Avatar billede greco Nybegynder
09. oktober 2008 - 21:54 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

anvendelse af 2.4 ghz og 5 ghz på samme tid??

Hej

Har netop købt en ny router D-link DIR-855 der "leverer" både 2.4 ghz samt 5 ghz. Signalet på 5 ghz skulle være godt til at streame medie-filer over, eks. en film. Routeren skulle kunne skelne mellem de forskellige typer data og reservere det stærke 5 ghz signal til medie-filer, og anvende 2.4 ghz frekvensen til almindelig surfen på nettet og emails, men hvordan får jeg den til at anvende begge signaler?
Når jeg åbner "vis trådløse netværk" viser listen begge netværk, det med 2.4 og det med 5 ghz. Jeg har prøvet at connecte mig til begge to, men kan kun til et ad gangen. Hhmmmm, har brug for lidt hjælp her??
Avatar billede peterlund Nybegynder
11. oktober 2008 - 15:35 #1
Du skal bare koble op til 5ghz netværket og glemme det til 2.4ghz
Avatar billede greco Nybegynder
12. oktober 2008 - 21:40 #2
tak, lyder fint, men blev ikke så meget klogere. Bruger den automatisk begge to så?
Avatar billede peterlund Nybegynder
14. oktober 2008 - 10:30 #3
Nej OK - fair nok - Du kan koble op via enten det ene eller det andet bånd, der er åbenbart (efter at have læst lidt) ingen anden forskel på de to bånd end det. De reklamerer så med at 5ghz er til HD indhold (film) og 2.4ghz er til alt andet. Det er så også fint nok, men du kan stadig kun koble op til en af dem - flere tests viser også at det er bedre at koble op via 2.4ghz hvis routeren er lidt længere væk (>25m) - udover det, så kører den samme hastighed på de to frekvenser, det er så meningen at man kan have FLERE trådløse enheder koblet op på hver sit frekvens bånd. Der er ingen indikationer af at den automatisk kan skifte mellem de to bånd i relation til dit båndbredde forbrug (af hvad jeg har læst)
Avatar billede greco Nybegynder
15. oktober 2008 - 15:16 #4
Der blev jeg lidt klogere (-:
Bliver netværksforbindelsen langsommere jo flere computere der er koblet på den? Jeg har to computere og tænkte på om jeg får højere hastighed ved at koble på hver sin frekvens' netværk?
Avatar billede peterlund Nybegynder
15. oktober 2008 - 16:46 #5
Nej det ser ikke ud til at det gør nogen forskel om du kører de 2 computere på hver site bånd - alt efter hvad man kan læse har det ene og alene noget at gøre med afstanden, det ene bånd klarer sig bedre over lidt længere afstand. Udover det, ser det ikke ud til at gøre nogen forskel idet de begger kan køre den der N-standard.
Avatar billede greco Nybegynder
15. oktober 2008 - 21:47 #6
Okay tak, sidste spørgsmål så. Har du nogen ide om hvorfor min ene computer kan finde begge trådløse netværk, både det på 5 og det på 2.4 ghz, og min anden computer kan kun se det på 2.4 når jeg vælger "vis trådløse netværk"?
Avatar billede peterlund Nybegynder
15. oktober 2008 - 22:16 #7
hvis dit netkort ikke understøtter 5ghz så kan det jo ikke se det netværk.
Avatar billede greco Nybegynder
15. oktober 2008 - 22:46 #8
okay, den vinkel havde jeg ikke lige tænkt over. Computeren er halvgammel, så det er jo nok derfor. Tak for det.
Ved du hvor i systemet jeg kan tjekke om netkortet rent faktisk ikke understøtter det? Så skal jeg nok lade være med at kaste flere spørgsmål efter dig ;-)
Avatar billede peterlund Nybegynder
15. oktober 2008 - 23:59 #9
Hvis det ikke er rimeligt nyt, så er det nok ret sikkert at det ikke gør, men ellers under netværks kortet i device manager (start/control panel/system) kan du vel se det under avanceret på netkortet (sådan lidt hurtigt tænkt fra hukommelsen)
Men N-standarden er rimelig ny, så ret sandsynligt hvis det er lidt gammelt at det ikke gør.
Du kan nu også sagtens bare bruge 2.4ghz netværket, du får så max 54mbps, men det er vel også rigeligt..
Avatar billede greco Nybegynder
16. oktober 2008 - 21:30 #10
cool, tusind tak for hjælpen
Avatar billede greco Nybegynder
16. oktober 2008 - 21:35 #11
Hvis du er en haj til det med netværk kan det forresten være du kan svare på et andet spørgsmål jeg har oprettet. Tjek det evt ud hvis du har lyst, der er sat 200 point på det. Spørgsmålet hedder "Hvordan finder jeg min eksterne harddisk gennem router'en?" og ligger under NETVÆRK - STORAGE - GENERELT.