Avatar billede thepoem Nybegynder
05. oktober 2008 - 23:05 Der er 21 kommentarer

Det Gyldne Snit - kan det laves i Flash ?

Hejsa
Jeg søger en, der vil være med til at lave et lille værktøj, som alle fotointeresserede fremover vil nyde at linke til eller have på deres egen hjemmeside.
Betingelse: du får ikke noget for det. MEN skal sætte dit navn (credits) på dette værktøj og få al den berømmelse  det giver :-)

Det er faktisk ganske enkelt. Fotografer taler om "det gyldne snit". se her: http://www.fotostart.dk/index.php?p=201&v=2
Jeg forestiller mig at man tager et billede, som dette: http://i528.photobucket.com/albums/dd325/ThePhotographer_dk/GyldneSnit.jpg (mit eget)
Ovenpå dette foto skal dette "grid" ligge. http://i528.photobucket.com/albums/dd325/ThePhotographer_dk/GyldneSnit-grid.jpg
Man skal nu kunne flytte rundt på dette "grid" på skibilledet, og derved få den visuelle effekt af "det gyldnet snit" alt efter hvordan dette grid placeres på billedet..

Jeg ved ikke om der er nogen herinde, der kunne tænke sig at være med på denne lille opgave, men lad gerne høre.
Ps.: Jeg skal blot have lov til at bruge det på min hjemmeside.

/TP
Avatar billede milter Ekspert
05. oktober 2008 - 23:59 #1
Uden at have ret meget kendskab til Flash (faktisk, næsten intet), så vil jeg vove at påstå, at det bliver ret besværligt, hvis ikke umuligt.

Vil det ikke kræve en beskæringsfunktion i Flash?

Så vidt jeg kan bedømme, er den bedste (og måske eneste) mulighed, at brugerne selv beskærer billederne i et billedbehandlingsprogram, før de anvender det i Flash.

Held og lykke med projektet :-)
Avatar billede thepoem Nybegynder
06. oktober 2008 - 00:16 #2
Måske er ordet "værktøj" forkert ordvalg.

Her er udelukkende tale om en "undervisningsværktøj" altså baseret på samme foto, blot med muligheden for at flytte dette grid rundt på billedet og derved SE hvad det Gyldne snit vil sige, fremfor at se 6 forskelleige udsnit af samme foto.
Avatar billede coderdk Praktikant
06. oktober 2008 - 00:40 #3
Bare lige for at få det på plads. Det kan sagtens lade sig gøre i flash. Man ville endog kunne lave det selv i ren javascript.

Jeg kan ikke selv gøre det i flash, og javascript ville jeg have en chance, men jeg har ikke selv tid til at begynde på det ;)
Avatar billede coderdk Praktikant
06. oktober 2008 - 02:27 #4
Nå, jeg kom til at lave noget: http://coder.dk/exp/golden.php
Avatar billede thepoem Nybegynder
06. oktober 2008 - 10:31 #5
Det er saftsusemer flot lavet!!!

Dog et par små ændringer kunne ønskes.
1. Stregerne (The Grid) bør være fordelt ligeligt med 1/3 både vandret og lodret. (Der er 2 regler fotografer bruger her: "rules of thirds" og "det gyldne snit". Fordelingen er lidt forskelllig, men tæt nok på hinanden til at streger på 1/3 rammer meget godt)

2. Teksten om Billedstørrelse kunne gøres lidt mindre (læs: pænere)

3. VIGTIGST: dit navn, din hjemmeside, dine credits!!!!!

4. Jeg vil gerne "hoste" dit projekt på thephotographer.dk - så det lever for altid!! Eller hvordan gør vi det? Vil ikke frame det ind hos mig, før dette er afklaret og du har dine credits på!

Imponeret! (men nu er jeg også ignorant!)

/TP
Avatar billede coderdk Praktikant
06. oktober 2008 - 12:45 #6
Nu er det blevet gjort lidt pænere, og du kan skifte mellem 1/3 eller golden ratio...

