Avatar billede dumbo2800 Nybegynder
06. august 2008 - 21:35 Der er 14 kommentarer

dvd-brænder vil ikke ud (Ny PC)

Hej eksperten.

Jeg har fået en ny pc fra getmore, denne: http://getmore.dk/templates/imw-product.asp?ProductGuid=GPC3502&GroupGuid=1015&SelectedGroup=1015

Jeg har købt vista med, så jeg starter den op og håber på at jeg kan komme til at installer styresystem, men ak :P den siger "Disk boot failure" har set i bios at den kun kan finde L120 og cd-rom og floppy og harddisk.

DvD-brænder drevet gider heller ikke ud.
Så er mit spørgsmål, er der noget jeg kan gøre?

På forhånd tak :)
Avatar billede jacla Nybegynder
06. august 2008 - 21:50 #1
Prøv at taste F8 i opstarten og vælge "sidst kendt virkende konfiguration", hvis du kan få disken ud ved at højreklikke på d-drevet og vælge "skub ud" kan du prøve at køre en sfc /scannow i START => KØR. Husk mellemrum mellem sfc og / og husk at have vista cd,en i drevet
vh Jacla
Avatar billede dumbo2800 Nybegynder
06. august 2008 - 22:12 #2
Der er ikke noget der hedder f8. Jeg har jo som sagt ikke kunne få installeret noget styresystem.. Altså har selvfølelig bios men ikke noget med f8 ;)
Avatar billede milter Ekspert
06. august 2008 - 22:15 #3
Der er da vist ikke noget styresystem på den endnu?

Kan du ikke åbne DVD-drevet ved at trykke på Eject-knappen? Er der noget lys på DVD-drevet, når du tænder komputeren?
Avatar billede milter Ekspert
06. august 2008 - 22:16 #4
.... ups, fik vist ikke opdateret :-)
Avatar billede milter Ekspert
06. august 2008 - 22:24 #5
Hvad står boot-rækkefølgen til i BIOS?
Avatar billede dumbo2800 Nybegynder
06. august 2008 - 22:29 #6
Nej der kommer vidst ikke lys, hvis der overhovedet kan komme lys nogen steder? der er godt nok en lang lampe "ligner det" men hvis den kan lyse så tror jeg ikke, men kan høre noget arbejde derinde. Rækkefølgen står som

1. CD-rom
2. harddisk
3. Floppy
Avatar billede milter Ekspert
06. august 2008 - 22:52 #7
Det kunne lyde som om, DVD-drevet ikke får strøm.

Det er et ret simpelt job at åbne kabinettet og undersøge, om kablet er ordentligt tilsluttet, men du skal nok være forsigtig med alt for omfattende ommøbleringer inden i kabinettet for ikke at risikere at ødelægge muligheden for ombytning.

Har du prøvet at arbejde med de ædlere dele på en komputer før?
Avatar billede dumbo2800 Nybegynder
06. august 2008 - 23:00 #8
haha... Det største jeg har gjordt er nok at skifte et graffikort, så nej det vil jeg ikke mene... Jeg har faktisk haft det åbnet, og der sad et orange kabel tilsluttet. Så jeg har jo ingen ide om hvad for et kabel jeg skal bruge og hvor jeg skal sætte det ind... Men altså jeg kan bare sige at der sidder et kabel til DVD-drevet og det er det eneste..
Avatar billede milter Ekspert
06. august 2008 - 23:23 #9
Hvis der kun er et kabel forbundet til DVD-drevet, og det kabel er gult, tror jeg ikke drevet får nogen strøm.

Jeg vil foreslå dig at kontakte Getmore og spørge, hvad du skal gøre, medmindre du altså har et SATA-strømkabel liggende og tør tage chancen.

Det afhænger af, hvilken form for strømforsyning og DVD-drev, du har fået, og selv om det burde være en ret simpel operation, ville jeg alligevel kontakte dem først.

Under alle omstændigheder ser det ud til, du har et strømkabel tilgode hos dem :-)
Avatar billede milter Ekspert
06. august 2008 - 23:45 #10
.... og lige en tilføjelse til mit sidste indlæg:

"...ser det ud til, du har et strømkabel tilgode hos dem, MEDMINDRE der er et ledigt kabel fra strømforsyningen".
Avatar billede off-line Nybegynder
07. august 2008 - 00:08 #11
Hvis der er noget galt med hardwaren, så henvend dig endelig til sælgeren. Hvis
du selv begynder at eksperimenterer, kan det muligvis koste garantien.
Avatar billede dumbo2800 Nybegynder
07. august 2008 - 19:37 #12
Milter jeg takker big time... Jeg åbnede kabinettet og så at der hang nogen forskellige ledninger, jeg kigger på min dvd-brænder og så at den matchede og så pluggede jeg den i og nu virker det hele :) du skal altså have stor tak :)
Avatar billede milter Ekspert
07. august 2008 - 20:12 #13
Velbekom :-)

Jeg tillader mig at lægge et svar så i stedet for en kommentar (kig i kolonnen yderst til venstre. Du kan kigge på linket herunder for at læse lidt mere om reglerne her på eksperten.dk vedr. Svar/Kommentar:

http://expfaq.dk/behandling_af_svar#behandling_af_svar
Avatar billede sadia Nybegynder
07. august 2008 - 21:59 #14
er der ikk lys dr lyser i siden det har jeg..
men det kan være der sidder noget inden i som gør at den ikke kan komme du