Avatar billede t-johansen Juniormester
02. september 2008 - 09:40 Der er 22 kommentarer og
2 løsninger

UCase problem i en forespørgsel

nogle Access versioner accepterer ikke dette udtryk i en forespørgsel under kriterier:

Like "*" & UCase([Indtast nr])

Nøjagtige fejlbesked "Der er en ikke-defineret funktion "UCase" i udtrykket"

hvorfor? og hvordan kan man lave det om, så den stadig omdanner småbogstaver til store?
Avatar billede mugs Novice
02. september 2008 - 09:51 #1
Like "*" & UCase([Indtast nr])

Fungerer her i version 2000. Hvilken version bruger du? Har du prøvet at benytte query-builderen?
Avatar billede terry Ekspert
02. september 2008 - 09:51 #2
I would have thought UCASE would work with all version, which version are you having problems with?

You could also try

Like "*" & Format([Indtast nr], ">")
Avatar billede mugs Novice
02. september 2008 - 10:02 #3
Du skal også tænke på, at UCase jo er formatet og søgefunktionen fungerer på det der står på din harddisk.
Avatar billede t-johansen Juniormester
02. september 2008 - 10:04 #4
mugs: Jeg bruger version 2002

terry:
Like "*" & Format([Indtast nr], ">") siger den er ugyldig syntaks
Like "*" & Format([Indtast nr]) siger den det samme som med UCase.
Avatar billede t-johansen Juniormester
02. september 2008 - 10:12 #5
mugs: dit andet indlæg? jeg kører en database fra en anden pc i netværket, kan dette gøre en forskel?

hvis jeg fjerner ucase eks: Like "*" & ([Indtast nr]) så er der ingne problemer men så skal man huske at skrive med store bogstaver, da værdien jeg søger på bliver lagret med store bogstaver.
Avatar billede t-johansen Juniormester
02. september 2008 - 10:14 #6
Den type værdier jeg skal søge på er eks: 09A8
Avatar billede mugs Novice
02. september 2008 - 10:21 #7
Hvis du søger f.eks efter A kan der komme karakterer både før og efter A. Prøv denne:

Like "*" & UCase([Indtast nr]) & "*"
Avatar billede t-johansen Juniormester
02. september 2008 - 10:33 #8
mugs: Like "*" & UCase([Indtast nr]) & "*"  -> "Der er en ikke-defineret funktion "UCase" i udtrykket"

det er ret spøjst.

bla. så Access v.2003 den accepter alle udtryk med ucase, så måske det er en fejl i 2002?
Avatar billede jensen363 Forsker
02. september 2008 - 10:42 #9
Prøv eventuelt at checke i referencer om der er nogen "Missing"
Avatar billede mugs Novice
02. september 2008 - 10:44 #10
Jeg kan sende dig en lille testdb hvor det fungerer. Blot læg din e-mail.
Avatar billede terry Ekspert
02. september 2008 - 10:52 #11
try and compile your dB and if you get an error then you very likley have missing references which jensen.. indicates.
Avatar billede jensen363 Forsker
02. september 2008 - 10:54 #12
Taler af erfaring ... det er tidligere set, at en manglende reference kan resultere i de mærkeligste fejl, også fejl som intet har med den manglende reference at gøre :-)
Avatar billede t-johansen Juniormester
02. september 2008 - 10:55 #13
tj at taastrup.peugeot.dk

men det spøjse er jo at den samme database med den forespørgsel indeholdende UCase fungerer på v.2003 men ikke på v.2002.

Jeg ved jeg kan udelade UCase og huske at indtaste med store bogstaver, men problemet foreligger også andre steder hvor der er flere brugere, så fejl kan opstå.
Avatar billede mugs Novice
02. september 2008 - 11:09 #14
Sendt.
Avatar billede t-johansen Juniormester
02. september 2008 - 11:35 #15
mugs testdb virkede på v.2002 så en fejl til 2002 er vel udelukket. istedet må det være de referencer som i snakker om.

Dog er jeg i tvivl med hvad i mener med at tjekke dem?

hvordan gør jeg det?

Hvis det er selve forespørgslen's indhold der skal kontrolleres, så tror jegi kke der er nogen fejl da den henter fra tabeller fra en odbc database.
Avatar billede jensen363 Forsker
02. september 2008 - 11:39 #16
Du kan checke dine referencer via din modulkode > Tools > References.

Her er en række referencer til funktioner som er medvirkende til at din modulkode kan afvikles korrekt ... hvis der står MISSING ud for een af dem, er det meget sandsynligt at dit problem stammer derfra
Avatar billede t-johansen Juniormester
02. september 2008 - 12:21 #17
takker for input. får desværre ikke mere tid idag til at kigge på det men vender tilbage.
Avatar billede t-johansen Juniormester
10. september 2008 - 14:37 #18
Så har jeg lidt tid igen.  Kan se at jeg har to "missing".

- Microsoft outlook 11.0 object libary
- Microsoft word 11.0 object libary

skal det forståes sådan at der er noget kode der er formuleret til at bruge de to moduler og da de ikke er tilrådighed så kan de ikke gennemføres?

Kan jeg bare fjerne flueben ved disse to og tilføje flueben ved 10.0 versionerne af disse?
Avatar billede jensen363 Forsker
10. september 2008 - 14:44 #19
Ingen garanti, men det burde kunne gøre det
Avatar billede t-johansen Juniormester
10. september 2008 - 14:58 #20
Det var lige præcis det, der gjorde forskellen, takker.

post svar så får i point.
Avatar billede jensen363 Forsker
10. september 2008 - 15:01 #21
Svar :-)
Avatar billede mugs Novice
10. september 2008 - 15:11 #22
Access har en dele referencer til andre objekter (programmer). Som udgangspunkt er disse referencer ikke tilgængelige af pladshensyn. Førast når der er en checkbox ved referencen er den tilgængelig.
Avatar billede terry Ekspert
10. september 2008 - 19:16 #23
Avatar billede t-johansen Juniormester
11. september 2008 - 07:52 #24
glemte dig terry, skal jeg oprette et spørgsmål så du kan få point?