Den er nem at udvide ;) Nu kan man hente udsnittet ;) Det kan jeg bare fjerne igen - Jeg lavede det bare for at vise at man kan ;P

Du kan bare få det over på din server, når vi har finpudset det!
Avatar billede thepoem Nybegynder
06. oktober 2008 - 13:18 #7
Hej Lars
Super flot. og godt med dine credits :-)

Jeg har tilladt mig at oprette et indlæg på Fotostart.dk's forum: http://www.fotostart.dk/forum/viewtopic.php?t=14083&start=0&postdays=0&postorder=asc&highlight=

Lad os høre andre fotografers mening, kritik, ris og ros, inden vi designer videre :-D
Syntes det er supergodt det du har lavet.
Overvejer selv om linierne skal være lidt tydligere, og om det måske skulle være et portrætfoto i stedet for.
Kunne også forestille mig det på engelsk i stedet for. Jeg er tilknyttet en del udenlandske fotosides, og her kunne vi hurtigt lave lidt reklame for dit lille værktøj :-)

Lad os se hvad kritikerne mener......
/TP
Avatar billede coderdk Praktikant
06. oktober 2008 - 13:51 #8
Yes, yes :) Det finder vi bare ud af - Du skriver bare, hvis du har andre forslag - Jeg kan godt lave linjerne lidt tydeligere (mindre gennemsigtige eller en anden farve)...

:) lars
Avatar billede kragekjaer Praktikant
06. oktober 2008 - 15:01 #9
Jeg kan lave det hvide snit i Flash ;-)
Avatar billede coderdk Praktikant
06. oktober 2008 - 21:50 #10
Jeg kan lave banansnitter :D Uhm. Nu gjorde jeg mig selv lækkersulten :P
Avatar billede milter Ekspert
07. oktober 2008 - 23:10 #11
Hatten af for dig, coderdk :-)

Jeg havde nok misforståer spørgsmålet en smule. Jeg forstod det sådan, at "thepoem" ville have en funktion til beskæring af billeder i flash med brug af det gyldne snit.
Avatar billede olebole Juniormester
07. oktober 2008 - 23:12 #12
<ole>

coderdk >> du holder bare snitterne for dig selv, du!  ;D

/mvh
</bole>
Avatar billede olebole Juniormester
07. oktober 2008 - 23:20 #13
- men jeg kan nu næppe forestille mig, det er noget for fotografer. Enhver, der har spor af grafisk sans, har ganske automatisk Det Gyldne Snit fastsvejset på synsnerven.

For en grafiker (fotograf eller andre, som arbejder med grafik/billeder) svarer det at bruge Det Gyldne Snit nærmest til musikkerens forhold til ikke at spille falsk. Det er en selvfølgelighed, som ligger på rygmarven og hører til blandt disse fags 'barnelærdom'  =)
Avatar billede thepoem Nybegynder
07. oktober 2008 - 23:31 #14
Olebole: Ja for den erfarne bliver det en selvfølge. Men nybegynderen ser det ikke, og her kommer dette tool ind. Se bare på dine venners billeder og du vil blive klar over hvor mange, der ville have gavn af lige en hurtig gennemgang af teorien med dette tool.

Faktisk bør beskæringsfunktionen nok fjernes, da den netop har givet anledning til forvirring af hensigten med dette værktøj.

Flere har rost dette tool allerede!!
:-)
Avatar billede coderdk Praktikant
07. oktober 2008 - 23:48 #15
olebole, heheh ellers vanker der snitsår? :D Jeg har i øvrigt brugt jquery til det ;P Har du i øvrigt set at M$ og Nokia vil bundle jquery med deres udviklingsværktøjer ;) Aj, skal nok lade være med at prikke mere til din pet peeve :)

thepoem, Dejligt :) Har du lagt mærke til, at du kan uploade selv nu, og beskære egne billeder? I din version kan vi sagtens bare fjerne det og lave den basic med et par forskellige billeder...
Avatar billede milter Ekspert
08. oktober 2008 - 00:01 #16
@ thepoem.

Jeg er enig med både olebole og dig, men nok mest olebole. Hvis dit projekt kan få nogle fotografer til at tænke lidt, før de trykker på udløseren, er det fint. :-)

Det største problem er nok, at mange kameraer i dag er så automatiske, at de tager kontrollen fra fotografen. Funktioner som "ansigtskenkendelse" kan måske være gode i visse tilfælde, men kameraet ved altså ikke, hvilken rolle fotografen har tiltænkt det ansigt.

På samme måde er det gyldne snit eller inddelingen af billedet i trediedele heller ikke altid den ideelle måde at komponere billedet på. Som sagt, hvis dit projekt får fotografer til at tænke lidt mere over, hvordan scenen også kan ses, er det fint.

