Avatar billede turbo3000 Nybegynder
07. august 2008 - 18:51 Der er 20 kommentarer og
2 løsninger

Kan man vende en harddisk forkert/på hovedet?

Hej

Jeg har en WD ekstern harddisk, som kan ligge eller stå på højkant.

Nu vil jeg have den til at ligge, men hvilken side er op?
Betyder det noget hvilken side der er op og ned?

Kan disken tage skade af at ligge på hovedet??

/Tak :)
Avatar billede off-line Nybegynder
07. august 2008 - 18:58 #1
Du kan se her hvordan en HD set ud når den sidder normalt:
http://www.boegebjerg.dk/lars/sata.htm
Avatar billede turbo3000 Nybegynder
07. august 2008 - 19:02 #2
Min er færdig samlet i et kabinet, og det vil jeg helt ikke til at åbne.
Avatar billede mindless Nybegynder
07. august 2008 - 19:02 #3
Det er ligemeget hvordan du vender den.
Avatar billede off-line Nybegynder
07. august 2008 - 19:02 #4
Husk dine gamle spørgsmål. Når der er gult flag skal svaret enten accepteres eller afvises.
Avatar billede off-line Nybegynder
07. august 2008 - 20:08 #5
Normalt sidder harddiske så den blanke metalside er opad. Harddisk boxe står
ofte på siden, så det er ok. Men om en harddisk har godt af at ligge på ryggen,
det ved jeg ikke. Men fabrikanterne advarer ikke i mod det.
07. august 2008 - 21:11 #6
Nutidens mekanik/elektronik i Harddiske er ikke påvirket af det...
Avatar billede off-line Nybegynder
07. august 2008 - 21:27 #7
Ok, så er det derfor det ikke nævnes i installationsvejledningen hos fabrikanterne.
Så kan spørgeren lægge sin harddisk som han lyster:)
Avatar billede turbo3000 Nybegynder
07. august 2008 - 22:28 #8
Mange tak for jeres assistance. :)

Kast nogle svar...
Avatar billede off-line Nybegynder
07. august 2008 - 22:39 #9
Min kommentar gav ingen klarhed, så ingen point til mig tak:)
Avatar billede mindless Nybegynder
08. august 2008 - 00:14 #10
:-)
08. august 2008 - 06:44 #11
Ping...
(Vi deler lidt alle sammen...)
08. august 2008 - 15:25 #12
I gamle dage, måtte man ikke køre med den på hovedet, fordi lejerne ikke kunne holde til det.
Men det kan jo have ændret sig. Jeg afholder mig stadig fra at gøre det.
08. august 2008 - 15:27 #13
ps. Op er den side med label'en på.
Avatar billede jhkl Nybegynder
08. august 2008 - 15:27 #14
Går man ind på de forskellig harddiskproducenters hjemmesider, skriver de selv, at man kan vende harddisken som man lyster.
Avatar billede jhkl Nybegynder
08. august 2008 - 15:32 #15
I gamle dage måtte man heller ikke bare tage strømmen fra en harddisk, da hovedet skulle bruge strøm til at parkere sig. Det gælder f.eks. heller ikke for harddiskene i dag.
Avatar billede turbo3000 Nybegynder
08. august 2008 - 21:18 #16
-> rogerrabbit, mit label sider bagpå over usb stikket, så det indikerer ikke rigtig hvad der er op og ned...

Jeg tror bare jeg ligger den som jeg vil... Jeg har jo det vigtigste på backup! ;)
Avatar billede Slettet bruger
08. august 2008 - 23:07 #17
disken må ligge på den rigtige side printet nedad og på ryggen

samt på højkant på den lange side

men den må ikke stå på enden på højkant

oplyst af shg / prc data
09. august 2008 - 08:16 #18
<jetdirect>: Har du noget seriøs dok. på dette ?
Avatar billede mindless Nybegynder
09. august 2008 - 09:09 #19
Næppe ;-)
10. august 2008 - 19:24 #20
Hmm, kan være jeg har misforstået hvad du vil. Op ad er den store flade med label, nedad er den side med printet.

Hvis det er fordi du vil have den på højkant, er det ligemeget. Jeg har en mærkevare pc, hvor den står på enden fra fabrikken. Stikket opad.
Avatar billede turbo3000 Nybegynder
11. august 2008 - 20:16 #21
Disken er monteret i et eksternt kabinet, så jeg ikke kan se selve disken.
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=404245

Den er tilsyneladende beregnet til at stå på højkant. Jeg vil gerne ligge den ned, men så kan jeg ikke se om den kommer til at ligge på hovedet.
Avatar billede mindless Nybegynder
11. august 2008 - 20:31 #22
det er som sagt ligemeget, men kig evt. her: http://www.vikingmind.com/newegg/mybook/P1000590.JPG
eller her: http://www.ransackery.com/wp-content/uploads/2007/04/mybook4.jpg
om du kan se hvordan din skal vende, så du er rolig :-)