, så jeg valgte bare at købe PSU, CPU, Bundkort, GPU, Ram og naturligvis kabinet. Nå men så ville jeg sætte min gamle IDE harddisk, plus min IDE brænder og min gamle sata harddisk over i den nye. Min bios har intet problem med at finde disse harddiske, kun brænderen.
Men når jeg så slipper forbi opstartsfasen og er på vej ind i windows, siger den at systemet fejlede sidst, og om jeg så vil vælge at starte i fejlsikret, normal etc. Og ligemeget hvad jeg vælger her, så snart bare lidt windows kommer, så kommer der en BSOD i 1/10, hvor jeg lige kan nå at læse der er står noget om harddisken. Men så genstarter den ellers.
Desuden hvis jeg sætter min brænder til, siger biosen at min IDE 80 conductor ikke er isat, ligemeget hvor godt jeg end har sat den i.
Avatar billede ronnibom Nybegynder
08. november 2008 - 18:09 #1
mit bundkort er Abit NF-M2PV S-940
Avatar billede osigaard Nybegynder
08. november 2008 - 18:32 #2
Du forventer vel ikke, at du kan sætte en Systemdisk fra en gammelt system, over i en nyt system, med fremmed hardware og så ufortrødent køre videre???????

Tænk på, du har skiftet Bundkort (andet chipset), anden CPU, Anden GPU og andre ram.
Jeg forstår godt du får BSOD, det er jo helt nyt og ukendt hardware for det operativsystem der ligger på harddisken.
Måske en Wimdows repair kan klare det, men jeg tvivler.
Vil du have systemet til at fungere optimalt, bliver du nødt til at lave en ny-installation.
Avatar billede ronnibom Nybegynder
08. november 2008 - 18:48 #3
ja jo, men hvad gør jeg så med mit dvd/brænder drev, det er næsten essientielt for at jeg kan geninstallere noget.
08. november 2008 - 19:06 #4
... det er en OMMER...

Forventer da en CD/DVD drev ka' ses i BIOS pænt og nydeligt ?
Check Jumper setting på alle EDI dele...

http://www.eksperten.dk/artikler/1104
Avatar billede ronnibom Nybegynder
08. november 2008 - 19:10 #5
jumper settingen er ikke blevet sat/lavet om, siden min sidste pc konfiguration.
Avatar billede osigaard Nybegynder
08. november 2008 - 19:25 #6
Sæt gamle IDE harddisk, som master på første IDE-controllet (PM)
Sæt IDE brænder, som slave på første IDE-controllet (PS)
Avatar billede fuglen1 Novice
08. november 2008 - 23:46 #7
Det er muligt at bruge det gamle system med en reperation, men det bedste er at formatere og starte på en frisk.
Ellers kan du kun gøre det hvis hardwaren er ens
Avatar billede Slettet bruger
09. november 2008 - 01:10 #8
Bare at jeg tager min harddisk ud, tænder PC'en, og sætter harddisken ind igen laver den lign fejl, dog ingen valgmuligheder. Jeg vil nok også sige at det nemmeste er at reinstallere. Så fremt ifald du har noget på den du gerne vil gemme kan du sætte den i en anden PC som "second" harddisk.
Avatar billede ronnibom Nybegynder
09. november 2008 - 10:22 #9
problemet var åbenbart min brænder, den er tilsyneladende stået af.. Jeg satte et almindeligt cdrom drev i, og så var der ingen problemer.