Men den seriøse fotograf vil stadig ikke kunne komme uden om en redigering i et redigeringsprogram.
Avatar billede thepoem Nybegynder
08. oktober 2008 - 00:22 #17
@Milter:
Oleboles sammenligning med musikeren holder ikke helt, idet man oftest kan høre der bliver spillet falsk.
Jeg har været semiprof-fotograf i en hel del år nu, og forundres ikke længere over skæve horisonter, skæve linier dårlige kompositioner, uhensigtsmæssige gadelamper, mv. Min erfaring har lært mig, at folk slet ikke ser det, FØR du gør dem opmærksom på forskellen.
Derfor skriver fotoblade og fotosites hele tiden om kompositionsreglerne, for at den voksende skare af fritidsfotografer kan lære disse grundlæggende regler. (Og ja, reglerne kan naturligvis afviges!)
Jeg er enig i at de små kameraer overtager en god del af kompositionen, men dette værktøj skulle henvende sig til DSLR-fotografer eller dem, der slår automatikken fra på de små kameraer.

Den seriøse fotograf tilstræber at skabe en god komposition gennem objektivet og søgeren, og undgår helst den store redigering :-) Det er mere udfordrende!
Endelig vil du opleve at den urutinerede fotograf tager fotoet af skipersonen (vi har brugt her) og centrerer og zoomer ind. Herved bliver der ikke noget "udenom" til at flytte motivet rundt til linierne, når de bagefter sidder i redigeringsprogrammet med deres billede. Ergo endnu en grund til at lære teorierne omkring kompositionsreglerne, så billedet komponeres gennem søgeren.
Avatar billede olebole Juniormester
08. oktober 2008 - 00:22 #18
thepoem >> Jeg så for mange år siden nogle undersøgelser af, hvad der sker, hvis man giver en gruppe på 100 tilfældige mennesker en saks og stump bændel på ca. en meter - samt beskeden om at klippe bændelet over, så der fremkommer to stykker, der forholder sig pænt til hinanden.
Ved brug af alm. anerkendte statististiske metoder (altså forkaste de par stykker, der afviger voldsomt og beregne gennemsnittet af resten) viste resultatet, at forsøgspersonerne havde delt deres bændel det samme sted - med en afvigelse på ganske få centimeter (= procent).

Det Gyldne Snit er ikke en fiks designer-konstruktion - det er en følge af vores naturlige måde at opfatte vore omverden på. Mangler man dén, er jeg ikke i tvivl om, dit 'værktøj' kan være til gavn, men jeg tvivler stadig på, folk med et minimum af grafisk forståelse vil have nogen gavn af det ... og her taler jeg ikke om erfarne grafikere  =)

coderdk >> "ellers vanker der snitsår" *ROFLMAO* ;D
Jamen, når man nu har så elendigt Ajax-lib, som MS f.eks. har i .net, kan jeg da sagtens forstå, man vælger et, som er lidt mindre elendigt ... men det ville da have været bedre, om man skrev et ordentligt  ;o)

- og nu, du selv binger Nokia på banen, så finder jeg det jo dybt pinligt for os webkodere, at vi ikke er i stand til at skrive webkode, som kan læses af en moderne webbrowser i en mobiltelefon.
Således sender Opera Mini XHTML-sider en tur forbi en norsk server, som oversætter koden til noget, der minder om brugbar webkode. Det sker udelukkende p.gr.a. kodere, der ikke kan/vil/gider overholde gældende standarder - men f.eks. hænger fast i gammel, invalid (slam)kode som jQuery.

Undskyld, men nødvendigheden af den slags 'bleskift' på en hel faggruppe finder jeg ikke særlig flatterende ... tværtimod!  ;o)
Avatar billede olebole Juniormester
08. oktober 2008 - 00:34 #19
thepoem >> "idet man oftest kan høre der bliver spillet falsk" >> Nu har jeg spillet musik i 40 år og arbejdet som lydtekniker i 20 ... tro mig: der tager du fundamentalt fejl!
Ellers var der masser af 'kunstnere', der aldrig optrådte live, men kun i studiet, hvor deres 'falsknerier' væsentligt lettere kan reddes. Til gengæld er det med umusikalske mennesker ligesom med grafisk blinde ... de ser/hører ikke, når tingene ikke fungerer.

Men det er da korrekt, at ikke mindst PC'en har været med til at sløve vores kvalitetsbevidsthed i eksorbitant grad. Det gælder både, hvad angår musik, grafik og typografi - for slet ikke at tale om indhold! Idag kan alle producere og udgive musik, grafik, typografi og indhold - uden nogen somhelst form for tallent eller faglig viden. Det synes jeg sandelig godt, jeg kan se på mine omgivelser!  :oP

Derudover er vi vist ret enige  =)
Avatar billede coderdk Praktikant
09. oktober 2008 - 22:57 #20
Hov, du får lige et svar :)

Har du fået det sat op?
Avatar billede coderdk Praktikant
15. oktober 2008 - 02:06 #21
Kommet videre?