Avatar billede exil Nybegynder
26. juni 2001 - 13:41 Der er 2 kommentarer og
4 løsninger

Forskellen på tabel, formular og forespørgsel

Et nemt spørgsmål til jer Access eksperter:

Hvad er forskellen på tabel, formular og forespørgsel og hvad skal jeg arbejde med i de forskellige?
-Det synes nemlig aldrig at blive helt klart for mig.

F.eks. Jeg laver en tabeloversigt over produkter og priser. Den laver jeg jo i Tabel. Men så vil jeg lave en udregning hvor prisene kalkuleres til en anden valuta.. hvor skulle så det gøres?
Avatar billede perla Nybegynder
26. juni 2001 - 13:50 #1
Tabeller er de rå data, med forespørgsler kan du manipulere med dat\'erne. Feks. lave beregninger og blande tabel data i en forspørsel.

Formular er den grafiske presentation af tabeller og forspørgsler.
Avatar billede qzar Nybegynder
26. juni 2001 - 13:50 #2
En tabel er som du siger en række kolonner der indholder dine værdier!

En formular er en form hvor du kan skrive informationer fra feks en hjemmeside og derfra sende det videre til din database.

EN forespørgsel er når du ber databasen om noget information som ligger i den!

-Jonas
Avatar billede perla Nybegynder
26. juni 2001 - 13:50 #3
Så det du skal bruge er forespørgsler som du igen kan præsentere pænt med formularer.
Avatar billede rashid Praktikant
26. juni 2001 - 13:54 #4
En tabel er kun til opbevaring af statiske data;

Formularen bruges til f.eks. at lave et indtastningsbillede til indtastning af data -> en formular bygger på enten en tabel eller en foresp.

En forespørgsel er der hvor man samler tabeller (for ikke at ødelægge tabelstrukturen) f.eks. en tabel med bynavne og en med postnumre der sættes sammen således at den rigtige by får det rigtige postnr.

Du kan lave beregninger i en foresp./formular, men i dit tilfælde vil  det mest hensigtsmæssige være en .foresp

:)

Man kan også lave beregninger i en .
Avatar billede proaccess Nybegynder
26. juni 2001 - 14:00 #5
Hvis vi tager dit eksempel med produkter, priser og valutaomregning, så

bruger du tabeller til at indeholde
Produktoplysninger: Nummer, Navn og Pris i DKK
Valutakurser: Valuta og Kurs

Så kan du lave en forespørgsel, som beregner prisen for dine varer i en fremmed valuta, ved at kombinere de 2 tabeller...

Vare Tekst      Pris i DKK  Valuta Pris i Valuta
xxxx Dette er en vare    100,00  DEM    387,45
xxxx Dette er en vare    100,00  SEK      85,43

Du kan så vælge at lave en formular, til at se, og ændre data i. Denne kan bygges både direkte på en tabel eller (mere normalt) på en forespørgsel.

Avatar billede exil Nybegynder
26. juni 2001 - 14:07 #6
Tak for alle svar!
Man kan altid regne med jer :-)