Avatar billede kickstart Nybegynder
26. oktober 2008 - 12:36 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Permanent blå skærm ved opstart i Leopard 10.5.5

jeg har ændret på rettighederne på min mac, hvilket har bevirket at jeg, når jeg starter op, først får den grå skærm, og Apple logoet, derefter blå skærm, med skiftevis uden indikator hjulet midt på skærmen. Og så sker der ikke mere.
Har forsøgt at køre ny installation af Leopard - men den mislykkes. Har også forsøgt at starte op med SHIFT for at komme til rettigheder, så de kunne slettes, og senere ændres, men jeg kan ikke få den uden om den blå skærm med anden en boot fra DVD, og det giver som sagt ikke noget resultat.
Håber på en insight. Thanks
Avatar billede egonspock Seniormester
26. oktober 2008 - 13:33 #1
Sikke noget, man piller ALDRIG ved rettigheder uden at vide hvad man gør, men nu har du jo lært det på den hårde måde ;-)
Hvis du kan starte fra DVD'en kan du gå i en af menuerne som kommer frem efter at du har valgt sprog. Der finder du Diskværktøj og muligvis også en med rettigheder. Kør diskværktøjs reparer tilladelser først, derefter find der hvor man nulstiller rettigheder for ens bruger.
Avatar billede kickstart Nybegynder
26. oktober 2008 - 13:36 #2
Hvis jeg nu starter med at sige "jeg troede...." så er det ikke helt forkert. Og du har naturligvis ret - den hårde måde. Jeg prøver det her. Tak
Avatar billede kickstart Nybegynder
26. oktober 2008 - 14:31 #3
hm - jeg har haft install dvd'en ud, sat den i igen, og når jeg prøver at køre opstart fra dvd'en så aktiveres kommandoen fra 'c' ikke. Den går fra grå opstart til blå skærm, og så hænger den der.
Avatar billede egonspock Seniormester
26. oktober 2008 - 16:01 #4
Hvad sker der, hvis du under opstart holder cmd-v eller æble-v nede (så bliver det i Verbose mode)? Måske kan det lige give os et hint om hvad der går galt.
Avatar billede kickstart Nybegynder
26. oktober 2008 - 16:47 #5
det sker der ikke noget nyt ved. Først grå - så blå.
Avatar billede egonspock Seniormester
26. oktober 2008 - 16:57 #6
Det lyder som om tastaturet slet ikke har kontakt med computeren. Er du sikker på at du holder tasterne nede længe nok og at tastaturet virker. De skal holdes ned fra samme sekund du tænder og indtil der sker noget. Det gælder også for tricket med at holde c nede. Evt. kan du bruge et andet USB-tastatur for at se om det er det.

Hvad var det ellers for nogle rettigheder du har ændret? Hvis det er firmwaren skal der muligvis en anden tilgang til.

Mens jeg lige husker det, så har det at holde shift nede ved opstart intet med rettigheder at gøre. Det undlader blot at starte for nogle udvidelser og programmer.
Avatar billede kickstart Nybegynder
26. oktober 2008 - 17:04 #7
ja - det har jeg også tænkt på. Jeg prøvede mig frem i aftes, og kom igennem med 'c' opstarten - så da virkede det. Men nu virker det faktisk ikke som om der er nogen kontakt længere.

Rettighederne der var delegerede lå til 'admin' - 'system' - 'everyone'. Everyone havde udelukkende læse rettigheder, og derfor mente jeg ikke at det ville være kritisk at slette dem. Derefter har mac'en arbejdet glimrende indtil genstart.

Jeg dribler forbi en af vennerne med usb tastatur imorgen.

tak for indsatsen.
Avatar billede egonspock Seniormester
26. oktober 2008 - 17:13 #8
Aha, så forstår jeg bedre dit rettighedsproblem. Hvor ændrede du dem, var det blot for en mappe eller måske for hele harddisken eller sådan noget? Når "alle" som everyone jo betyder ikke længere findes, så kan det jo være at "ingen" i bogstaveligste forstand pludselig kan læse. Det er nok det der driller. Men held og lykke med tastaturet, jeg tror det hjælper en del med at komme videre :)
Avatar billede kickstart Nybegynder
27. oktober 2008 - 20:49 #9
går denne mail til egonspock ?? - jeg forsøgte at sende dig 60 point, ved at acceptere, men der sker ikke noget - ihvertfald ikke noget jeg kan se. Beklager hvis du ikke har fået dem - jeg forsøger gerne igen.
Avatar billede Slettet bruger
27. oktober 2008 - 20:59 #10
Du skal huske at markere hans navn nederst og derefter trykke accepter
Avatar billede kickstart Nybegynder
27. oktober 2008 - 22:28 #11
Tak.
Avatar billede egonspock Seniormester
27. oktober 2008 - 22:53 #12
Tak for point. Blot for interessens skyld, fik du det til at virke og hvad gjorde du?