Avatar billede photop Nybegynder
08. august 2008 - 23:25 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Arbejdsmaskine til billed- og videoredigering

Jeg er på udkig efter en alsidig arbejdsmaskine til en maxpris på ca. 7K (ex. skærm og OS)

Den behøver ikke kunne køre Crysis i højeste opløsning - på spilsiden bliver det højst til en gang CS i ny og næ.
Til gengæld skal den gerne kunne trække relativt tunge opgaver i Photoshop og Premiere...

Så hvad skal jeg gå efter?
- Jeg er Intel-mand af religiøs overbevisning :)
- 32 eller 64 bit Vista? (kommer til at køre i dualboot med noget Linux)
- Grafikkort? Geforce 8800GT eller tilsvarende, eller er vi ude i noget helt andet?
- RAM, mange og hurtige går jeg ud fra?
Avatar billede milter Ekspert
08. august 2008 - 23:59 #1
Der findes et utal af kombinationer til den slags. Der er så mange variabler, f.eks. hvilke programmer, du vil arbejde med. Nogle programmer udnytter fordelene ved quad-core bedre end andre.

På hvilket niveau skal du bruge den på billedsiden og hvilket på videosiden? Men til den pris kan det vel næppe være meget mere end "ivrig amatør" :-)

Jeg vil foreslå dig at kigge på linket herunder. De dækker næsten alt, selv om hovedvægten nok ligger på den lidt dyre ende, men hvis du kigger dig godt omkring på alle deres sider, vil du også finde lidt mere ydmyge opstillinger.

Under alle omstændigheder burde du med en grundig gennemgang af deres sider finde ud af, hvor du skal bruge de fleste af dine penge ;-)

http://www.videoguys.com/
Avatar billede milter Ekspert
09. august 2008 - 00:03 #2
.... og nu dækker deres sider jo ikke billedredigering, men en komputer, som er god til videoredigering, vil i 99% af tilfældene også være god til billedredigering.
Avatar billede milter Ekspert
09. august 2008 - 00:28 #3
.... og så skal du selvfølgelig starte med et bundkort med FireWire, også kendt som IEEE 1394.
Avatar billede fastwrite Nybegynder
09. august 2008 - 03:02 #4
Jeg har en quad kerne cpu med 8 gigabyte ocz ram + Vista 64 bit.

Med sådan et system er du godt kørende. Photoshop starter op og kan behandle data så du tror det er løgn.

Videoredigeringen er også ekstremt meget hurtigere end min gamle dual core pc. Når du alligevel er indstillet på at ofre 7K, hvorfor så ikke lige ofre et par tusinde mere og få et RIGTIG godt system?
Avatar billede photop Nybegynder
09. august 2008 - 08:03 #5
Hehe - betegnelsen "Ivrig amatør" dækker det vist meget godt. Det er ikke i professionelt øjemed, men som jeg skrev i spørgsmålet, så er det primært Photoshop og Premiere det drejer sig om...
Avatar billede photop Nybegynder
09. august 2008 - 20:46 #6
Nogen der evt. kunne smide et par links til konkrete tilbud på gode computere i den afdeling?
Avatar billede milter Ekspert
09. august 2008 - 21:16 #7
.... du har ikke tænkt dig at bygge den selv?
Avatar billede photop Nybegynder
09. august 2008 - 23:01 #8
Jo - men hvis der nu var nogle gode færdige bud, så havde jeg jo nogle konkrete komponenter at gå ud fra! Da jeg ikke lige har 15K at lege med, så kommer jeg jo til at gå på kompromis nogle steder.
Avatar billede milter Ekspert
14. august 2008 - 00:06 #9
Når man skal anbefale komponenter til en ny computer, vil man altid være præget af de erfaringer, man har haft med sit eget udstyr. Jeg er f.eks. altid gået efter bundkort fra Gigabyte, og det skyldes nok, at mit første bundkort var et Gigabyte, og at det aldrig gav mig nogen problemer. De senere kort fra Gigabyte til mine egne og mine drenges computere har heller ikke givet mig nogen problemer.

Af samme grund holder jeg mig til harddiske fra IBM/Hitachi, selv om de tilsyneladende havde nogle problemer med en tidligere serie.

Hvad angår CPU, så har jeg indtil for nylig holdt mig til AMD. De nye Core 2 CPU'er fik mig til at skifte mening, så jeg nu har en maskine med en E8400 på et Gigabyte GA-EP35-DS4 bundkort. Hvis jeg skulle have valgt i dag, ville jeg nok have valgt en Core 2 Quad Q6600 processor i stedet.

Jeg bruger stadig  XP Pro 32 bit, fordi Vista efter min mening endnu ikke har bevist, at det er bedre end XP Pro til mine formål. For det første er der stadig en del problemer med understøttelse af ældre software og hardware, bl.a. mit Terratec DMX6fire lydkort, for det andet fordi mit XP Pro kører fortrinligt uden problemer, og for det tredje fordi Vista snupper en hel del mere af de installerede RAM end XP.

Det er måske derfor, du ikke får så mange svar på, hvilke komputere eller dele andre vil foreslå ;-)
Avatar billede photop Nybegynder
27. august 2008 - 22:30 #10
Okay, det er vist på tide at få lukket... Mit valg af maskine står lige nu på følgende:

Bundkort: ASUS P5K-E (p35 chipset)
CPU: Intell Core 2 Quad Q6600
RAM: 2x2GB Kingston HyperX DDR2, 800MHz (levner plads til en fordobling senere)
Harddisk: 500GB WD Caviar SE16 (mere plads må vente til senere)
Grafik: ASUS EN8800GTS, 512MB
Kabinet: Chieftech Mesh m. 550W PSU
OS: Vista Home Premium, 64bit
Og så er der selvfølgelig det løse. DVD brænder, Noisecontrol til kabinetblæsere m.m.

Samlet pris: 7808,- kr.

Fornuftigt køb eller ej?
Avatar billede milter Ekspert
28. august 2008 - 01:21 #11
Det ser fint ud.

Hvis du gerne vil have en støjsvag maskine, var det måske en ide at finde et passivt kølet grafikkort. Jeg bruger selv et ASUS EN8600GT SILENT/HTDP/512MB kort, men jeg spiller heller ikke, og så er det også et par måneder siden, jeg byggede min maskine.

Jeg arbejder en hel del med billeder og er ved at lære Sony Vegas 8 at kende til videoredigering. Foreløbig har jeg ikke haft problemer af nogen art med det kort til de opgaver.

Hvis du kan finde plads i budgettet, var det måske en ide at købe en 750GB harddisk, eller endnu bedre, køb en ekstra, mindre harddisk til styresystem og programmer og reserver den store disk til billed- og videofiler.
Avatar billede photop Nybegynder
28. august 2008 - 13:08 #12
Jeg takker for respons...

Points?
Avatar billede milter Ekspert
28. august 2008 - 13:35 #13
Velbekom. Behold bare selv pointene, ellers tak :-)
Avatar billede photop Nybegynder
30. august 2008 - 07:21 #14
Jeg lukker!