Avatar billede preben123 Nybegynder
18. august 2008 - 18:00 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Rettigheder til vista

Min veninde har ødelagt sin pc, så der er kun reinstallation eller rep. tilbage. Problemet er at hun ikke har taget backup eller har vista cd´en. Dette skyldes at det ikke var med da hun købte computeren, og da man selv skal tage backup. Det har hun ikke gjort.
Imidlertid har hun jo betalt for licensen da koden står bag på computeren.
Har hun ikke ret til nogen form for hjælp fra leverandøren eller microsoft. Jeg mener da ikke hun skal betale endnu engang for noget der allerede er betalt eller?? Måske et adm. gebyr ville være passende. Er der nogle der kender reglerne?
Avatar billede doublejoble Praktikant
18. august 2008 - 18:16 #1
Hej Preben123.
Er hun helt helt sikker på, at der ikke er en vista cd med maskinen? Jeg har aldrig oplevet, at vista ikke kom med på en cd også. Det kan være, at den hedder noget med "system recovery cd" eller lignende.
Avatar billede osigaard Nybegynder
18. august 2008 - 21:26 #2
Hvad er det for en computer ? ? ?
Oplysning om Fabrikat, Model navn Og Model nr. er nødvendig, for at finde ud af gendannelses muligheder.
De fleste nye computere, har en eler anden furm for recovery partion, hvorfra fabriksindstillinger kan gendannes.
Avatar billede preben123 Nybegynder
18. august 2008 - 22:31 #3
Det er en Acer Aspire 3050 model nr. zr3 med windows vista home premium oemact.
Jeg tror også vi snakker sammen vedr. gruppepolitikklient spørgsmålet.
:-)
Avatar billede preben123 Nybegynder
18. august 2008 - 23:20 #4
To start the recovery process:
1 Restart the system.
2 While the Acer logo is showing, press <Alt> + <F10> at the same time to
enter the recovery process.
3 Refer to the onscreen instructions to perform system recovery.

Jeg blev sporet ind på det ved hjælp af din kommentar osigaard, venligst lig et svar
tak for hjælpen :-)
Avatar billede osigaard Nybegynder
18. august 2008 - 23:33 #5
Hvis din veninde ikke har data på c: drevet, det er absolut nødvendig at få sikret, så kør en system-recovery ( gendannelse af fabriksindstillinger )

Se i Brugerhåndbogen, da du ikke har nogen CD, kan du jo ikke formatere din systemdisk, men du kan genskabe den til fabriksindstillingerne, altså som den var, da den forlod fabrikken.
Det gør du således:
Inden du udfører en gendannelse, skal du kontrollere BIOS-indstillingerne.
1. Kontroller, om funktionen Acer disk-to-disk recovery er aktiveret eller ej.
2. Sørg for, at indstillingen D2D Recovery under Maim er Enabled.
3. Afslut BIOS programmet, og gem ændringerne. Systemet genstarter.
Tryk på <F2> under opstart for at starte BIOS programmet.
Sådan starter du gendannelsesprocessen.
1. Genstart systemet.
2. Mens Acer-logoet vises, tryk på <Alt>+<F10> samtidig for at få adgang til gendannelsesprogrammet.
3: Oplysninger om systemgendannelse finder du i vejledningen på skærmen.
Avatar billede osigaard Nybegynder
18. august 2008 - 23:44 #6
Hvis Acer Aspire 3050 model nr. zr3 ikke er med Vista SP1,så download SP1 til Vista, brænd den downloadede fil ud på en CD.
Efter gendannelse af fabriksindstillinger, kør sp1 installation.

link til sp1:
http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?FamilyID=f559842a-9c9b-4579-b64a-09146a0ba746&DisplayLang=da
Avatar billede osigaard Nybegynder
18. august 2008 - 23:44 #7
Ping her er så et svar :-)