Avatar billede jesus Nybegynder
26. juni 2001 - 19:14 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

byret

Hvor mange byretter er der i Danmark?
Avatar billede dengalepose.dk Nybegynder
26. juni 2001 - 19:17 #1
Ring til 1881 ( Statens Information ) Det er gratis, og de er glade for at hjælpe... ;-)
Avatar billede kapla Nybegynder
26. juni 2001 - 19:17 #2
Avatar billede kapla Nybegynder
26. juni 2001 - 19:18 #3
Danmark er inddelt i 82 byretskredse.
Retterne i København, Århus, Ålborg, Odense og Roskilde ledes af en præsident.
I ca. 20 retskredse ledes embedet af en administrerende dommer.
Til de resterende retskredse er knyttet én dommer. Enkelte retskredse er stadig opdelt i en civilret og en kriminalret.
Der er ved Københavns Byret, retten i Århus og retten i Aalborg ansat i alt 4 \"rejsedommere\". En rejsedommer hjælper en byret, der f.eks. har en stor omfattende sag, eller hvor en eller flere af rettens dommere er ramt af sygdom. Det er præsidenterne for landsretterne, der bestemmer, hvor en rejsedommer skal hjælpe til.
Civile sager og straffesager behandles i byretten af én dommer. I større straffesager kan også deltage 2 domsmænd. I boligsager kan deltage 2 personer, der er særligt sagkyndige i lejeret mv.
Byretterne behandler civile sager, straffesager, fogedsager og skiftesager. Tinglysning og notarialforretninger.
De fleste civile sager og straffesager begynder i byretten.
Byretterne kan i en række tilfælde henvise en civil sag til behandling ved landsretten. Det gælder f.eks., hvis sagen er af principiel betydning, eller sagen kan få væsentlig betydning for andre end parterne.
I straffesager, hvor den tiltalte nægter sig skyldig, og der bliver tale om frihedsstraf, deltager normalt 1 dommer og 2 domsmænd ved afgørelsen. Der deltager også domsmænd, hvis sagen er af særlig indgribende betydning for den tiltalte eller er af særlig offentlig interesse. Hvis den tiltalte tilstår, træffes afgørelsen af en dommer alene.
I fogedsager inddrives krav, hvor der er stor sikkerhed for, at kravet er berettiget. Det kan f.eks. være krav, der er fastslået ved dom eller forlig, og krav ifølge pantebreve, checks, mv. Fogeden kan også hjælpe ved udlevering af ejendele til rette ejermand, f.eks. et lejet TV eller en lejlighed. Fogeden kan ligledes medvirke ved samværssager, f.eks. når en fraskilt mor eller far skal have myndighedernes hjælp til at se sit barn, der bor hos den tidligere ægtefælle.
Fogeden afholder tvangsauktioner over fast ejendom og andre ejendele uden ejerens godkendelse. Tvangsauktion kan naturligvis kun gennemføres, når en række betingelser er opfyldt.
Skiftesager er sager om deling af værdier ved skilsmisse, separation og død. Skiftesager er også sager om deling af værdier ved konkurs, opløsning af aktie- og anpartsselskaber, gældssanering og betalingsstandsning.
Ejerforholdet til en fast ejendom sikres også ved tinglysning af et skøde. Gæld kan sikres ved tinglysning af pant i fast ejendom. Tinglysning vedrørende rettigheder over biler, og andre løsøre sker alene ved retten i Århus.
I byretterne foretages notarialforretninger, f.eks. underskrivelse af testamente i overværelse af en notar. Notaren foretager også lodtrækninger.

http://www.domstol.dk/byret.htm
Avatar billede kapla Nybegynder
26. juni 2001 - 19:20 #4
Takker for point :)